printlogo


کد خبر: 204543تاریخ: 1397/10/19 00:00
اتحادیه اروپایی پس از 8 ماه وقت‌کشی در مذاکرات و عدم ارائه سازوکار ویژه مالی حالا تصمیم گرفته است ایران را به بهانه‌های واهی تحریم کند
تحریم به جای SPV!

گروه سیاسی: در شرایطی که اتحادیه اروپایی باید برای 3 بار خلف وعده در ثبت و اجرای کانال ویژه مالی (SPV) پاسخگوی ایران باشد، وزیر خارجه دانمارک از تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه ایران خبر داد!
به گزارش «وطن امروز»، «قبل از پایان سال میلادی گذشته» سومین وعده اروپا به ایران در 8 ماه گذشته برای ارائه SPV بود؛ وعده‌ای که محقق نشد و مسؤولان دیپلماسی دولت روحانی را مجبور کرد بالاخره از وعده‌های کشورهای اروپایی جهت جبران آثار تحریم‌های آمریکا دل کنده و تصریح کنند از اروپا ناامید شده‌اند.
اتحادیه اروپایی البته قبل‌تر و در 2 مقطع تیر و آبان 97 نیز وعده خود برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی را نقض کرده بود. پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت و شروع مذاکرات ایران و اروپا در 24 اردیبهشت که با دستورکار حفظ برجام از سویی و جبران آثار تحریمی آمریکا از سوی دیگر کلید خورده بود، مقرر شد کشورهای اروپایی ظرف 2 ماه بسته جبرانی خود را ارائه کنند. با این حال تیرماه و زمانی که این بسته به مسؤولان ایرانی ارائه شد، مشخص شد هیچ سازوکار عملی برای حفظ مراودات مالی و بانکی ایران و اروپا و همچنین تضمین فروش نفت ایران در آن وجود ندارد؛ موضوعی که اعتراض مقامات دولتی را هم به دنبال داشت و حسن روحانی طی تماس تلفنی با صدراعظم آلمان این بسته را ناامیدکننده توصیف کرد. 4 نوامبر (13 آبان) که موعد بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا نیز بود، تاریخ دومی بود که اروپایی‌ها برای ارائه SPV معرفی کردند. اهمیت این تاریخ برای ایران تا حدی بود که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید داشت بسته اروپا حتما باید تا این تاریخ ارائه شود و «بعد از آن تاریخ دیگر فایده‌ای نخواهد نداشت». چنانکه انتظار می‌رفت اروپا باز هم خلف وعده کرد و این بار پیش از پایان سال 2018 را وعده داد؛ وعده‌ای که تاکنون و به‌رغم گذشت 10 روز از سال جدید میلادی همچنان معلق مانده است. با همه اینها اروپا که این روزها باید به خاطر وقت‌کشی 8 ماهه خود و عدم ارائه بموقع SPV پاسخگوی ایران باشد، تصمیم گرفته است در اقدامی پیش‌دستانه، ایران را به بهانه‌های واهی تحریم کند!
روز گذشته روزنامه وال‌استریت به نقل از «اندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک خبر داد اتحادیه اروپایی تحریم‌هایی را علیه ایران در ارتباط با آنچه حمایت از طرح‌های تروریستی در پاریس و کپنهاگ خوانده، اعمال خواهد کرد. «اندرس ساموئلسن» گفت این اقدام اتحادیه اروپایی منافاتی با حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) ندارد و تاثیری بر آن نخواهد گذاشت. وی همچنین مدعی شد اتحادیه اروپایی قرار است درباره این موضوع 2 شخص و یک نهاد ایرانی را تحریم کند.
ماجرای پاریس و کپنهاگ چه بود؟
ادعای توطئه ترور در فرانسه به یازدهم تیرماه سال جاری بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که پلیس بلژیک اعلام کرد 2 شهروند بلژیکی ایرانی‌تبار را که به ادعای آنها قصد سفر به فرانسه برای حمله به همایش منافقین در پاریس را داشتند، دستگیر کرده و در خودروی آنها یک بمب دست‌ساز حاوی ۵۰۰ گرم ماده منفجره TATP کشف کرده است.
در همین راستا وزارت خارجه فرانسه رسما وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی را متهم به تلاش برای بمب‌‌گذاری در همایش تروریست‌‌های منافقین کرده بود. وزارت خارجه فرانسه 2 اکتبر (10 مهر) وزارت اطلاعات ایران را متهم به تلاش برای اقدام تروریستی در همایش تروریست‌‌های منافقین در پاریس کرد. دیپلمات‌‌های فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفتند: «مدیر عملیات در وزارت اطلاعات ایران دستور آن حمله را داده بود».
سازمان اطلاعات فرانسه نیز همان زمان مدعی شد: «بدون هیچ تردیدی وزارت اطلاعات ایران در اقدام به بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس دست داشته است». پس از آن بود که فرانسه اموال وزارت اطلاعات ایران در این کشور را توقیف کرد.
این موضع رسمی فرانسه در قبال ماجرای ادعای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس در حالی طرح و پیگیری شد که هنوز هیچ سندی درباره درستی آن منتشر نشده و صرفا در حد ادعا باقی مانده است. چنانکه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه 21 مهر درباره اتهام دروغ تلاش ایران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین، اظهارات وزارت خارجه خود درباره دست ‌داشتن وزارت اطلاعات ایران در این ماجرا را پس گرفت. مکرون در گفت‌وگو با فرانس24، درباره ادعای کشورش و برخی دیگر کشورهای اروپایی مبنی بر تلاش ایران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس گفت: «همانطور که می‌دانید، ساختار قدرت در ایران برخی اوقات به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و من نمی‌توانم بگویم دستور طرح این حمله از راس قدرت آمده است یا ساختار امنیتی یا یک بخش دیگر». این اظهارات مکرون رسما به معنای عقب‌نشینی فرانسه از موضع پیشین خود درباره دست داشتن دولت ایران در ماجرای ادعای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس بود. در پی این توطئه همچنین اسدلله اسدی، دیپلمات ایرانی در اتریش به‌رغم برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و برخلاف تمام قواعد بین‌المللی از سوی سرویس امنیتی آلمان بازداشت و پس از 3 ماه تحویل دادگاهی در بلژیک شد. بازداشتی که کماکان ادامه داشته و وزارت امور خارجه نیز نتوانسته آنگونه که باید و شاید از حقوق بدیهی دیپلمات مظلوم ایرانی صیانت کند.
ماجرای دانمارک نیز تنها با استناد به پیدا شدن چند عکس از یک نروژی ایرانی‌تبار، از خانه یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه مقیم دانمارک مطرح شده است. یعنی سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرده است از یک نروژی ایرانی‌تبار چند عکس پیدا کرده که مربوط به خانه یکی از سران تروریست‌‌های الاحوازیه مقیم دانمارک است. سرویس اطلاعاتی دانمارک حتی اذعان کرده است این نروژی ایرانی‌تبار ادعای همکاری با وزارت اطلاعات ایران را رد کرده است.  «فین بورچ‌اندرسون» رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد وزارت اطلاعات ایران به دنبال برخورد با «حبیب جبر» فعال عرب ایرانی بوده که در دانمارک زندگی می‌کند. به گفته فین بورچ اندرسون، جبر رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه بوده است؛ همان گروهک تروریستی که اعلام کرد حمله تروریستی31 شهریورماه امسال در اهواز را که طی آن 24 شهروند ایرانی از جمله یک کودک 4 ساله به شهادت رسیدند، آنها انجام داده‌‌‌اند.
وزارت خارجه دانمارک نیز بلافاصله پس از این نشست خبری رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، سفیر ایران در دانمارک را به وزارت خارجه احضار کرد. وزارت خارجه دانمارک سپس سفیر خود در تهران را نیز فراخواند. این در حالی است که اساسا با استناد به اظهارات رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک، در وهله اول این سوال باید مطرح شود که رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه که تعداد قابل توجهی از مردم ایران را در خون غلتانده‌ است در دانمارک چه می‌کند و چرا دولت و دستگاه اطلاعاتی دانمارک به این تروریست‌ها پناه داده‌اند؟ این همان سوالی است که در ماجرای حضور «کلاهی» و همین‌طور حضور «نیسی»، سرکرده الاحوازیه در هلند یا حضور و فعالیت آزادانه منافقین در فرانسه باید از مسؤولان این کشورها پرسیده ‌شود.
«وطن امروز» 22 مهرماه در گزارشی تقویت تروریست‌ها در کشورهای اروپایی را نشان‌دهنده همنوایی اروپا با آمریکا در راستای راهبردهای ترامپ علیه ایران توصیف کرد و نوشت: اروپایی‌ها در حال تقویت منافقینی هستند که محور و تکیه‌گاه پروژه ترامپ برای ایجاد ناامنی در ایران هستند. به عبارتی اروپایی‌ها تلاش می‌کنند صرفا با امتیاز خرید نفت ایران، همچنان هدف مهم تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران را محقق شده ببینند و هم از سوی دیگر در برنامه ترامپ برای ایجاد ناامنی در ایران برای دادن امتیازات بیشتر مشارکت کنند. یکی از وجوه این مشارکت، تقویت و امیددهی به منافقین است که در پروژه ترامپ برای ناامن کردن ایران، نقش محوری دارند. همین رفتار غیرصادقانه اروپا باعث شده اهالی رسانه در ایران، اروپا را رفیق برجام و شریک ترامپ و تروریست‌ها لقب بدهند.
 

 وعده مجدد اروپا به ایران درباره SPV!
سخنگوی مسؤول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپایی تأکید کرد سازوکار مالی ویژه برای تسهیل فرآیند تجارت با ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود. به گزارش فارس، «مایا کوچیانچیک» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تأکید کرد اتحادیه اروپایی همچنان در حال کار روی راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه برای تسهیل فرآیند تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران است. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل به خبرنگاران گفت: «در حقیقت این کاری است که از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در حال انجام است و طبق اطلاعاتی که ما از پیشرفت کار داریم، این فرآیند همچنان ادامه داشته و تاکنون پیشرفت خوبی نیز داشته است». وی در ادامه تصریح کرد: «سازوکار مالی ویژه موسوم به «اس‌پی‌وی» بزودی راه‌اندازی خواهد شد. ما معتقدیم این سازوکار در هفته‌های آینده راه‌اندازی شده و اثرات مثبتی بر پیشبرد تعاملات تجاری با ایران خواهد داشت». سخنگوی موگرینی تأکید کرد: «این (سازوکار) بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) در زمانی است که ایران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند است». فدریکا موگرینی 10 دسامبر (19 آذرماه) به خبرنگاران در بروکسل گفته بود این سازوکار مالی تا پیش از پایان سال 2018 میلادی راه‌اندازی خواهد شد!


Page Generated in 0/0070 sec