printlogo


کد خبر: 204544تاریخ: 1397/10/19 00:00
خط و نشان نخست‌وزیر کابینه مکرون برای جلیقه‌زردها
رژیم فرانسه پلیسی‌تر می‌شود

فراگیر شدن اعتراض «جلیقه‌زردها» در سراسر فرانسه، رژیم پلیسی این کشور را به‌رغم اعمال تمام سرکوب‌ها و محدودیت‌ها عاصی کرده است. حتی دستگیری حدود 5 هزار فعال اجتماعی و کارگری و متهم کردن آنها به اقدام برای کودتا و براندازی رژیم هم نتوانست مانع گسترده‌تر شدن اعتراضات طبقات مختلف فرانسوی‌ها در دست‌کم 10 شهر بزرگ شود که حالا فراتر از مطالبات معیشتی، خواهان استعفای رئیس‌جمهور مکرون و اصلاحات ساختاری قانون اساسی هستند.
پس از آنکه تهدید سخنگوی دولت فرانسه به محاکمه دستگیرشدگان به عنوان «برانداز» نیز نتوانست مانع سرازیر شدن سیل معترضان خشمگین به خیابان‌های پاریس، مون پلیه، نانت، بوردو و... در جریان هشتمین دور از تظاهرات جلیقه‌زردها در روز شنبه گذشته شود، حالا شخص نخست‌وزیر در نقش یک دیکتاتور نظامی در مقابل مردم قد علم می‌کند.
ادوارد فیلیپ، روز دوشنبه در برنامه زنده شبکه اول تلویزیون ملی فرانسه حضور یافت و از وضع قوانین جدید و  سختگیرانه علیه تجمعات و اعتراضات خبر داد. او ایجاد سنگری مشتعل در بلوار سنت ژرمن پاریس در جریان تظاهرات روز شنبه را بهانه کرد تا به «خشونت جلیقه‌زردها» بتازد و آنها را «خرابکار و اراذل و اوباش» بخواند. فیلیپ گفت:« به همین خاطر است که اعتراض‌ها عمل نمی‌کنند. به‌خاطر برخی که به تظاهرات بدون مجوز می‌پیوندند و آنهایی که با نقاب به این تظاهرات می‌روند».
روزنامه لوموند، این تهدیدات فیلیپ علیه خشونت جلیقه‌زردها را به مثابه چنگ و دندان نشان دادن دولت خواند. به گفته نخست‌وزیر، پیشنهاد کابینه او برای تغییر در وضعیت قانون تظاهرات در فرانسه که به معنای پلیسی‌تر شدن رژیم است تا ماه فوریه آماده خواهد شد. عجیب آنکه فیلیپ در مقایسه‌ای که خشم معترضان را برانگیخته است، قوانین جدید ضد تجمعات را با قوانینی مقایسه کرد که برای کنترل هولیگان‌ها-‌هواداران اوباش فوتبال- وضع شده است تا  به شکل خاص از حضور در استادیوم‌ها منع شوند.
به نوشته وب‌سایت ورلد سوسیالیست، با پیشینه تاریکی که رژیم فرانسه در حصر خانگی بی‌سر و صدای رهبران احزاب ملی‌گرا و چپ‌گرای فرانسه طی 2 ماه اخیر ‌داشته است، حرف‌های فیلیپ می‌تواند به معنای قانونی کردن حصر رهبران مخالف دولت باشد. این در حالی است که به گفته رسانه‌های مستقل نظیر «لوکال فرانس» طی ماه گذشته  پایتخت و اغلب شهرهای بزرگ و محورهای مواصلاتی اصلی فرانسه به طور روزانه شاهد گشت‌ها و پست‌های بازرسی حدود 90 هزار نفری  نیروهای مسلح شامل 50 هزار یونیفرم‌پوش و همچنین لباس شخصی‌های رژیم این کشور بوده‌اند.
فرانسه طی 4 سال گذشته جز بازه زمانی کمتر از 6 ماهه به بهانه حملات تروریستی تحت حالت اضطراری که وضعیتی شبیه حکومت نظامی است قرار داشته است.
 


Page Generated in 0/0050 sec