printlogo


کد خبر: 204545تاریخ: 1397/10/19 00:00
با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صورت گرفت
بهره‌برداری از 500 طرح اشتغال‌زایی در لرستان

گروه اقتصادی: «امروز در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم و دشمن بر معیشت مردم متمرکز شده است». محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آیین بهره‌برداری از ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور و تسهیلات‌محور بنیاد برکت، مبادله تفاهمنامه‌ مدیریت و راهبری طرح پیشرفت و آبادانی شهرستان دلفان و همچنین افتتاح و شروع عملیات اجرایی ۱۱۰ پروژه‌ عمرانی برکت، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به 2 دلیل استان لرستان را به عنوان هدف اصلی برای آبادانی و پیشرفت برگزیده است؛ اول به علت وجود معضل بیکاری در استان و دوم به این دلیل که معتقدیم از طریق لرستان می‌شود بخشی از مشکلات دیگر نقاط کشور را حل‌وفصل کرد. مخبر با اشاره به قابلیت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های استان لرستان خاطرنشان کرد: مایه‌ تأسف است در منطقه‌ای که به لحاظ آب، خاک و توانایی‌ها در ایران بی‌نظیر است و با حفر ۲ متر خاک به آب می‌رسیم، شاهد بیکاری باشیم. وی با بیان اینکه دشمن از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درصدد توطئه بوده است، عنوان کرد: پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز با تحمیل جنگ ۸ ساله، حمایت از منافقان و... شروع به توطئه‌آفرینی کرد که خوشبختانه به یُمن رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری، سرشان به سنگ خورده است. وی با تأکید بر اینکه در 40سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارهای فراوان و بزرگی در کشور انجام شده است، گفت: به همه‌ روستاهای بدون آب در پیش از انقلاب اسلامی آبرسانی شده است. همچنین وضعیت بهداشت و درمان امروز با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست. در آن دوران نیمی از نوزادان متولد شده در روستاها جان خود را از دست می‌دادند و در شهرها نیز از هر ‌هزار نوزاد، ۱۲۰ نفر از دست می‌رفتند. وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ با وجود فروش روزانه 5 میلیون بشکه نفت، طبق گزارش بانک جهانی، ۴۶ درصد از جمعیت ۳۰ میلیونی ایران زیر خط فقر بودند اما امروز با وجود جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، تنها 5/9 درصد مردم با مشکل معیشتی روبه‌رو هستند. مخبر با تشبیه تسهیلگران اشتغال‌زایی به فرماندهان جوان دفاع‌مقدس اظهار داشت: یکی از مناطقی که برایش تدارک ویژه دیده‌ایم، دلفان است که امیدواریم بتوانیم آن را به یک منطقه‌ موفق و نمونه‌ اقتصاد مقاومتی تبدیل کنیم. وی با اعلام آمادگی این ستاد برای همکاری بیشتر و بسیج همه‌ منابع برای پیشرفت و آبادانی دلفان بیان کرد: نرخ بیکاری در دلفان نسبت به دیگر مناطق استان لرستان کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. مخبر با تأکید بر این مطلب که با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم می‌توان شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها بود، اظهار امیدواری کرد در سفر ۲ سال آینده‌ خود، دلفان تغییر چهره داده و به یک شهر توسعه‌یافته تبدیل شده باشد.
ایجاد ۲۳۰۰ طرح اشتغال‌زایی
همچنین رئیس هیأت‌مدیره‌ بنیاد برکت در آیین بهره‌برداری از ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور و تسهیلات‌محور برکت اظهار داشت: تا به امروز تجربه‌های زیادی در کشور در زمینه‌ اشتغال‌آفرینی داشته‌ایم که مشکل بیشتر این اقدامات در تخصیص صرف منابع بوده است. محمود عسکری‌آزاد ادامه داد: بر اساس دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مطالعات فراوانی درباره نحوه اشتغال‌زایی پایدار در ستاد اجرایی و بنیاد برکت انجام شده که خروجی این مطالعات، 4 طرح آسمان، سحاب، مهتاب و آفتاب بوده است. وی در تشریح هر یک از این طرح‌ها اظهار داشت: طرح آسمان بر مبنای توسعه‌ سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و اشتغال مبتنی بر مردم است. طرح سحاب نیز فرآیند ایجاد اشتغال و تداوم آن با احیای نیروهای انسانی است.
وی ادامه داد: طرح مهتاب مدل هادی اشتغال برکت و بر مبنای ایجاد اشتغال بر اساس نیازهاست. طرح آفتاب هم بر مبنای توان‌افزایی برای پشتیبانی از تولیدات روستایی و برندسازی محصولات روستایی در بازار طراحی شده است.
رئیس هیأت‌مدیره‌ بنیاد برکت عنوان کرد: بنیاد برکت بر اساس این ۴ طرح، کار را در استان لرستان آغاز کرده و قرار است در سال‌های ۹۷ و ۹۸، بیش از ۲۳۰۰ طرح اشتغال‌زایی در شهرستان‌های دلفان، پلدختر، رومشگان و کوهدشت ایجاد شود که تا امروز ۵۴۰ طرح به اجرا درآمده است. عسکری‌آزاد با تأکید بر اینکه همه امور کارآفرینی توسط تسهیلگران هدایت می‌شود، خاطرنشان کرد: کار بر اساس مبانی علمی پیش می‌رود و متکی بر مردم است. برنامه‌ ما احیای ظرفیت‌ها و امکانات موجود است. لازم به توضیح است، طرح‌های بهره‌برداری شده در استان لرستان، در حوزه‌ها‌ی کارآفرینی اجتماع‌محور سحاب و تسهیلات‌محور در رشته‌های دام سبک و سنگین، زنبورداری، قالی‌بافی، پرورش قارچ و دیگر مشاغل ایجاد شده است.
 

دلفان الگوی توسعه‌ کشور
استاندار لرستان با تقدیر از توجه ویژه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به این استان گفت: توسعه پایدار دلفان تحت راهبری ستاد اجرایی آغاز شده و همه‌ امکانات زیر نظر یک برنامه، سیستم و مدیریت واحد برای پیشرفت و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این شهرستان بسیج شده است. موسی خادمی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب دلفان از جمله آب و خاک مناسب و مردم اهل کار و فعالیت، این شهرستان می‌تواند به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود. گفتنی است بازدید از طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور روستاهای حیدرآباد، جعفرآباد و نصرت‌آباد و تجلیل از خانواده‌ معظم شهید اکبر برکت از دیگر برنامه‌های رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سفر به استان لرستان بود. در این سفر همچنین 110 پروژه‌ عمرانی شامل پروژه‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی و فرهنگی با اعتبار 450 میلیارد ریال افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. مرکز درمان ناباروری برکت جهاد دانشگاهی خرم‌آباد و مراکز بهداشت و درمان روستاهای آشورآباد و شورآب از توابع شهرستان‌های ازنا و چگنی از توابع شهرستان دلفان از جمله‌ این طرح‌های عمرانی به‌شمار می‌رود. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی لرستان، تاکنون از طریق بنیاد برکت یکهزار و 402 طرح را در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته این استان با اعتباری بالغ بر یکهزار و 570 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسانده یا در دست اجرا دارد.


Page Generated in 0/0063 sec