printlogo


کد خبر: 204563تاریخ: 1397/10/19 00:00
اخبار

 دادستان تهران خبر داد
معامله 1/2 میلیارد دلار ارز با کارت‌های ملی اجاره‌ای
«مفسدان اقتصادی از مدارک هویتی و تجاری افراد  سوءاستفاده کرده و آنها را به عنوان بستری برای اقدامات مجرمانه قرار داده‌اند».
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با تشریح نحوه سوءاستفاده از مدارک هویتی و تجاری در وقوع فساد‌های کلان اقتصادی در چند محور با توجه به نتایج حاصل از پرونده‌های اخیر، اظهار داشت: بررسی پرونده‌های متشکله در 6 ماه اخیر نشان می‌دهد مفسدان اقتصادی از مدارکی که به نوعی هویت افراد را نشان می‌دهد، سوءاستفاده و از این مدارک به عنوان بستری برای اقدامات مجرمانه استفاده
کرده‌اند.
وی به سوءاستفاده متهمان اقتصادی از کارت‌های حساب‌های بانکی به عنوان نخستین ‌مصداق اشاره کرد و افزود: برخی متهمان پرونده‌های ارزی که اخیرا در شعب ویژه دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت، اعتراف کرده‌اند در ازای پرداخت وجه ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان، از کارت‌های حساب بانکی دیگران استفاده می‌کردند و حساب‌های بانکی به نام صراف یا وارد‌کننده کالا نیست، بلکه به نام افرادی است که در فساد اقتصادی نقش چندانی ندارند.
وی گفت: در پرونده‌ای که پلیس در رابطه با خرید و فروش ارز‌های دولتی تشکیل داد، حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با استفاده از کارت‌های ملی افراد در بازار آزاد خرید و فروش شده است، بدون اینکه نقش صرافان و عوامل اصلی در سامانه‌های مرتبط با خرید و فروش ارز ثبت و ضبط شود.
 وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه اعلام کرد بدهی مالیاتی دارندگان کارت‌های تا سال ۱۳۹۶، ۲۸ هزار میلیارد تومان است.
 در واقع با کسانی مواجه هستیم که از مزایای کارت بازرگانی بهره‌مند می‌شوند اما حاضر نیستند فعالیت سالم اقتصادی انجام داده و مالیات تجاری خود را پرداخت کنند. دادستان تهران خواستار نظارت بیشتر مسؤولان اتاق بازرگانی بر صدور کارت بازرگانی و نحوه استفاده از آن شد.


شورای پول و اعتبار تصویب کرد
تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی به صورت الکترونیکی
شورای پول و اعتبار در جلسه عصر دیروز سه‌شنبه 18 دی‌ماه «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی» را به تصویب رساند.
در یکهزار و دویست ‌و شصت‌ و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار موضوع «بازار متشکل معاملات ارزی»، مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، «بازار متشکل معاملات ارزی» تشکیل می‌شود تا ارزها در آن به‌صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرد.
 همچنین شورای پول و اعتبار در جلسه چهارم دی‌ماه سال جاری دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز را در 14 ماده و 3 تبصره مورد تصویب قرار داد.
 طبق این دستورالعمل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ریالی مبتنی بر ارز، نوعی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ‌مدت‌دار خاص ریالی است به درخواست متقاضی به صورت انفرادی یا مشترک افتتاح می‌شود.
در این نوع سپرده، بانک به عنوان وکیل سپرده‌گذار، سپرده تودیع شده را برای سرمایه‌گذاری ارزی به کار می‌گیرد.
 در سپرده عنوان شده، دریافت و پرداخت وجه صرفاً به ریال است و با استفاده از میانگین موزون نرخ اعلامی فروش نقدی ارز مندرج در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی (سنا) در روز قبل از افتتاح حساب با میانگین موزون نرخ اعلامی خرید نقدی ارز در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی (سنا) در روز قبل از بستن یا برداشت حسب مورد، مقدار ارز مبنا برای درج در حساب مزبور تعیین می‌شود.
 


Page Generated in 0/0067 sec