printlogo


کد خبر: 204586تاریخ: 1397/10/19 00:00
اخبار

امیری‌اسفندقه:
شعر مغازه نیست که هر چه مُد شد بیاوریم!
مرتضی امیری‌اسفندقه گفت: شعر مغازه نیست که امروز رباعی مُد شد برویم رباعی بیاوریم. شعر مانند آوار بر سر شاعر می‌ریزد. شاعر انتخاب نمی‌کند و روزی که انتخاب کند باید شاعری را کنار بگذارد. به گزارش
«وطن امروز»، چهاردهمین برنامه تلویزیونی «شب شعر» با موضوع بررسی قالب شعر قصیده با میزبانی محمود اکرامی‌فر و میهمانی بهرام پروین‌گنابادی و مرتضی امیری‌اسفندقه از آنتن شبکه 4 سیما پخش شد. در بخشی از این برنامه امیری‌اسفندقه درباره افول قالب قصیده گفت: «شعر فرا قالب است و قالب مهم نیست. شعر هرگز در هیچ قالبی نمی‌میرد. تا هنگامی که اشعار شاعرانی چون بهار هست قصیده زنده است». امیری‌اسفندقه با خواندن نمونه‌هایی از قصیده‌های معروف گفت: قصیده پس از انقلاب اسلامی با بازگشت ارزش‌ها تجدید حیات داشته است. امیری‌اسفندقه، شاعر کتاب «سیاه‌مست سایه‌تاک» هم که بیشتر قصیده است، در پاسخ به چرایی قصیده گفتن با توجه به کم‌مخاطب بودن این قالب گفت: قصیده مثل این است که به جای اینکه با هواپیما به چالوس سفر کنی، از جاده چالوس بروی و از مناظر و طول سفر لذت ببری، چون جهان، جهان سرعت است و نباید قالب قصیده را کنار گذاشت. شعر مغازه نیست که مثلا امروز رباعی مُد شد برویم رباعی بیاوریم. شعر مانند آوار بر سر شاعر می‌ریزد. شاعر انتخاب نمی‌کند و روزی که انتخاب کند باید شاعری را ببوسد و کنار بگذارد.

چرا امینی از اداره کتاب وزارت ارشاد رفت؟
اسماعیل امینی مدتی است سرگروه بخش شعر اداره کتاب یا همان «دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ارشاد» نیست و حدود یک ماه پیش از این سمت استعفا داده و پس از او ابتدا حمید هنرجو و سپس عبدالرحیم سعیدی‌راد این مسؤولیت را پذیرفته‌اند، این در حالی است که تازه استعفای امینی رسانه‌ای شده است. به گزارش فارس، امینی مدتی است سرگروه بخش شعر اداره کتاب نیست و حدود یک ماه پیش از این سمت استعفا کرده است اما این استعفا در حالی رسانه‌ای می‌شود که نه‌تنها یک ماه از آن گذشته، بلکه پس از او ابتدا حمید هنرجو و سپس عبدالرحیم سعیدی‌راد این مسؤولیت را پذیرفته‌اند. هرچند کارنامه امینی دارای سوابق درخشانی است اما او مدت یک ماه است سکان بخش شعر را در دست ندارد، هنرجو نیز مدتی کوتاهی مسؤولیت داشت و حالا مدتی است «سعیدی‌راد» از چهره‌های شناخته‌شده که آثار قابل قبولی هم در عرصه نظم دارد به فعالیت مشغول است. امینی اعلام کرده وقتی اولویت در این اداره سیاست و سیاستمداران باشد، نه فرهنگ و ادبیات و دین و اخلاق و زبان فارسی، ترجیح می‌دهم از ادامه فعالیت با آن انصراف دهم. این سخنان در حالی ارائه می‌شود که در مدت حضور او در اداره کتاب آثار بسیاری مجوز گرفته یا در فرآیند دریافت مجوز قرار داشته است. فارغ از سخنانی که در مجامع رسانه‌ای مطرح می‌شود، باید نکته‌ای را هم مدنظر قرار داد که اولویت در فرهنگی‌ترین وزارتخانه باید توجه به فرهنگ باشد.


اعلام جزئیاتی تازه از برنامه تلویزیونی «اختیاریه»
برنامه تلویزیونی گفت‌وگومحور «اختیاریه» با تهیه‌کنندگی و اجرای سیدمرتضی فاطمی بزودی از یکشنبه تا چهارشنبه هر هفته پخش خود را از شبکه ۵ آغاز می‌کند. به گزارش «وطن امروز»، این برنامه‌ شبانه، به صورت زنده و ۴ شب در هفته (شب‌های یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه) در ساعت ۲۲ روی آنتن رسانه ملی خواهد رفت.  «اختیاریه» تالار گفت‌وگوی چالشی و صریح است و تلاش دارد با شخصیت‌های شناخته‌شده فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و علمی متن جامعه، گفت‌وگوهای فرامتنی انجام دهد. پیش‌تولید «اختیاریه» از 3 ماه پیش با پژوهش میهمانان آغاز شد و هم‌اکنون مراحل آماده‌سازی دکور را پشت سر می‌گذارد. پژوهش ویژگی مهم «اختیاریه» است و مجموعه‌ای متشکل از روزنامه‌نگاران بنام سال‌های اخیر رسانه‌های کشور ترکیب تیم پژوهش آن را شکل می‌دهند.


Page Generated in 0/0068 sec