printlogo


کد خبر: 204610تاریخ: 1397/10/20 00:00
«وطن امروز» از ناکارآمدی‌های دولت در نحوه بودجه‌ریزی گزارش می‌دهد
افزایش مالیات در بودجه برای جبران درآمدهای نفتی

اسد‌الله خسروی: در شرایطی که اقتصاد کشور به تبع تحریم‌های بین‌المللی و تنش‌های ارزی از رشد و رونق قابل توجهی برخوردار نیست، دولت در اقدامی عجیب رقم درآمدهای مالیاتی را در بودجه سال آینده 28 هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم بودجه سال جاری در نظر گرفته است که این رویکرد موجب خواهد شد بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی متحمل فشار مضاعفی شوند. مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره پیش‌بینی افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال 98 با توجه به شرایط سخت اقتصاد کشور به «وطن امروز» گفت: اقدام دولت در افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده بی‌شک با هدف جبران کاهش درآمدهای ارزی از محل فروش نفت است که البته این رویکرد در شرایطی که اقتصاد کشور از رونق چندانی برخوردار نیست اشتباه است، چرا که دولت برای تحقق این امر مجبور به فشار بر بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان است.
وی با بیان اینکه دریافت مالیات از سوی دولت و پرداخت آن از سوی مردم و فعالان اقتصادی تکلیفی بجا و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، افزود: البته دولت باید راهکارهای خاصی را برای کسب درآمد از محل جمع‌آوری مالیات داشته باشد، چرا که اکنون اقتصاد زیرزمینی در ایران گسترده و فرار مالیاتی بسیار فراوان است، بنابراین دولت باید یقه کسانی را بگیرد که فعالیت اقتصادی می‌کنند اما یک ریال هم به دولت مالیات نمی‌دهند. این کارشناس اقتصادی بر لزوم کاهش بودجه سالانه شرکت‌های دولتی اشاره کرد و گفت: سالانه مبالغ عظیمی از بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص داده می‌شود، در حالی که این شرکت‌ها خودشان بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولید درآمدزا هستند، بنابراین دولت باید به جای افزایش بودجه سالانه شرکت‌های دولتی خود، ساختار این شرکت‌ها را با مدیریتی درست متحول کند تا آنها به جای بودجه‌خواری، برای دولت درآمد کسب کنند.
بدهی مالیاتی  شرکت پالایش و پخش
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی که بعد از شرکت ملی نفت، بالاترین سهم را از بودجه کل کشور دارد، ۲۶۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد. مطابق با لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۸، از کل بودجه کشور ۷۵ درصد را بودجه شرکت‌های دولتی تشکیل می‌دهد که در بین شرکت‌های دولتی 3 شرکت بالاترین سهم از بودجه را به خود اختصاص  داده‌‌اند به‌گونه‌ای که شرکت ملی نفت ایران با ۶۱۱ هزار میلیارد تومان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،  ۳۶ درصد از کل بودجه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران با ۳۰۹ هزار میلیارد تومان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ۱۸ درصد از کل بودجه و شرکت ملی گاز ایران با ۶۶ هزار میلیارد تومان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ۴ درصد از کل بودجه کشور را به خود اختصاص داده‌‌اند و سهم سایر شرکت‌های دولتی از بودجه ۲۸۹ هزار میلیارد تومان معادل ۱۷ درصد است. ۲۵ درصد باقیمانده بودجه کشور معادل ۴۰۷ هزار میلیارد تومان نیز به سایر بخش‌ها (بودجه عمومی) اختصاص دارد. این میزان توجه به شرکت‌‌های دولتی و این حجم از درآمد در حالی است که با گذشت ۹ ماه از سال، هنوز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهم مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نکرده است. نادر جنتی، معاون مالیات‌‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی در این زمینه به مهر گفت: متاسفانه با گذشت ۹ ماه از سال و با وجود کسری در درآمدهای مالیاتی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی مالیات خود را پرداخت نکرده است. وی افزود: این شرکت باید ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کند اما هنوز اقدامی در این‌باره انجام نداده است. جنتی ادامه داد: ما درخواست کردیم مالیات را پرداخت کنند اما توجهی نمی‌کنند. البته سازمان امور مالیاتی قصد دارد در 3 ماه باقیمانده از سال درآمدهای مالیاتی را به طور کامل محقق کند و به همین دلیل پیگیر دریافت این رقم است.
بدهی مالیاتی ۵ هزار میلیاردی بانک مرکزی
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: بانک مرکزی باید علی‌الحساب ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بپردازد اما هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‌ است. جنتی درباره وضعیت وصول مالیات در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۷ اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته از سال جاری، ۶۷ هزار میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم، این در حالی است که طبق برنامه باید ۸۴ هزار میلیارد تومان وصول می‌کردیم. معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در واقع در این مدت، ۸۰ درصد درآمدها تحقق یافته و ۲۰ درصد عدم تحقق داشته‌ایم. جنتی گفت: از ۱۷ هزار میلیارد تومانی که تحقق نیافته، ۵ هزار میلیارد تومان مربوط به پرداخت علی‌الحساب بانک مرکزی است که در این راستا، بارها با بانک مرکزی مکاتبه کرده‌ایم که البته بی‌نتیجه بوده است. وی ادامه داد: برنامه‌‌ریزی کرده‌‌‌‌‌ایم در این 3 ماه باقیمانده از سال، درآمدها به صورت کامل تحقق یابند.


Page Generated in 0/0048 sec