نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: لاستیکهای بازیافتی عمر مفید کوتاهتری نسبت به لاستیکهای استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آنها چندین برابر دیگر لاستیکهاست. به گزارش مهر، سیداحسن علوی با هشدار نسبت به نبود نظارت بر واردات لاستیک گفت: متأسفانه بخشی از واردات لاستیک خودروهای سبک و سنگین از کشور چین انجام میشود و در این میان این نگرانی وجود دارد که بخشی از این لاستیکها محصولات بازیافتی باشد. وی ادامه داد: لاستیکهای بازیافتی عمر مفید کوتاهتری نسبت به لاستیکهای استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آنها چندین برابر دیگر لاستیکهاست، زیرا آنها لاستیکهای کهنه را جمعآوری کرده و بار دیگر برای آن عاج درست میکنند. نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: ما در سالهای گذشته سفری به کشور چین داشتیم و در این سفر بازدیدی از مناطق صنعتی این کشور انجام شد، در یکی از بازدیدها ما را به نزدیکی چند روستا برده و اعلام کردند محصولات صادرشده به ایران در این مناطق تولید میشود؛ این در حالی است که این مناطق زیرساختهای لازم را برای تولید نداشتند. وی با بیان اینکه واردات لاستیک از کشور چین باید کاملا متوقف شود، گفت: به نظر من کشورهای اروپایی حتی کشورهای کوچک این قاره جایگزین بهتری نسبت به چینیها هستند و باید محصولات از این کشورها وارد شود.
از سوی دیگر مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفت: نگرانیهایی وجود دارد که شرکتهای خارجی در زمان انعقاد قرارداد و انجام تستهای فنی برای دریافت گواهی، کیفیت محصول خود را بالا برده و پس از آن محصولات بیکیفیت را به فروش برسانند، از این رو آزمایشهای فنی باید به صورت متداول روی لاستیکهای وارداتی انجام شود. وی گفت: قطعا انجام آزمایشها و تستهای فنی روی لاستیکهای وارداتی بسیار ضروری و حیاتی است، زیرا نادیده گرفتن این روند نتیجهای جز افزایش ترکیدگی تایر خودروها و افزایش تصادفات جادهای به دنبال نخواهد داشت. وی ادامه داد: به نظر من سازمان استاندارد باید همکاری ویژهای با شرکتهای تحقیقاتی صنایع لاستیک داشته باشد تا درصد خطا و واردات لاستیکهای غیراستاندارد و بیکیفیت کاهش یابد.