printlogo


کد خبر: 204623تاریخ: 1397/10/20 00:00
دهن‌کجی بی‌سابقه وزیر خارجه اردن به همتای آمریکایی‌اش
امان: اسرائیل از جولان خارج شود

وزیر خارجه آمریکا که برای تقویت موضع رژیم صهیونیستی راهی تور خاورمیانه شده است، در دیدار کوتاه خود از امان با موضع‌گیری همتای اردنی‌اش علیه اشغال بلندی‌های جولان توسط اسرائیل غافلگیر شد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن روز سه‌شنبه در یک نشست خبری مشترک با میهمان آمریکایی‌اش، مایک پمپئو در رابطه با برخی مسائل خاورمیانه سخن گفت؛ از جمله اینکه توضیح داد حل بحران سوریه هدف راهبردی کشورش است.
الصفدی ادامه داد: «جولان متعلق به سوریه و یک منطقه اشغالی است. قوانین بین‌المللی در این رابطه روشن بوده و باید طبق آنها عمل شود. موضع ما این است که اسرائیل باید در چارچوب یک توافقنامه صلح از این مناطق خارج شود».
سخنان صریح وزیر خارجه اردن نه‌تنها پاسخی بود به درخواست 2 روز جلوتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از جامعه بین‌الملل برای به رسمیت شناختن جولان‌اشغالی به عنوان منطقه تحت حاکمیت اسرائیلی‌ها، بلکه در حقیقت به مثابه دست رد به سینه کاخ سفید نیز بود که از دولت امان تقاضا کرده بود در راستای پاسخ به درخواست غیرمشروع نتانیاهو نسبت به سایر پادشاهی‌های عربی پیشقدم شود.
الصفدی همچنین با مطرح کردن بحران فلسطینی- اسرائیلی به عنوان مساله اول خاورمیانه، طرح به اصطلاح صلح ترامپ برای یهودی‌سازی کامل سرزمین‌های فلسطینی تحت عنوان «معامله قرن» را به چالش کشید. به گزارش پرس تی‌وی، «الیجاه‌جی مگنایر» روزنامه‌نگار متخصص حوزه خاورمیانه در روزنامه اردنی الرای، روز 8 ژانویه در توئیتی با اشاره به درخواست صریح اردن برای خروج اسرائیل از بلندی‌های جولان فاش کرد سخنان الصفدی چیزی جز جواب رد به انتظارات واشنگتن و مایک پمپئو توسط امان نبوده است.
نتانیاهو در ابتدای هفته جاری در حالی با بهره‌گیری از فرصت لشکرکشی ترامپ و دیپلمات‌هایش به خاورمیانه برای حمایت از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در نشستی با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده بود این رژیم هرگز بلندی‌های جولان را ترک نمی‌کند. تاکنون هیچ نهاد قانونی بین‌المللی و هیچ دولتی به طور رسمی اشغالگری اسرائیلی‌ها بر این ارتفاعات سوری را که از 1973 به این سو ادامه یافته، تایید نکرده است. صهیونیست‌ها در جریان جنگ 1973 با ارتش سوریه بخش‌هایی از ارتفاعات جولان را اشغال کردند و سپس برخلاف مقررات سازمان ملل شروع به شهرک‌سازی برای یهودیان مهاجر در آن کردند که این باعث آزار دیدن و در نتیجه اعتراض‌های مکرر سوری‌های بومی این مناطق بویژه اقلیت دروزی شده است.
رژیم اسرائیل همچنین با آغاز جنگ داخلی سوریه، با پناه دادن به تروریست‌های تکفیری معارض دولت سوریه در بخش‌های تحت اشغال‌شان در بلندی‌های جولان از سال 2011 عملا ماهیت خود به عنوان یک دولت تروریست را فاش کرد. پمپئو در نشست مطبوعاتی اخیر خود در امان مطمئنا انتظار دهن‌کجی همتای اردنی‌اش درباره جولان را نداشت ولی وقتی در مقابل کار انجام شده قرار گرفت ترجیح داد با تکرار ادعاهای ضدایرانی خود دل رئیسش ترامپ، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها را به دست آورد. او مدعی شد خروج آمریکا از سوریه، در مقابله با ایران یا هر گروهی که منطقه را تهدید کند، هیچ تأثیری ندارد. سفر 8 روزه وزیر خارجه آمریکا و رئیس اسبق سیا به خاورمیانه، روز سه‌شنبه گذشته از اردن آغاز شد و او سپس به مصر رفت و از آنجا راهی شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس شامل بحرین، امارات، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت خواهد شد. این در حالی است که همزمان با سفر او، جان بولتون هم راهی فلسطین اشغالی و ترکیه شده است تا به اتفاق پمپئو سیاست‌های منطقه‌ای جدید واشنگتن را برای متحدان‌شان تبیین و توجیه کنند.
 

لیبرمن: اسرائیل در غزه مقابل حماس شکست خورد!
وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد سیاست اسرائیل در نوار غزه با شکست روبه‌رو شده و تل‌آویو با تسلیم شدن در آخرین درگیری مقابل حماس پیروزی را تقدیم مقاومت اسلامی فلسطین کرده است.«آویگدور لیبرمن» در گفت‌وگو با کانال هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی، با توصیف مقاومت مشروع ملت فلسطین ضد اشغالگران اسرائیلی مدعی شد: «اسرائیل در برابر تروریسم (مقاومت) تسلیم شد و دولت (نتانیاهو) به رهبران آن (حماس) که خواستار قتل ما هستند، مصونیت داده و آنها از هیچ چیزی هراس ندارند. وقتی (مقاومت فلسطین) به‌سوی ما 500 موشک شلیک کردند و ما آتش‌بس با حماس را با شروط آنها پذیرفتیم و بعد از همه دستاوردهایی که کسب کردند، باز هم شاهد موشک‌ها و مواد منفجره در مرزهای غزه و تلاش‌های روزانه برای قتل ما هستیم». وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی که به‌سبب اختلاف با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم استعفا کرد، همچنین اظهار داشت اصراری برای چسبیدن به کرسی وزارت نداشته و با استعفایش تصمیم صحیحی گرفته، حال آنکه نخست‌وزیر و کابینه‌‌اش در اتخاذ تصمیمات مربوط به غزه شکست خورده‌اند.
 


Page Generated in 0/0060 sec