printlogo


کد خبر: 204626تاریخ: 1397/10/20 00:00
یکپارچه‌‌سازی القاعده شام با انحلال تدریجی احرارالشام و ارتش آزاد

با انحلال تدریجی گروه تروریستی موسوم به «احرارالشام» و ادغام آن در ائتلاف تروریستی «هیات تحریرالشام» - به طور مخفف «هتش»- شاخه القاعده در سوریه به صورت یکپارچه در می‌آید.
 پایگاه خبری «عنب» که به «جبهه النصره» به عنوان اصلی‌‌‌‌‌ترین رکن ائتلاف «هیات تحریرالشام» وابسته است، اعلام کرد بر اساس توافق با احرارالشام، این گروه در مناطق «جبل شحشبو» و «سهل‌الغاب» واقع در ریف غربی استان «حماه» منحل شد.
بدین ترتیب این منطقه از نظر اداری و خدماتی توسط مزدوران مسلح وابسته به دولت ترکیه تحت عنوان نیروی «نجات ملی» اداره می‌شود که عملا از افراد شاخه اصلی القاعده سوریه یا همان تحریرالشام تشکیل یافته است. «احرارالشام» جزو اولین گروه‌‌های تروریستی مسلح بود که در جریان شکل‌‌‌گیری بحران سوریه در سال 2011 با حمایت قطر و ترکیه و زیر نظر سرویس‌‌های اطلاعاتی غربی سر برآورد، اگرچه فرماندهی آن «حسن عبود» ادعای استقلال داشت. این گروه تا همین اواخر در 3 استان حلب، ادلب و حماه فعالیت داشت اما بنا بر سیاست مشترک آمریکا و ترکیه همراه با شیوخ عربی برای یکپارچه‌‌سازی القاعده در شامات تحت پوشش نیروهای مزدور «نجات ملی» برای سرکوب کردهای سوریه و احتمالا اشغال بخش‌‌‌هایی از شرق و شمال این کشور، تروریست‌‌های جبهه النصره در ماه‌‌های اخیر حملات سنگینی را علیه مواضع احرارالشام آغاز کرده و پاکسازی آنها از حماه را آغاز کردند. در نهایت با شکست احرارالشام بدنه آن در کوهستان‌های «شحشبو» و «سهل‌الغاب» تسلیم شده و طبق قرارداد ادغام با تحریرالشام، سلاح‌‌های سنگین و نیمه‌سنگین‌شان را به همپالگی‌‌های القاعده‌ای خود تحویل دادند.
همزمان درگیری بین جبهه النصره و گروه‌های وابسته به الجبهه الوطنیه یا همان ارتش آزاد سابق که دولت ترکیه دست از حمایت‌شان بر داشته است، از غرب حلب به حماه و جنوب ادلب رسید و احتمالا بزودی شاهد یکپارچه شدن تروریست‌‌های القاعده در شمال سوریه خواهیم بود.


Page Generated in 0/0071 sec