printlogo


کد خبر: 204660تاریخ: 1397/10/20 00:00
در پی تحریم 2 شخص و یک نهاد ایرانی از سوی اتحادیه اروپایی اتفاق افتاد
اولین واکنش جدی دولت به اروپا

گروه سیاسی: تصمیم اخیر اتحادیه اروپایی برای تحریم 2 شخص و یک نهاد ایرانی که به بهانه‌های واهی و تکراری حمایت ایران از اقدامات تروریستی در اروپا صورت می‌گیرد، موجب شد دستگاه دیپلماسی واکنشی جدی به اروپا نشان دهد.
به گزارش «وطن امروز»، دیروز در شرایطی که پس از 8 ماه مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی برای حفظ برجام، انتظار می‌رفت اروپا سازوکار مالی ویژه خود را برای تضمین فروش نفت ایران و همچنین برقراری روابط مالی و بانکی با کشورمان ارائه دهد، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد اتحادیه اروپایی تحریم‌هایی را علیه ایران در ارتباط با آنچه حمایت از طرح‌های تروریستی در پاریس و کپنهاگ خوانده، اعمال خواهد کرد. «اندرس ساموئلسن» گفت این اقدام اتحادیه اروپایی منافاتی با حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) ندارد(!) و تاثیری بر آن نخواهد گذاشت. وی همچنین مدعی شد اتحادیه اروپایی قرار است درباره این موضوع 2 شخص و یک نهاد ایرانی را تحریم کند. در پی این اقدام اتحادیه اروپایی، مسؤولان سیاست خارجی دولت روحانی که طی ماه‌های گذشته از هرگونه اعتراض به اروپا برای آسیب ندیدن مذاکرات موسوم به برجام اروپایی خودداری کرده بودند، بالاخره دست به کار شده و بشدت به تصمیم اخیر این اتحادیه اعتراض کردند. در همین راستا یک مقام آگاه دیپلماتیک گفت: با توجه به حمایت کشور‌های اروپایی از گروه‌های شناخته‌شده تروریستی، ایران در حال تجدید نظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست. به گزارش ایرنا، یک مقام آگاه دیپلماتیک گفت: با توجه به حمایت کشور‌های اروپایی از گروه‌های شناخته‌شده تروریستی، جمهوری اسلامی ایران در حال تجدیدنظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست و بزودی تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. این مقام آگاه به خبرنگاران گفت: در پی اقدام اتحادیه اروپایی در تحریم یک نهاد و 2 فرد ایرانی روز چهارشنبه ۶ نفر از سفرا و کارداران اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند اما با برخورد تند مقام ملاقات‌شونده مواجه شده و به علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات آنها و استفاده از ادبیات نامناسب، در کمتر از 10 دقیقه به ملاقات خاتمه داده شده است. وی افزود: به دلیل حمایت کشور‌های اروپایی از گروه‌های شناخته‌شده تروریستی و ادامه پناه دادن به عناصر تروریست، جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشور‌های اروپایی است و بزودی تصمیماتی در این باره گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.
مقابله به مثل می‌کنیم
دیروز همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکومیت تحریم چند تبعه ایرانی از سوی اتحادیه اروپایی، اعلام کرد: جمهوری اسلامی در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل، اقدامات مقتضی را اتخاذ می‌کند. بهرام قاسمی ضمن محکومیت تصمیم غیرمنطقی و تعجب‌برانگیز اتحادیه اروپایی که بر پایه اتهامات بی‌پایه و اساس، چند تبعه ایرانی را مورد تحریم قرار داده است، این اقدام را نشانه عدم صداقت کشورهای اروپایی در مبارزه با تروریسم خواند و افزود: اتحادیه اروپایی به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضدانسانی و تروریستی خود  آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا، امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد. قاسمی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد. محمدجواد ظریف نیز شامگاه سه‌شنبه در این باره در توئیترش نوشت: اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین- گروهی که 12 هزار ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه‌گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسؤولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند».
 

اروپایی‌ها به دلیل اجرایی نشدن SPV از ایران عذرخواهی کردند
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اروپایی‌ها از ایران به دلیل اجرایی نشدن SPV عذرخواهی کردند.محمود واعظی د‌ر گفت‌وگو با فارس، د‌ر پا‌سخ به این سو‌ا‌ل که شما قبلا گفته‌اید اروپایی‌ها تا 2 هفته دیگر SPV (کانال ما‌لی ایران و اروپا) ر‌ا اجرایی می‌کنند، اظهار داشت: من هیچ‌گاه نگفتم SPV تا 2 هفته دیگر اجرایی می‌شو‌د، بلکه گفتم‌‌‌‌‌‌‌ تا آ‌خر سال میلادی. همان حرفی که خانم موگرینی زده بو‌د ر‌ا گفتم. وی‌ ادامه داد: اروپایی‌ها نیز از ما عذرخواهی کردند و گفتند همه بر‌نامه‌های‌مان ر‌ا تقسیم کردیم ا‌ما فشارهای آمریکا کار ما ر‌ا به تاخیر انداخته ا‌ما از هدف‌مان دست برنداشته‌ایم، یعنی آنها دارند پیش می‌روند.


Page Generated in 0/0093 sec