printlogo


کد خبر: 204723تاریخ: 1397/10/22 00:00
شایعه‌پردازان ورشکستگی بانک‌ها را رو کردند
فضای مجازی را اینقدرها هم باور نکنید

گروه اقتصادی: عملکرد ضعیف بانک‌ها این فرصت را برای شایعه‌پردازان به‌وجود آورد تا با یکی از بزرگ‌ترین شایعات ممکن، خبر از فرار موسس یک بانک خصوصی از کشور با 140 هزار میلیارد تومان و ورشکستگی بانک مذبور بدهند. به گزارش «وطن‌امروز»، این شایعه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و مخاطبان ما نیز درخواست کردند درباره صحت و سقم این شایعه پیگیری کنیم.  همان‌طور که از اول هم مشخص شد منبع این خبر کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و معاند بود و بانک آینده که این شایعه درباره آن منتشر شده بود، اعلام کرد بانک‌ها هدف این شایعات هستند تا با بی‌اعتمادی مردم به اقتصاد کشور ضربه بزنند. بانک مرکزی نیز روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای، مطالب رسانه‌های معاند پیرامون یکی از بانک‌های کشور را در راستای تلاش آنها برای ضربه زدن به بازار پول دانست و از مردم خواست در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند.
البته اعلام شایعات علیه نظام بانکی ایران از سوی شبکه‌های تلویزیونی خارجی یا کانال‌های تلگرامی معاند، پیش از این هم سابقه داشته و منجر به بروز مشکلاتی برای برخی موسسات اعتباری و بانک‌ها شده بود که با دخالت دولت و بانک مرکزی حل‌وفصل شد اما دوباره اعلام چنین شایعاتی رونق گرفته و مردم و سپرده‌گذاران را در فضای کنونی اقتصاد ایران، نگران کرده است. مردم هم گاهی ناخواسته به چنین شایعاتی در فضای مجازی توجه کرده و تحت‌تاثیر تبلیغات منفی، به صورت هیجانی وارد شعب بانکی شده و درخواست جابه‌جایی سپرده‌های خود را دارند، در حالی که کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که تمام سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان در نظام بانکی ضمانت‌شده است و جای نگرانی برای سپرده‌های خرد وجود ندارد، چراکه تمام بانک‌ها، مکلف به داشتن ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی هستند. حتی سپرده‌گذارانی که سپرده آنها بالای ۱۰۰ میلیون تومان است، چنانچه سپرده‌های خود را به مضربی از سپرده‌های 100 میلیون تومانی تبدیل کنند، حتما این سپرده‌ها هم راهی برای بیمه شدن در نظام بانکی خواهند داشت. البته این موضوع درباره موسسات مالی و اعتباری که نام آنها در سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درج نشده، قطعا صادق نخواهد بود. پس لازم است سپرده‌گذاران، با تحقیق و اطمینان از معتبر بودن موسسات مالی، اقدام به سپرده‌‌گذاری در آنها کنند.
به شایعات توجه نکنید
کسی نمی‌تواند منکر عملکرد ضعیف بانک‌ها و مدیران آن باشد؛ عملکرد ضعیف مدیران نظام بانکی در برخورد با موسسات غیرمجاز و افزایش بی‌اعتمادی در میان مردم، در کنار اخبار اختلاس‌ها مزید بر علت شده که کوچک‌ترین خبر بانکی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. شایعه‌پردازان با سوءاستفاده از این موقعیت در فضای مجازی بویژه شبکه‌های اجتماعی اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند و براحتی با دروغ‌پردازی نگرانی را بین سپرده‌گذاران ایجاد می‌کنند. نظام بانکی قابل نقد است اما باید به اخبار صحیح از منابع خبری معتبر توجه کرد و اینقدرها هم نباید فضای مجازی و شبکه‌های را جدی گرفت.
 


Page Generated in 0/0152 sec