printlogo


کد خبر: 204745تاریخ: 1397/10/23 00:00
واکنش مقامات داخلی به برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان
چون قافیه تنگ آید

وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) یک اجلاس بین‌المللی با موضوع خاورمیانه و با تمرکز بر موضوع ایران، در کشور لهستان برگزار کند.
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته این خبر را اعلام کرد و گفت در این اجلاس، نمایندگان آمریکا و برخی دیگر از کشورهایی که دولت ترامپ جمع می‌کند، درباره ثبات و امنیت خاورمیانه صحبت خواهند کرد. بر اساس این اظهارات، محور گفت‌وگوها در این اجلاس ایران و هدف آن ایجاد یک جو روانی علیه تهران است. به اعتقاد کارشناسان، آمریکا تلاش می‌کند با برگزاری این اجلاس، موفقیت‌های ایران در منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و ایران به عنوان لنگر ثبات منطقه غرب آسیا را عامل بی‌ثباتی معرفی کند. در ایران واکنش‌ها به این اجلاس بیشتر کنایه‌آمیز و گلایه‌آمیز بوده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است اینکه آمریکا از استراتژی فشار حداکثری به ایران، به برگزاری اجلاس رسیده است؛ نشان‌دهنده آن است که کاخ سفید در مقابله با ایران قافیه را باخته است.
دریابان علی شمخانی دیروز شنبه در حاشیه مراسم ختم والده فرمانده کل ارتش در واکنش به برگزاری اجلاسی ضدایرانی در لهستان گفت: تبدیل «تحریم با حداکثر فشار» به «سمینار و کنگره» به معنای باختن قافیه است، چرا که  آدمی که می‌گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به سمینار و کنگره می‌رسد مفهومش این است که قافیه را باخته است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم همانند دبیر شورای عالی امنیت ملی، برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان را جنگی روانی و یک اقدام انفعالی دانست که می‌تواند به عرصه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان گفت: برگزاری اجلاس ضدایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. پمپئو، وزیر خارجه آمریکا افسر ارشد اطلاعاتی است که وظیفه‌اش پوشاندن شکست‌های آمریکا در حوزه عملی در قالب یکسری جنگ‌های روانی است که این سیاست را در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. وی افزود: در حال حاضر آمریکایی‌ها با رسوایی منطقه را ترک می‌کنند، خودشان هم اذعان دارند در شکل دادن داعش نقش اصلی را داشتند و در بیرون راندن داعش و شکست آن برخی کشورها همچون ایران و روسیه موفق عمل کردند. آمریکا در شرایطی که موضوع خروج از منطقه را مطرح می‌کند و جایی در منطقه ندارد، برگزاری اجلاس در لهستان را بیان کرده که این یک جنگ روانی است، چون آمریکا جایی در عمق استراتژیک ایران و منطقه ندارد و تنها برای جبران شکست‌های عملیاتی‌اش این موارد را بیان کرده است.
واکنش مقامات وزارت امور خارجه هم البته گلایه‌آمیز بوده است. محمدجواد ظریف نوک پیکان را به سمت لهستان گرفت و در صفحه توئیترش نوشت: «جهت یادآوری به میزبان/ شرکت‌کنندگان همایش ضدایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند یا سیاه‌رو شده‌اند یا به حاشیه رانده شدند. و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ دوم جهانی نجات داد این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضدایرانی شده است».
واکنش عباس عراقچی البته جالب تر از ظریف بود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه با انتشار یک تصویر از سنگ بنای یادبود قبرستان لهستانی‌ها در منطقه دروازه دولاب تهران در توئیترش نوشت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند».
 


Page Generated in 0/0068 sec