printlogo


کد خبر: 204751تاریخ: 1397/10/23 00:00
دیپلماسی

وعده جدید اروپا برای ارائه SPV
وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد در هفته‌های آتی کانال مالی پرداخت ویژه با ایران نهایی شود. به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با نشریه آلمانی «اشپیگل» ایجاد کانال مالی اروپا با ایران به‌رغم اعمال فشارهای آمریکا را دشوار توصیف کرد. خبرنگار اشپیگل با اشاره به اینکه یکی از مواردی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از پیگیری چندجانبه‌گرایی در سیاست‌های جهانی خودداری کرده است، سیاست‌های وی درباره ایران است و به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و اعمال مجدد تحریم‌ها اشاره کرد و درباره سیستم انتقال مالی میان اتحادیه اروپایی و ایران مستقل از دلار آمریکا از وزیر خارجه آلمان پرسید ایجاد چنین ساختاری چقدر طول می‌کشد؟ ماس در پاسخ گفت: «امیدوارم ما بتوانیم کانال پرداخت را در هفته‌های آتی نهایی کنیم. ما به سرعت در حال کار بر روی نیازهای نهایی هستیم و تعیین کشوری که میزبان این کانال مالی باشد هم شامل آن می‌شود. چنین چیزی در مقابل آمریکا آسان نیست، چرا که تلاش می‌کند اعمال فشار داشته باشد».

SPV از ابتدا بازی بود
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: SPV از ابتدا بازی‌ای بیش نبود، زیرا اروپاییان برای اجرای آن اراده‌ای ندارند. پرویز سروری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم SPV از ابتدا بازی‌ای بیش نبود، زیرا اروپایی‌ها از طرفی SPV را مطرح و از سوی دیگر در مذاکرات دائما اعلام کردند اقتصاد ما مربوط به بخش خصوصی است و دولت‌ها در آن اختیار ندارند. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: به نظرم SPV اجرا نخواهد شد، زیرا اروپاییان برای اجرای آن اراده‌ای ندارند و این موضوع فقط برای امیدوار کردن و در سکون قرار دادن کشور ایران بود، حتی اگر خواستار برقراری رابطه مالی با ایران هم باشند اما با توجه به تهدیدات آمریکا، این طرح انجام نخواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپا در مسیر تعبیه‌شده آمریکا در حال حرکت است و خروج آمریکا از برجام به علت فشار به ایران برای پذیرفتن مذاکرات هسته‌ای و حقوق بشر بوده است.

تحریم ایران توسط اروپا  «جرم» است
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه اروپا به گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران پناه داده و به بهانه همان گروه‌ها ایران را تحریم می‌کند، یک جرم و خلاف مضاعف از سوی آنهاست. نوذر شفیعی در گفت‌وگو با مهر، درباره اقدامات اخیر اتحادیه اروپایی در قبال ایران گفت: هر کشوری باید مسیر آینده خود را روشن کند، به طور مثال اگر اروپا به دنبال ارتباط و همکاری با ایران است باید از طرح برخی بهانه‌تراشی‌های جزئی علیه ایران پرهیز کند. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که اگر اراده اروپا تداوم همکاری و ارتباط با ایران است، نباید کاری کند این مساله دچار تزلزل شود، افزود: نباید این مساله را فراموش کنیم که خاک کشورهای اروپایی به محل تجمع گروه‌های معارض ایران اعم از گروه‌های تجزیه‌طلبی همچون گروه الاحوازیه یا گروه‌های براندازی چون سازمان منافقین بدل شده است که اساسا با تعامل و همکاری سازگاری ندارد. وی اظهار داشت: اینکه اروپا به گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران پناه داده و به بهانه همان گروه‌ها ایران را تحریم می‌کند این یک جرم و خلاف مضاعف از سوی آنهاست، چرا که اگر آنها اراده سیاسی در تداوم همکاری با ایران دارند، نباید به این گروه‌ها در داخل خاک کشورهای خود اجازه فعالیت دهند.

ظریف امروز به عراق می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ظریف یکشنبه (امروز) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم عراق خواهد شد. به گزارش مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: محمدجواد ظریف یکشنبه (امروز) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم عراق خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مدیران ارشد ده‌ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی خواهند کرد. قاسمی دیدار با مقامات بلندپایه عراقی و شرکت در همایش تجاری مشترک تجار 2 کشور در چند شهر عراق بویژه کربلا و سلیمانیه را از جمله برنامه‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر مهم منطقه‌ای برشمرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec