printlogo


کد خبر: 204757تاریخ: 1397/10/23 00:00
اخبار

صادرات عین کالای وارداتی با ارز رسمی و نیمایی ممنوع شد
بر اساس مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات عین کالای وارداتی گروه یک یا وارد شده با ارز نیمایی ممنوع شد.
 به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک، صادرات عین کالای وارداتی گروه یک یا  کالای وارد شده با ارز نیمایی ممنوع شد. در نامه رئیس گمرک به همه گمرکات اجرایی نیز ممنوعیت صادرات کالای وارد شده با ارز نیمایی و گروه یک کالایی از همه مناطق گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد.


عضو اتاق بازرگانی ایران:
بسیاری از مشکلات صادراتی ارتباطی با تحریم ندارد
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بسیاری از مشکلات صادراتی ارتباطی با تحریم‌ ندارد، گفت: صادرکنندگان ما با بازارهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بی‌کیفیت مانع توسعه صادرات است.
سیدمحمد واعظی با بیان اینکه مشکلات صادرات به 2 بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، گفت: مشکلات داخلی صادرکنندگان شامل ورود بدون طرح و برنامه صادرکنندگان برای صادرات و عدم تولید و تهیه بموقع کالاست. عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرکنندگان ما با بازارهای هدف آشنایی ندارند و از طرفی تولیدات بی‌کیفیت مانع توسعه صادرات است.
عضو اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: همچنین صادرکنندگان ما با ابزارهای بازاریابی و تبلیغات و اعتبارسنجی وصول مطالبات آشنایی کافی ندارند. وی با بیان اینکه روسیه در یک مقطعی حاضر بود بسیاری از کالاها را از ایران وارد کند، گفت: متاسفانه از این فرصت به دلیل اینکه تولید بسیاری از محصولات‌مان در حجم انبوه نبود، نتوانستیم استفاده کنیم.
 واعظی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات صادرات ما به تحریم ارتباطی ندارد، گفت: ابزارهای نوین ‌پرداخت پول یکی از روش‌هایی است که در تجارت می‌توان از آن بهره گرفت و بازرگانان کشورهای دیگر از  آن استفاده می‌کنند اما متاسفانه ما از این روش‌ها بهره نگرفته‌ایم.
 عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات خارجی صادرات بیان داشت: مشکلات در حمل‌ونقل، تعهدات ارزی صادرات و مشکل دریافت پول از جمله مشکلات اساسی در این بخش است.
 وی با بیان اینکه رتبه ایران  در سهولت کسب‌وکار در بین 190 کشور به 128 تنزل یافته است، گفت: این در حالی است که سال گذشته رتبه ایران در این زمینه 118 بود و کاهش رتبه در این بخش به عوامل مختلف داخلی، خارجی و تحریم‌ها مرتبط می‌شود. وی با اشاره به نرخ فعلی قیمت ارز گفت:  اکنون قیمت تمام‌شده برخی محصولات تولیدی در ایران با توجه به هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی نصف کشور چین است و می‌توان از این فرصت برای صادرات استفاده کرد.


عزم دوباره دلار  برای افزایش قیمت
ابتدای هفته جاری روند افزایش قیمت ارز که از چهارشنبه هفته گذشته شروع شده بود ادامه داشت و دلار آمریکا دیروز بین 11500 تا 11700 تومان در میدان فردوسی و سبزه‌میدان توسط صرافی‌ها و فروشندگان غیررسمی، خرید و فروش ‌شد.  این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که ابتدای دی‌ماه قیمت دلار تا 10300 تومان هم سقوط کرده بود. قیمت طلا هم در روزهای گذشته شاهد رشد نسبی بود و سکه تمام‌بهار آزادی دوباره در آستانه 4 میلیون تومان قرار گرفت.  فعالان بازار طلا افزایش قیمت انس جهانی را دلیل این افزایش قیمت اعلام کرده‌ و آن را گذرا دانسته‌اند. بر این اساس عواملی مانند تاثیر قیمت جهانی طلا، تعطیلات کریسمس، شایعه خروج ایران از برجام و در نهایت نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و عزم واردکنندگان برای ثبت سفارش و تامین بازار شب عید از اصلی‌ترین دلایل این افزایش قیمت هستند.  باید توجه داشت که به موازات افزایش قیمت ارزهای مختلف، بانک مرکزی هم به سنوات گذشته با مداخلات نقطه‌ای خود اقدام به عرضه ارز مداخله‌ای 11000 تا 11200 تومانی کرد که تا حدودی مانع از افزایش افسارگسیخته قیمت ارز در بازار آزاد شد.


Page Generated in 0/0053 sec