سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ابلاغ دستورالعمل به دستگاهها برای خرید برندهای کممصرف گرمایشی ایرانی جنبه نمایشی دارد، گفت: تنها روش کارآمد برای ممانعت از خرید وسایل پرمصرف در دستگاهها این است که ذیحسابان در صورت خرید اجناس پرمصرف مانع از پرداخت هزینه آن وسیله شوند. اسدالله قرهخانیآلوستانی درباره عدم استفاده وزارتخانهها و دستگاههای مختلف از محصولات گرمایشی پرمصرف مثل بخاریهای قدیمی با وجود ابلاغ دستورالعملی الزامآور به آنها، گفت: اگر چه صدور دستورالعمل الزامآور به وزارتخانهها مبنی بر خرید تولیدات گرمایشی کممصرف و بخاریهای ایمن فوایدی همچون کاهش مصرف سوخت و امنیت را به همراه دارد و بهظاهر دستورالعملی مترقی و در راستای حمایت از مصرف کم انرژی است اما تحقق و اجرایی شدن آن نیازمند در نظر گرفتن پیشزمینههای بسیاری است. وی در پاسخ به اینکه آیا ابلاغ دستورالعملی به دستگاههای دولتی برای خرید کالاهای کممصرف جنبه نمایشی دارد! گفت: بله! به نوعی ابلاغ دستورالعملی به تمام وزارتخانهها و دستگاهها مبنی بر خرید برندهای کممصرف گرمایشی بیشتر جنبه نمایشی دارد، چرا که زیرساختهای آن فراهم نیست، اگر چه این دستورالعمل فحوای قابلقبولی دارد اما برای وادار کردن دستگاهها به انجام آن باید پای ذیحسابانشان را به میان کشید. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توضیح اینکه چطور میتوان از ذیحسابان وزارتخانهها و دستگاهها برای اجرای دستورالعمل خرید وسایل گرمایشی کمک گرفت، توضیح داد: مسؤول خرید هر دستگاه دولتی زمانی مجبور به خرید کالاهای کممصرف گرمایشی میشود که ذیحسابان مانع از امضا و پرداخت اسناد مالی «اجناس خریداری شده پرمصرف گرمایشی» شوند، البته به نظر میرسد این روش کارآمدتر از روشی همچون ابلاغ دستورالعملی مبنی بر خرید وسایل گرمایشی کممصرف باشد.