printlogo


کد خبر: 204788تاریخ: 1397/10/23 00:00
اخبار

در اقدامی متناقض با ادعاهای ترامپ
آمریکا پایگاه‌های نظامی‌اش در عراق را گسترش می‌دهد
گروه بین‌الملل: عقب‌نشینی نظامی آمریکا از سوریه و بقای آن در عراق، ترکیبی متناقض و در عین حال خطرناک برای منطقه است. خروج قوای نظامی آمریکا از سوریه به سمت منطقه کردستان عراق که از چند روز پیش آغاز شده است، شائبه‌هایی درباره استفاده از خاک عراق برای کنترل و مدیریت تحولات سوریه از جانب ایالات متحده ایجاد می‌کند. در این‌باره، ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق ادعای آمریکا مبنی بر انتقال نیروهایش از سوریه به عراق را یک بازی قدیمی خوانده و تأکید کرده است این اقدام، کاملا متناقض با ادعاهای ترامپ برای پرهیز از هزینه سنگین در خاورمیانه و خروج نیروهایش از این منطقه است. با این حال، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی ا‌ست آمریکایی‌ها منطقه کردستان عراق و استان الانبار را برای مستقر کردن نظامیان جدید در نظر گرفته‌اند و از سوی دیگر، تلاش می‌کنند مساحت پایگاه «k1» در کرکوک را گسترش دهند. شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرد،‌ تجهیزات نظامی آمریکا وارد این پایگاه در کرکوک شده و نیروهایی که وارد این استان شده‌اند به احتمال زیاد بخشی از همان نیروهایی هستند که از سوریه خارج شده‌اند. از سوی دیگر، منابع محلی آگاه در استان الانبار تأکید کردند که آمریکایی‌ها درصددند 4 پایگاه نظامی ثابت و جدید در مناطق مختلف شهرهای این استان احداث و همه آنها را به تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای مجهز کنند. در صورت احداث این 4 پایگاه جدید، شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در الانبار به 9 پایگاه می‌رسد. از سوی دیگر، در حالی‌که برخی منابع احتمال استقرار نیروهای منتقل شده آمریکا از سوریه در پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق برای مدیریت پرونده سوریه را مطرح می‌‌کنند ولی ناظران تأکید دارند این احتمال نمی‌تواند چندان رنگ واقعیت به خود بگیرد، چرا که عین‌الاسد در یک منطقه کاملا محاصره‌شده قرار دارد که دور تا دور آن را نیروهای وابسته به محور مقاومت در کنترل دارند. از این‌رو کوچک‌ترین تحرک نظامیان آمریکایی در این پایگاه با دقت از سوی این نیروها رصد می‌شود.


افشای تماس بن‌سلمان با مدیر پروژه ترور خاشقجی
گروه بین‌الملل: در حالی‌ که مقامات سعودی اطلاعاتی درباره محل نگهداری معاون ارشد سابق ولیعهد عربستان ارائه نمی‌دهند، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست فاش کرد محمد بن‌سلمان، ولیعهد همچنان به صورت منظم با سعود القحطانی در ارتباط است و و مرتب از او درباره چندین پرونده مشورت می‌گیرد. القحطانی نقش محوری در قتل خاشقجی ایفا کرده است. وی قصد داشت خاشقجی را مجبور کند به عربستان بازگردد.  او با تیم ترور خاشقجی قبل از ترک عربستان و رفتن به ترکیه دیدار کرده و دستورات قتل را به این تیم داده بود. واشنگتن‌پست نوشته است: القحطانی اخیرا در منزلش در ریاض با معاونان ارشدش در مرکز پژوهش‌ها که توسط وی اداره می‌شد دیدار کرده و به آنها گفته بود که از وی به عنوان سپر بلا استفاده شده است.
دیوید آغناشیوس، تحلیلگر امور امنیتی این روزنامه به نقل از یک منبع عربستانی گفت القحطانی اخیرا 2 سفر به امارات داشت، این در حالی است که باید تحت اقامت اجباری در ریاض باشد. پیش‌تر مقامات عربستان اعلام کردند که القحطانی از پست مشاور دفتر پادشاهی برکنار و ممنوع‌الخروج شده است اما وضعیت وی همچنان نامشخص است و به نظر می‌رسد همچنان از پشت پرده به نفوذ خود ادامه می‌دهد. بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، آمریکا و کشورهای غربی نظارت خود را بر رفتار دولت سعودی با القحطانی حفظ کرده و آن را معیاری از جدیت این دولت برای محاکمه متهمان قتل خاشقجی می‌دانند. درباره القحطانی سوالات زیادی وجود دارد که نقش او در قتل خاشقجی از مهم‌ترین آنهاست. خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز عربی واشنگتن‌پست به الجزیره گفت، ناپدید شدن القحطانی «پیشرفت طبیعی تحقیق» عربستان است و احتمالا یک استراتژی برای حفاظت از بن‌سلمان در برابر اتهامات مرتبط با قتل خاشقجی است. جهشان اظهار کرد: آنها برخی از کسانی را که از سوی ترکیه یا جامعه بین‌المللی به شرکت‌ در قتل خاشقجی متهم شده‌اند، پناه داده‌اند. قصد سعوی‌ها اکنون این است که بن‌سلمان را از هرگونه اتهام در زمینه این قتل دور نگه دارند.


Page Generated in 0/0057 sec