گروه اقتصادی: قیمت کارخانهای پراید 30 میلیون تومان شد تا مشخص شود دولت به جای نظارت و ساماندهی بازار آزاد، خود دنبالهرو بازار دلالان است! به گزارش «وطنامروز»، با وجود اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، خودروسازان به دنبال گران کردن خودرو بودند و وزیر صمت نیز همنوا با خودروسازان بر طبل اصلاح قیمتها کوبید و اعلام کرد قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان باید 5درصد زیر قیمت بازار باشد. گرانی خودرو سرانجام با لوسبازی و نامههای قهر و آشتی قطعهسازان و خودروسازان به خودروهای زیر 45 میلیون تومان هم رسید و پراید به عنوان ارزانترین سواری، گرانترین قیمت رسمی تاریخ خود را تجربه کرد. شرکت سایپا افزایش حداقل 30 درصدی را بر قیمت انواع خودروهای خود اعمال کرد. به گزارش تسنیم، به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت انواع خودرو توسط دولت، لیست جدید قیمت انواع محصولات سایپا اعلام شد. بر اساس این لیست، محصولات سایپا از 30 تا 87 درصد گران شد. طبق این لیست، قیمت پراید از 22 میلیون و 500 هزار تومان به 29 میلیون و 200 هزار تومان رسید و پراید SE131 از 22 میلیون و 700 هزار تومان به حدود 30 میلیون تومان رسید.
لیست قیمتهای جدید پارسخودرو
روز گذشته شرکت پارسخودرو نیز قیمتهای جدید محصولات خود را اعلام کرد و طبق آن بیشترین افزایش قیمت روی محصول تندر90 رقم خورد. پارستندر از 48 میلیون و 260 هزار تومان به 84 میلیون و 200 هزار تومان رسید تا یکشبه 36 میلیون تومان تندر 90 گران شود. این شرکت ساندرو (تندر هاچبک) را از 95 میلیون در مدل دندهای تا 122 میلیون تومان در مدل اتوماتیک افزایش داد. برلیانس H220 نیز از 43 میلیون تومان به 64 میلیون تومان رسید. برلیانس H320 (دندهای) نیز از 56 میلیون تومان به 88 میلیون و 400 هزار تومان رسید. برلیانس کراس اتوماتیک نیز از 67 میلیون و 700 هزار تومان به 115 میلیون و 400 هزار تومان رسید تا شاهد گرانی بیسابقه قیمت کارخانهای این محصولات باشیم. خودروسازان آنقدر در تحویل خودروهای ثبتنامی تعلل کردند تا قیمتهای جدید اعلام شود، به این ترتیب مشتریان بسیاری با این قیمتها نمیتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند. دولتی که اعتقاد داشت قیمت خودرو بسیار کمتر از اینهاست معلوم نیست چه پاسخی برای خریداران خودرو خواهد داشت؟
انتقاد از زد و بند در پیشفروش خودروها
عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زد و بند بسیاری در پیشفروش خودروها وجود دارد، چراکه خودروسازان خودرو پیشفروش میکنند اما در موعد مقرر خودرو را تحویل نمیدهند. اکبر رنجبرزاده گفت: عرضه خودرو به بازار، تولید این کالا، تحویل قطعات موردنیاز و قطعهسازی در این حوزه به ساماندهی نیاز دارد. اخبار و اطلاعات ضدونقیضی درباره صنعت خودروسازی به گوش میرسد. در برخی گزارشها مطرح میشود ایرانخودرو در سال جاری حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کرده است. از سوی دیگر قطعهسازان از افزایش نیافتن قیمتها برای خرید قطعه گلایهمند هستند. قیمت خودروهای عرضه شده به بازار نیز در برخی موارد افزایش 5/1 برابری داشته است.