printlogo


کد خبر: 204855تاریخ: 1397/10/24 00:00
گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی هم جلیقه زرد‌ها را نترساند
اروپای پیر در حال پوست‌اندازی

گروه بین‌الملل: انفجار نانوایی در پاریس هم نتوانست موج اعتراضات ضددولتی در فرانسه را  منحرف کند و کانون خبری را به سوی خود بچرخاند. پیش‌بینی می‌شد نهمین شنبه اعتراضی در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ فرانسه با ریزش شدید معترضان موسوم به جلیقه‌زرد‌ها روبه‌رو شود اما این قیام خیابانی بار دیگر نشان داد تا چه میزان در میان گروه‌های مختلف طبقه متوسط فرانسه حامی دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 84 هزار فرانسوی در اعتراض به سیاست‌های مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به خیابان‌ها آمدند و خشونت پلیس علیه معترضان طی هفته‌های گذشته هم نتوانسته عملا فضا را تحت کنترل قرار دهد. گردشگران خارجی نسبت به ناآرامی‌ها در فرانسه واکنش نشان داده و در حال ترک این کشور هستند. گفته می‌شود این گردشگران بر این باورند که فرانسه دیگر جای مناسبی برای گذراندن اوقات‌شان نیست. شهرهای بزرگ درگیر شدیدترین تنش‌های خیابانی هستند و جامعه چندوجهی فرانسه از اختلافات میان طبقات رنج می‌برد؛ مساله‌ای که از پایان دوران ژاک شیراک می‌توان ریشه‌های آن را ردیابی کرد. در حال حاضر دولت فرانسه رو به تبلیغات معمول آورده و تلاش می‌کند نشان دهد این جنبش از سوی نیروهای خارجی حمایت می‌شود.
این گروه‌های خارجی براستی چه کسانی هستند که دموکراسی به‌اصطلاح فرانکوفون مکرون را تهدید می‌کنند؟ چه اهدافی را دنبال می‌کنند و چگونه می‌توانند در جامعه قطبی فرانسه بسیج 84 هزار نفری را پس از 9 هفته در پایتخت ایجاد کنند. در همین حال خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند پلیس پاریس در نهمین هفته از اعتراضات متوالی علیه اصلاحات اقتصادی امانوئل مکرون، تلاش کرد با آب پرفشار و گاز اشک‌آور معترضان جلیقه‌زردی را که اطراف طاق نصرت تجمع کرده‌ بودند، متفرق کند. راهپیمایی روز شنبه هزاران تن از معترضان فرانسوی در پاریس پر سر و صدا بود اما عمدتا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد. با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داد، گروه کوچکی از معترضان از مسیر اصلی جدا شدند و بطری و سایر اشیا را به سمت پلیس پرتاب کردند. در همین حال گزارش‌های تکمیلی از جنبش جلیقه‌زرد‌ها نشان می‌دهد در حالی که معترضان به اوضاع اقتصادی فرانسه و سیاست‌‌های دولت امانوئل مکرون موسوم به جلیقه‌زردها در نهمین شنبه سیاه به برگزاری تجمعات خود ادامه دادند، پلیس هم دست‌کم ۱۰۲ نفر را بازداشت کرد. در خیابان معروف شانزه‌لیزه نیز تنش میان نیروهای پلیس و جلیقه‌زردها بالا گرفت و منجر به درگیری شدیدی شد. برخی شاهدان همچنین از شلیک گلوله‌‌های پلاستیکی توسط پلیس به سوی معترضان خبر داده‌‌اند.
معترضان جلیقه‌زرد در فرانسه در نهمین هفته متوالی اعتراضات خود نخست روبه‌روی ساختمان وزارت اقتصاد جمع شدند و پس از آن به سمت طاق نصرت پاریس حرکت کردند که در آنجا با پلیس درگیر شدند. معترضان همچنین خواستار زندانی شدن الکساندر بنالا، همکار نزدیک امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شدند که سال گذشته به گفته مقامات قضایی فرانسه در حمله به معترضان روز جهانی کارگر دست داشته است و حال نیز متهم اصلی سرکوب معترضان جلیقه‌زرد به شمار می‌رود.
گفتنی است حدود ۲۸۷ هزار نفر از مردم فرانسه تحت عنوان «جلیقه‌زردها» سازماندهی شده‌ و از روز شنبه ۱۷ نوامبر سال گذشته میلادی در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر اعمال تعرفه اضافی بر سوخت دست به اعتراض زده‌اند. نباید فراموش کرد که دلیل خشونت‌ پلیس در مقابل معترضان، مصوبه دولت کنونی فرانسه نیست، بلکه استبداد طبقه حاکمه و سرمایه در کشورهای غربی در مقابل معترضان مساله مهمی است که در بررسی موضوع فرانسه باید به آن توجه جدی داشت. فرانسه در حال حاضر قادر به بازسازی اعتماد از دست رفته میان دولت و مردم و نیروهای پلیس و مردم نیست به همین جهت است که چالش‌برانگیزترین بحران پس از جنگ دوم جهانی مساله جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه به شمار می‌رود که می‌تواند مسیر دولت و محور دولت ـ ملت را در این  کشور دستخوش تغییر کند. در همین حال، خشونت پلیس علیه معترضان و استفاده از شوکر برقی و گاز‌ اشک‌آور، جلیقه‌زرد‌ها را نترسانده است و این مهم نشان می‌دهد دهمین شنبه اعتراضی در فرانسه می‌تواند کابوس هفته جاری مکرون و یارانش در کاخ الیزه باشد. از سوی دیگر اما جریان راست فرانسه به رهبری ژان ماری لوپن از جلیقه‌زردها و آسیب‌دیدگان آنها در تظاهرات‌های ضددولتی برای انتخابات کلیدی آینده پارلمان اروپا استفاده خواهد کرد. در میان لیست شرکت‌کنندگان جریان راست در این انتخابات باید به رهبر 23 ساله و دانشجوی سابق جغرافیا اشاره کرد که توانسته است در میان جریان راست‌گرای فرانسه برای خود جایگاه خوبی دست و پا کند. در همین حال اروپای پیر موسوم به فرانسه، انگلیس و ایتالیا در محور تغییرات قرار دارد و در تمام این کشورها شاهد اعتراضات عمومی به اشکال مختلف و در محورهای جدیدی هستیم به طوری که در ایتالیا دولت راست‌گرا توانسته رقبای همراه با اروپای متحد خود را کنار بزند و در فرانسه وضعیت بحرانی است. در انگلیس هم شرایط آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد برای رسیدن به توافقی برای خروج از اتحادیه اروپایی چندان امیدوار‌کننده نیست.

رهبر جلیقه‌زردهای فرانسه بازداشت شد
جیمز گودارد (James Goddard)، رهبر جلیقه‌زردهای فرانسه روز شنبه و در حالی که معترضان به اوضاع اقتصادی این کشور و سیاست‌‌‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری در نهمین شنبه سیاه در حال برگزاری تجمعات خود بودند، در لندن بازداشت شد.  رهبر جلیقه‌زردهای فرانسه در مقابل ایستگاه مترو «سنت جیمز پارک» واقع در لندن، جایی که گروه‌‌‌های راست افراطی و طرفداران بریگزیت با الگوبرداری از تظاهرات فرانسه جلیقه زرد پوشیده و قصد داشتند به روند خروج این کشور از اتحادیه اروپایی اعتراض کنند، بازداشت شده است. گفتنی است، جلیقه‌زردهای انگلیسی از هفته گذشته که نمایندگان مجلس عوام این کشور بررسی توافقنامه بریگزیت دولت «ترزا می» را آغاز کرده‌‌‌‌‌اند، در مقابل پارلمان تجمع کرده و شعارهایی را علیه نمایندگان طرفدار ماندن لندن در اروپا سر داده‌‌اند.
 


Page Generated in 0/0049 sec