printlogo


کد خبر: 204904تاریخ: 1397/10/25 00:00
رئیس‌جمهور در جمع مردم در ورزشگاه تختی گنبدکاووس از پرتاب ماهواره پیام در روزهای آینده خبر داد
پیام بازگشت
روحانی: ماهواره پیام بزودی توسط ماهواره‌بر ساخت ایران در 600 کیلومتری فضا قرار می‌گیرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور کشورمان از پرتاب 2 ماهواره در روزهای پیش ‌رو خبر داد و گفت: ماهواره پیام بزودی توسط ماهواره‌بری که ساخت ایران است به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، یک روز پس از آنکه رئیس سازمان انرژی اتمی از موفقیت ایران در طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تهران خبر داد، حسن روحانی هم خبر پرتاب 2 ماهواره به فضا طی روزهای آینده را اعلام کرد. به نظر می‌رسد با توجه به بد عهدی آمریکا و اروپا  در مسائلی چون برجام یا ارائه بسته ویژه مالی، دولت روحانی نیز تصمیم گرفته است ضمن اصلاح برخی اشتباهات راهبردی خود، فعالیت در برخی حوزه‌های تقریبا تعطیل نظیر هسته‌ای و هوافضا را از سر بگیرد. 2 روز پیش علی‌اکبر صالحی اعلام کرد: «اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم، این محصول با سوخت ۲۰ درصد قبلی متفاوت است. هر رآکتوری مانند رآکتور تهران ساخته شود قادر به تامین سوخت آن از این طریق هستیم. تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل از گلوگاه‌های اصلی در ساخت رآکتور است و اکنون طراحی رآکتور برای متخصصان کشورمان، کاری ممکن شده است». روز گذشته هم حسن روحانی که به استان گلستان سفر کرده بود، در جمع مردم گنبدکاووس از پرتاب 2 ماهواره به فضا از جمله ماهواره ساخت ایران «پیام» خبر داد. روحانی با اشاره به پرتاب 2 ماهواره به فضا طی روزهای آینده توسط جوانان دانشگاهی و تحصیلکردگان غیور ایرانی، گفت: ماهواره پیام که به همت ایثارگران و تلاش جوانان غیور در دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه‌ امیرکبیر ساخته شده است، بزودی توسط ماهواره‌بر ساخت ایران در 600 کیلومتری فضا قرار می‌گیرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: این ماهواره می‌تواند وضعیت آب و هوا، کشاورزی، آب‌های سرزمینی و جنگل‌ها را برای کشور رصد کند و اطلاعات لازم را در 6 نوبت که از بالای کشور عبور می‌کند، در اختیار ما قرار دهد. وی با بیان اینکه این ماهواره نخستین‌ ماهواره بلند عملیاتی کشور عزیزمان است، تأکید کرد: در گذشته که در این صنعت ورود کردیم ماهواره‌های تحقیقاتی متعددی پرتاب شد اما این ماهواره عملیاتی است که روزانه همه مسائل کشور و سرزمین ایران را با دوربین و سنسور رصد و ارائه می‌کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ثابت می‌کنیم ملت علم و دانش هستیم، تأکید کرد: آخرین آمار در بخش علمی نشان می‌دهد در زمینه ژنتیک، جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه خاورمیانه مقام نخست را داراست و این نشان می‌دهد ما مردمی علم‌دوست و سرافراز هستیم و فناوری‌های مختلف، قدرت بزرگ علمی، اقتصادی و دفاعی برای ما به ارمغان می‌آورد.
روحانی با بیان اینکه از توطئه دشمن هراس نداریم، مشکلات را پشت سر می‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم این مشکلات پیش روی ما باقی بماند، گفت: نه آمریکا، نه صهیونیست‌ها و نه اذناب آنها قادر نیستند ملت بزرگ و رهبر شجاع را به زانو درآورند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با همه توان در برابر دشمن خواهیم ایستاد، ادامه داد: شما به دنبال این هستید مردم ایران را از غذا، دارو و تجهیزات محروم کنید اما ما با تمام دوستان خود در جهان و اکثر همسایگان در اطراف کشور و جنوب خلیج‌فارس برادر و دوست هستیم و بهترین روابط را با آنها برقرار کرده‌ایم، جز یک تا 2 همسایه که آماده‌ایم مشکلات را در این زمینه حل کنیم. وی ادامه داد: ما در شرایط سختی هستیم که صهیونیست‌ها می‌خواهند ما را در برابر آنچه اهداف آنهاست از پا در بیاورند اما نخواهند توانست.
توجه به اقشار محروم در بودجه 98
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: برای نخستین ‌قدم در تبصره 14 و کمک به اقشار محروم جامعه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم.
روحانی با اشاره به اهمیت تحول در اشتغال به عنوان مهم‌ترین مسأله روز کشور و اینکه جوانان در این مقطع حساس باید در مسیر اشتغال قرار بگیرند، گفت: در فصل پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته 600 هزار اشتغال ایجاد شده اما در عین حال بر بیکاری نیز افزوده شد.
وی تأکید کرد: برای سال آینده تحرک وسیعی در زمینه ساخت و ساز مسکن ایجاد می‌شود و طبق تصویب دولت در سال 98، 100 هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی به وسیله توسعه‌گران برای مردم ساخته خواهد شد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بخش کارورزی، مهارت‌آموزی و کارآموزی، ‌بودجه مناسبی اختصاص دادیم تا جوانان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، مشغول به کار شوند، شغل یاد بگیرند و همچنین در آینده زمینه اشتغال‌زایی آنها فراهم شود، افزود: 1500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان گلستان صرف شده است که این علامت خوبی برای تحرک اقتصادی است.
وی با تأکید بر اینکه برای ایستادگی در برابر دشمن، باید روی پای خود بایستیم، تصریح کرد: آمریکا نظام بانکی، نفت و کشتیرانی کشورمان را تحریم کرده است اما ما ایستادگی می‌کنیم که البته این کار آسانی نیست و اینکه روابط خود را با سایر کشورها به‌رغم فشارهای آمریکا برقرار کنیم، کار آسانی نیست اما به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.
روحانی ادامه داد: قرآن به ما می‌گوید شما استقامت کنید و مردم را نیز دعوت به استقامت می‌کند و باید پیوند خود را مستحکم کنید که در آن زمان فلاح و موفقیت ایجاد می‌شود و تردید ندارم ملت ایران در برابر دشمنان پیروز می‌شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به تصویب 63 طرح و پروژه برای استان گلستان در این سفر، گفت: 1434 میلیارد تومان از بودجه عمومی، 250 میلیارد تومان از صندوق توسعه و 1210 میلیارد تومان نیز از بودجه دستگاه‌های اجرایی با مجموعه کل 2894 میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده است.
گریز از مرکز
نکته جالب توجه در سفر اخیر روحانی به گلستان که در سفرهای او به استان‌های آذربایجان غربی و سمنان نیز تکرار شده بود، شروع سفر استانی به شهری غیر از مرکز استان بوده است. روحانی دیروز شروع سفر 2 روزه‌اش به استان گلستان را از گنبدکاووس و نه گرگان کلید زد. او همچنین 28 آبان گذشته و در جریان سفر به استان آذربایجان غربی نیز ابتدا به جای ارومیه به خوی رفت و تا پایان آن سفر نیز دیداری با مردم مرکز استان آذربایجان غربی نداشت. روحانی در آن سفر علاوه بر دیدار با مردم خوی و افتتاح چند پروژه از طریق ویدئو‌کنفرانس، در 2 جلسه شورای اداری استان و برگزیدگان استان آذربایجان غربی سخنرانی کرد و به سفرش پایان داد.
مشابه این اتفاق، 13 آذر در جریان سفر روحانی به استان سمنان نیز تکرار شد. در این سفر نیز روحانی سفرش را از شاهرود آغاز کرد و پس از افتتاح چند پروژه از طریق ویدئوکنفرانس و حضور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان سمنان، سفری به زادگاه خود سرخه داشت و با همشهریانش دیدار کرد. روحانی در این سفر نیز دیداری با مردم مرکز استان سمنان نداشت.
به اعتقاد برخی کارشناسان، ناکارآمدی دولت روحانی و عدم رضایت عموم مردم از عملکرد وی موجب شده رئیس‌جمهور دیدارهای خود با مردم مراکز استان‌ها را لغو کند تا به این ترتیب کاهش میزان استقبال مردم مراکز استان از او به چشم نیاید.

 

اطلاعاتی درباره ماهواره پیام
پورتال اطلاع‌رسانی سازمان فضایی ایران اطلاعاتی درباره ماهواره پیام منتشر کرده که بر اساس آن می‌توان درباره اهمیت این ماهواره جزئیات بیشتری به‌دست آورد. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس گزارش سایت سازمان فضایی ایران، ماهواره پیام امیرکبیر از سری میکروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی ایران است که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده است. وزن این ماهواره حداکثر برابر با 100 کیلوگرم بوده و توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم‌ارتفاع (LEO) و در ارتفاع بیش از 500 کیلومتری از سطح زمین و با شیب ‌مداری 55 درجه قرار خواهد گرفت. طول عمر عملیاتی پیش‌بینی شده برای این ماهواره 2 سال است. مدل کیفی این ماهواره بهمن‌ماه سال 1395 در مراسم روز ملی فناوری فضایی رونمایی شد. ماهواره پیام امیرکبیر 3 مأموریت اصلی به شرح زیر را دنبال می‌کند:
- تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک  به زمان‌واقعی)
- ذخیره و ارسال پیام (S&F)
- اندازه‌‌‌گیری تشعشعات فضایی
ایستگاه‌های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل مرکز ماهدشت و ایستگاه زمینی قشم خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده‌های تله‌متری از ماهواره را خواهند داشت. همچنین مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده این ماهواره با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار خواهد گرفت. ارسال ماهواره پیام به فضا البته با تاخیرهایی همراه بوده است. برخی تاخیر در ارسال ماهواره پیام به فضا را به موضوع برجام و توافقات در حوزه سیاست خارجی مرتبط دانسته‌‌‌اند. اما سیدمصطفی صفوی، مدیر پروژه ماهواره «پیام» دلیل تاخیر در پرتاب این ماهواره را سازگاری آن با پرتابگر سیمرغ عنوان کرد.
 


Page Generated in 0/0073 sec