printlogo


کد خبر: 204915تاریخ: 1397/10/25 00:00
اخبار

معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی:
سیاست بانک مرکزی درباره رمزارزها تا پایان سال اعلام می‌شود
معاون فناوری‌‌های نوین بانک مرکزی گفت: گمان می‌کنم تا پایان سال سیاست‌های بانک مرکزی درباره رمزارزها اعلام شود. ناصر حکیمی با بیان این مطلب افزود: رمزارزها در مقولاتی مانند پولشویی، رصدناپذیر بودن برخی تراکنش‌ها، خروج ارز و اخلال در سیستم پولی مخاطراتی دارند که برکسی پوشیده نیست اما از طرفی فرصت‌‌‌هایی را برای سیستم به‌وجود می‌آورند که بتوانیم با استفاده از آن نظام‌های جایگزین مبادلات پولی را ایجاد کنیم. وی اضافه کرد: این موضوع باعث ایمن‌سازی دارایی‌های غیرمولد شود. وی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی قبلاً از اعلام سیاست‌های این بانک برای رمزارزها تا پایان شهریور ۹۷ خبر داده بود گفت: سیاست‌ها تدوین شده است اما با توجه به مشغولیت‌های زیادی که نهادهای تصمیم‌گیر در این‌باره دارند، هنوز در صف بررسی است. حکیمی تصریح کرد: واقعیت این است که از نظر فنی و تدوینی، کار در همان بازه زمانی شهریورماه به یک جمع‌‌‌بندی رسیده بود ولی از آن زمان به بعد توسط سیاست‌گذار و افرادی که باید در این‌باره تصمیم‌‌‌گیری کنند، در صف بررسی است. این مقام مسوول بانک مرکزی همچنین درباره وضعیت بررسی رمز ارز ملی در این بانک اینطور پاسخ داد: بنده شاید خیلی با اصطلاح رمز ارز ملی ارتباط برقرار نکنم به این خاطر که ممکن است در کشور  برای انواع کاربردها ارزرمز مختلفی داشته باشیم و لزوماً ارزرمز ملی در کار نباشد. وی ادامه داد: من بیشتر اصطلاح ارز رمزهای مبتنی بر ریال را به‌جای ارز رمز ملی استفاده می‌کنم که یک بحث حاکمیت پولی است که اتفاقا قسمتی از سیاست‌هایی که قبلاً عرض کردم معطوف بر این است که یک ارزرمز مبتنی بر ریال، طلا، ارز و سایر دارایی‌ها یا ارز رمز خودکفا و خودبنیان با دیدگاه مختص به خودشان داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه، بنابراین این اصطلاح که رمزارز ملی وجود داشته باشد و رمز ارز دیگری نداشته باشیم بحثی خام و ساده‌انگارانه است، افزود: به نظرم سیاست لازم در این‌باره باید مبتنی بر باز کردن فضا و تعیین محدودیت‌ها و چارچوب‌‌های لازم در حوزه رمزارزها باشد.

صندوق قرض‌الحسنه مهر ایثارگران مجوز بانک مرکزی ندارد
تشکیلات موسوم به صندوق قرض‌الحسنه مهر ایثارگران (موسسه حمایت ایثارگران) بدون هرگونه مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و فعالیت آن غیرقانونی است. بانک مرکزی در این‌باره اعلام کرد: موسسه حمایت ایثارگران از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز ندارد و فعالیت آن تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه و شماره ثبت مجعول ۸۱۶ غیرقانونی است. گفتنی است اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری منتشره از سوی این موسسه غیرقانونی که همراه با درج عبارت جعلی «این صندوق تحت نظارت بانک مرکزی می‌باشد» فاقد هرگونه اعتبار و ارزش بوده و مغایر با قوانین و مقررات است. بانک مرکزی به مردم هشدار داد به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن سرمایه‌های خود از هرگونه ارتباط با موسسه جعلی یادشده اعم از سپرده‌گذاری یا دریافت تسهیلات خودداری کنند. بنا بر این اعلام، موضوع جلوگیری از ادامه فعالیت صندوق غیرمجاز یادشده از طریق نیروی انتظامی و طرح شکایت علیه آن نزد مرجع قضایی در مرحله اجرا قرار دارد. ‏


دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد
واردات ۵۰۰۰ تن گوسفند زنده
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به توزیع اقلام اساسی مردم از واردات 5 هزار تن دام زنده کوچک در هفته آینده خبر داد. عباس قبادی افزود: این دام از طریق فرودگاه پیام وارد کشور می‌شود و ۲۴ ساعت بعد، کشتار و توزیع خواهد شد. وی درباره تنطیم بازار آجیل نیز گفت: برای تنظیم بازار آجیل چاره‌اندیشی کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم ولی نیازمند واردات هستیم چون امسال شرایط تولید پسته مناسب نبود. سیب‌درختی هم ۵۰۰ هزار تن کاهش یافت. در حالی که 6 برابر سال قبل صادرات داشتیم و وزارت جهاد کشاورزی ادعا دارد ۸۰۰ هزار تن سیب در انبار دارد و ما چاره‌ای جز اعتماد نداریم. وی اضافه کرد: گندم مصارف آزادپز و کارخانجات آرد تا پایان سال از بورس کالا خارج خواهد شد که این امر به نفع تولید و شرایط کشور است.  به گفته وی، در بحث شیرخام 2 هزار تومان را تصویب کردیم اما اتفاق بد این بود که بخشی از شیرخشک قاچاق می‌شد که با جلوگیری از آن، بازار تنظیم شده است. قبادی در پایان صادرات محصولات خام را جفایی بزرگ دانست و گفت در بحث سیب‌زمینی و کشت آن کشاورزان دچار مشکل شده‌اند، به همین دلیل صادرات را آزاد کردیم ولی دلالان محصول را با قیمت پایین می‌خرند و به کشاورزان ضرر می‌رسانند.


Page Generated in 0/0067 sec