printlogo


کد خبر: 204926تاریخ: 1397/10/25 00:00
خروج هواپیمای باربری ارتش از باند‌ فرود‌گاه فتح د‌ر منطقه صفاد‌شت کرج فاجعه آفرید‌
فرود‌ مرگبار 707
د‌ر این سانحه 15 خد‌مه هواپیمای بوئینگ 707 جان خود‌ را از د‌ست د‌اد‌ند‌

گروه اجتماعی: روز گذشته حوالی ساعت 9 صبح بود که خبری مبنی بر سقوط یک فروند هواپیما در منطقه صفادشت کرج منتشر شد. در ساعات اول انتشار این خبر شایعات گوناگونی مبنی مالکیت این هواپیما نقل محافل و رسانه‌ها شد و سرانجام با تایید رسمی روابط عمومی ارتش، مشخص شد این هواپیما از نوع 707 باری و متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است؛ هواپیمایی که در راستای انجام امور مردم‌یاری با 16 سرنشین محموله‌ای از گوشت را از بیشکک قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام  حمل می‌کرد که متاسفانه به جز یک نفر (مهندس پرواز) همگی سرنشینان در این حادثه جان‌باختند.
دلیل این حادثه به نقل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری اینگونه اعلام شده است: «هواپیمای باری ۷۰۷ از بیشکک قرقیزستان به سمت فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است که خلبان به اشتباه در فرودگاه فتح کرج فرود آمده است. از سوی دیگر دومین اشتباه خلبان ۷۰۷ این بوده که زمان ورود به باند فرودگاه فتح، نتوانسته هواپیما را کنترل کند و از انتهای باند خارج شده و به دیواره فرودگاه و پس از آن به شهرک مسکونی نزدیک فرودگاه برخورد کرده است». گفتنی است آخرین خبرهای منتشر شده از پیدا شدن جعبه سیاه این پرواز حکایت دارد.
جان‌باختن 15 سرنشین
پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در باره تعداد خدمه و سرنشین‌‌های این پرواز گفته است: «بر اساس اعلام مهندس پرواز این هواپیما که تنها بازمانده این حادثه است، خدمه پروازی ۱۶ نفر بوده‌‌اند که جز مهندس پرواز همگی در این حادثه جان‌باخته‌اند.
یک زن در بین کشته‌شدگان
مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور هم درباره آخرین وضعیت اجساد این حادثه اظهار داشته است: «همه 15 جسد یافته شده از هواپیمایی که در صفادشت سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند». به گفته مهرداد علی‌بخشی از 16 سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و 15 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از 15 جسد منتقل شده به پزشکی قانونی استان البرز، 10 نفر شناسایی شده‌اند و 5 نفر نیز در حال شناسایی هستند. گفتنی است در بین 10 جسد شناسایی شده، یک زن هم هست.
اعزام گروه کارشناسی
«پس از وقوع این حادثه گروهی به سرپرستی بازپرس شعبه دوم دادسرای نظامی استان به محل فرودگاه فتح اعزام شده و در حال بررسی دقیق صحنه حادثه هستند»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. فرج‌الله افشار، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح البرز با بیان این مطلب افزود: با هماهنگی به عمل آمده کارشناسان پزشکی قانونی و تشخیص هویت پلیس آگاهی نیز در محل حاضر شده‌ و کار‌های فنی خود را آغاز کرده‌اند.
پیدا شدن جعبه سیاه
همچنین مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده خبر داد. از سویی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از ماموریت ویژه به دادستانی شهرستان فردیس در راستای تسریع در رسیدگی و بررسی علت حادثه خبر داد. حاجی‌رضا شاکرمی با اشاره به سقوط هواپیما در فرودگاه فتح بیان کرد: یکی از معاونان خود را همراه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس مامور کردیم تا ابعاد این حادثه را مورد بررسی قرار دهند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز خاطرنشان کرد: این افراد برای تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه و نظارت بر اموال موجود در محل حادثه حاضر شدند. وی افزود: علاوه بر موارد گفته شده، این افراد ماموریت دارند دستورات مقتضی را درباره  بررسی دلیل حادثه و تسریع در رسیدگی به وضعیت مجروحان صادر کنند.


Page Generated in 0/0059 sec