printlogo


کد خبر: 204966تاریخ: 1397/10/26 00:00
آمریکا در روند توافق میان دمشق و کردها درباره وضعیت شرق فرات کارشکنی می‌کند
عملیات قریب‌الوقوع علیه تروریست‌ها در حماه

گروه بین‌الملل: در حالی‌که ترکیه در تلاش جهت عملی کردن تهدیدهای خود برای آغاز عملیات نظامی و مداخله‌جویانه‌اش در سوریه است، دمشق یک‌بار دیگر کردها را به گفت‌وگو و حفظ وحدت ملی فراخوانده است.
 این تلاش دولت سوریه همسو با تلاش کانال‌های ارتباطی میان 2 طرف در جریان است؛ مذاکراتی که تاکنون به اقدامات عملی از جمله استقرار نیروهای ارتش سوریه در اطراف شهر منبج و گشت‌زنی مشترک گشتی‌های روسیه و نیروهای «شورای نظامی منبج» در این شهر انجامیده است. در حالی‌که میانجیگری روسیه میان دمشق و کردها، به سبب تشدید بحران میان آمریکا و ترکیه با موانع و مشکلاتی مواجه شده و تلاش‌هایی برای انحراف این مذاکرات و به بن‌بست کشیدن آن در جریان است، رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاد یک منطقه امن به طول 20 مایل یا 40 کیلومتر میان ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را پیشنهاد داده است؛ طرحی که ابهامات زیادی را درباره نظارت بر منطقه یادشده ایجاد کرده است. اگرچه ترامپ در اظهارات خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده که چه طرفی نظارت بر منطقه امن میان ترکیه و کردها را بر عهده خواهد داشت اما برخی معتقدند در نهایت ترکیه حرف آخر را در این منطقه می‌زند، چرا که به‌زعم آنها، ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در اصل خواسته ترکیه است تا شبه‌نظامیان کرد را از مرزها دور کند. در همین راستا، مدیر «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان- گفته است که این منطقه از حومه منبج در حلب آغاز می‌شود و تا مرزهای مشترک سوریه و عراق تحت عنوان «منطقه خودمختار» ادامه خواهد داشت که توسط شورای ملی کردهای سوریه اداره می‌شود.
رامی عبدالرحمن تصریح کرد آمریکا در تلاش است به واسطه مجاب کردن ترکیه به نظارت بر منطقه شرق فرات، این منطقه را به طور کامل تحویل دهد و با تحویل آن شرق فرات را به سوی سرنوشتی که آمریکا به همراه ترکیه برای آن ترسیم کرده، سوق دهد. به عقیده عبدالرحمن، وعده‌های حمایتی واشنگتن به کردهای سوریه در مقابل عملیات نظامی ترکیه، یک نیرنگ است تا انجام هرگونه توافقی میان قسد با دمشق و روسیه را به تأخیر بیندازد و هدف آمریکا از این تأخیر نیز این است که زمینه را برای ترکیه فراهم کند تا پس از خروج نیروهای واشنگتن از پایگاه‌های نظامی خود در منبج و شرق فرات براحتی وارد شمال سوریه شود. فرضیه‌ای که اظهارات رجب طیب اردوغان در روز گذشته آن را تایید می‌کند. رئیس‌جهوری ترکیه روز گذشته پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود، خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ در تماس تلفنی به من گفت که همه نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج خواهد کرد تا ترکیه نابودی گروه‌های تروریستی را برعهده بگیرد. وی گفت ترکیه منطقه امن در شمال سوریه ایجاد خواهد کرد. ترکیه همچنان از راهکارهای نظامی و طرح‌های آماده برای مداخله در شرق رود فرات و منبج سخن می‌گوید.
روزنامه الصباح نزدیک به دولت ترکیه در گزارشی به تشریح طرحی پرداخت که وزارت دفاع از درگیری‌های فرضی در شمال سوریه تهیه کرده است. طبق این گزارش، نیروهای ترکیه از مرزهای میان 2 منطقه تل ابیض و عین‌العرب (کوبانی) عبور خواهند کرد، به پایگاه نیروهای آمریکایی در اطراف شهر عین‌عیسی در ریف الرقه شمالی خواهند رسید، سپس به سمت موضع «ضریح سلیمان شاه» و بعد نیز منبج در غرب فرات پیشروی خواهند کرد. به گزارش این روزنامه، دلیل انتخاب این مسیر برای رسیدن به پایگاه عین عیسی، نبود مناطق مسکونی در اطراف این مسیر است و این مساله کنترل این مسیر را برای نیروهای ترکیه تسهیل خواهد بخشید. این اخبار در حالی درز داده شده است که نیروهای ترکیه در مناطق لواءاسکندرون، نزدیک مرزهای ادلب در حال انجام رزمایش‌ هستند. این نیروها طی هفته گذشته در این مناطق مستقر شده‌اند. اخیرا مسؤولان بلندپایه وزارت دفاع و سرویس اطلاعات ترکیه نزدیک مرزهای الجیب که تحت کنترل گروه تروریستی جبهه‌النصره است، نشستی را برگزار کرده‌اند.  همزمان محافل مخالف سوریه نیز اعلام کردند که شمار زیادی از عناصر گروه‌هایی که پیش از این با جبهه‌النصره در جنگ بوده‌اند در حال انتقال به عفرین هستند.
ارتش سوریه در آستانه عملیات حماه
گزارش‌ها از محورهای نبرد علیه تروریسم در مناطق مختلف سوریه حاکی‌ است که ارتش سوریه همچنان به روند ارسال تجهیزات و اعزام نیروها به جبهه‌های استان حماه ادامه می‌دهد و قصد دارد عملیات خود علیه تروریست‌ها را آغاز کند. یک منبع نظامی در این‌باره تأکید کرد که «میزان آمادگی نیروهای حاضر در جبهه‌های ریف‌های حماه و ادلب طی روزهای گذشته افزایش یافته است... ما همچنان به ارسال تجهیزات نظامی به این جبهه‌ها ادامه می‌دهیم تا جلوی هر گونه اقدام غافلگیر‌کننده در این جبهه‌ها را بگیریم؛ بویژه اینکه جبهه‌النصره به صورت کامل بر مناطق ادلب و ریف حماه مسلط شده است». وی با بیان اینکه جبهه‌النصره پس از اشغال کامل مناطق ادلب و ریف حماه دست به افزایش تنش و حملات خود به مواضع ارتش سوریه در این جبهه‌ها زده است، درباره زمان آغاز عملیات‌های ارتش گفت: «ما امروز بیش از هر زمان دیگری به عملیات نظامی قاطع نزدیک شده‌ایم... بویژه پس از اینکه طرف ترکیه‌ای نتوانست به تعهدات خود بر اساس بندهای توافق ادلب عمل  کند».
 


Page Generated in 0/0058 sec