printlogo


کد خبر: 204970تاریخ: 1397/10/26 00:00
اخبار

نخستین سفر شاه اردن به عراق  بعد از 10 سال
گروه بین‌الملل:‌ پادشاه اردن، دوشنبه در چارچوب سفری رسمی در رأس یک هیأت عالی‌رتبه وارد بغداد شد. این نخستین سفر پادشاه اردن به عراق بعد از 10 سال محسوب می‌شود. همزمان با این سفر عبدالله دوم،  مقامات عراقی میزبان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز بودند. عقب‌نشینی آمریکا از سوریه و جنگ با تروریسم و سایر بحران‌های منطقه در رأس مسائل مورد رایزنی شاه اردن با مقامات عراقی عنوان شده است و علاوه بر آن، توافق‌های اقتصادی که در سفر دو هفته پیش هیأت اردنی به ریاست عمرالرزاز به عراق، طرح و بررسی شد، نهایی می‌شود.
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز تاکید کرد که امان به دنبال تداوم اقدام مشترک با همپیمانان و شرکایش برای ایجاد خاورمیانه‌ای به دور از بحران‌ها بر اساس اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورهاست. کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند سفر پادشاه اردن و وزیر خارجه فرانسه به عراق از بعد چندجانبه نیز اهمیت دارد.
اردن به عراق از بعد هویت عربی نیز می‌نگرد. دولت اردن و برخی دیگر از کشورهای عربی تلاش دارند با دخالت در امور داخلی عراق، در روابط این کشور با ایران مداخله کنند. همچنانکه سفر پادشاه اردن و وزیر فرانسوی به عراق در شرایطی انجام می‌شود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز طی روزهای گذشته به برخی کشورهای منطقه سفر کرد. اگرچه به نظر نمی‌رسد تشکیل ناتوی عربی، که پمپئو در سفر اخیر به منطقه پیگیری کرد، محور مشترک این سفرها به عراق باشد اما به نظر می‌رسد تلاش برای تخریب روابط بغداد - تهران و همچنین منازعه فلسطین و اسرائیل 2 محور مشترک گفت‌وگوی پادشاه اردن و وزیر خارجه فرانسه با مقام‌های عراقی باشد. در همین راستا، لودریان در سفر به امان، پایتخت اردن، با رد طرح معامله قرن آمریکا، گفت: «معامله قرن مطرح نیست و هر آنچه در این‌باره گفته می‌‌شود صرفاً تبلیغات است و ما برای دستیابی به راه‌حل 2 دولت به پایتختی قدس تلاش می‌کنیم».


ضربه حشدالشعبی  به توطئه آمریکایی
فرمانده عملیات حشدالشعبی عراق روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد مانع این شده است که نیروهای آمریکایی از نیروهای عراقی مستقر در مرزهای مشترک با سوریه اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است: اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی به جایی رسیده که از نیروهای ما در مرزها اطلاعات حساس و مهم جمع‌آوری می‌کنند. نیروهای آمریکایی برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق و حساس از نیروهای امنیتی مستقر ما در مرزها تلاش می‌کنند. طبق این بیانیه، فرماندهی عملیات حشدالشعبی در الأنبار مانع آن شد که نیروهای آمریکایی عملیات جمع‌آوری اطلاعات خود را تکمیل کنند و بدین ترتیب، نیروهای آمریکایی مجبور شدند به پایگاه «بئر المراسمه» بازگردند و به نیروهای حشدالشعبی نزدیک نشوند.

دعوت رسمی از وزیر صهیونیستی برای سفر به مصر
مصر برای نخستین بار از زمان انقلاب ۲۵‌ژانویه ۲۰۱۱ از یک وزیر اسرائیلی برای حضور در کنفرانس منطقه‌ای با محوریت گاز طبیعی در قاهره دعوت کرد.
یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با انتشار ویدئویی در صفحه رسمی سفارت این رژیم در فیس‌بوک از حضور خود در نخستین کنفرانس منطقه‌ای همایش گاز طبیعی در قاهره خبر داد.
طبق این گزارش، یووال اشتاینیتز در این همایش که به بررسی مساله همکاری در زمینه صنعت و تولید گاز طبیعی اختصاص دارد، در کنار نمایندگانی از کشورهای فلسطین و اردن شرکت می‌کند. به نظر می‌رسد روابط مصر با رژیم صهیونیستی در دوره ریاست عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری فعلی مصر، خوب است. سیسی نیز بارها دیدارهای علنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم داشته است.


Page Generated in 0/0050 sec