printlogo


کد خبر: 204988تاریخ: 1397/10/26 00:00
وزیر ارتباطات اعلام کرد
ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت

بامداد دیروز قرار بود ماهواره «پیام» روی مدار قرار گیرد اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز ساعاتی پس از شلیک ماهواره اعلام کرد ماهواره سرعت لازم را نداشت و همین امر موجب شد نتواند روی مدار بماند.
به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه پیش از این اعلام پرتاب‌‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌‌های ایرانی به فضا پس از شلیک آنها انجام می‌شد اما این بار دولت حسن روحانی طی روزهای اخیر تمرکز زیادی بر پرتاب ماهواره پیام به فضا داشت. حسن روحانی روز دوشنبه در گنبدکاووس گفت ماهواره پیام بزودی به فضا پرتاب خواهد شد. همزمان روز دوشنبه محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود از یک «خبر خوب» گفت؛ خبری که مربوط به پرتاب شدن و در مدار قرار گرفتن ماهواره در مدار بود. این اقدام جهرمی قریب‌الوقوع بودن پرتاب ماهواره پیام را نشان می‌داد. با این حال اما این‌بار که برخلاف دوره‌‌های پیشین، خبر پرتاب ماهواره قبل از شلیک موفق آن اعلام شده بود، پرتاب ماهواره ایرانی به فضا با موفقیت همراه نبود. جهرمی، وزیر ارتباطات صبح دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» توضیح داد که ساعت ۴ و نیم صبح دوشنبه عملیات پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر با حضور وزرای سابق ارتباطات از دولت هشتم تا دوازدهم که در صنعت ماهواره نقش داشتند و همچنین همراهی مسؤولان وزارت دفاع در سایت هوایی امام خمینی آغاز شد. جهرمی گفت: «ماهواره روی ماهواره‌بر نصب شده بود و تمام تمهیدات برای اجرای موفقیت‌آمیز آن اندیشیده شده بود. مرحله اول و دوم پرتاب ماهواره با موفقیت انجام شد و ماهواره در مدار قرار گرفت اما در لحظه قرار گرفتن ماهواره در مدار و جدا شدن آن از ماهواره‌بر در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری، سرعت جدا شدن ماهواره به حد لازم که ۷ و نیم کیلومتر در ثانیه بود، نرسید و در نتیجه ماهواره به صورت موفق در مدار قرار نگرفت». جهرمی در ادامه عنوان کرد پرتاب ماهواره 3 مرحله دارد؛ مرحله اول آن پرتاب ماهواره بود که به‌درستی انجام شد و مرحله دوم هم که روی اتمسفر شهر کرمان انجام شد، جدا شدن اولیه ماهواره بود. به گفته وزیر ارتباطات، مرحله سوم قرار گرفتن ماهواره روی اتمسفر شهر چابهار بود که به دلیل کم بودن سرعت، موفقیت‌آمیز نبود؛ «عملیات پرتاب ماهواره از لحظه آغاز تا پایان ۵۰۰ ثانیه زمان نیاز دارد و در این فاصله زمانی نباید هیچ ماهواره‌ای در این فضا وجود داشته باشد». وزیر ارتباطات همچنین گفت در مدار قرار نگرفتن ماهواره‌ها موضوعی‌ است که بارها در سایر کشورها اتفاق افتاده و منحصر به ما نیست. او تاکید کرد: ماهواره «دوستی» هم وجود دارد و فعالان این حوزه برای به نتیجه رسیدن آن تلاش خواهند کرد، ضمن آنکه تلاش‌ها برای در مدار قرار گرفتن ماهواره پیام ادامه دارد.
پرتاب موفقیت‌آمیز امید در بهمن 87
ایران برای نخستین‌بار بهمن 1387 توانست اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کند. 15 بهمن 1387 ماهواره امید توسط موشک ماهواره‌بر سفیر به فضا پرتاب شد. ناسا، سازمان فضایی آمریکا نیز موفقیت قرار گرفتن ماهواره امید در فضا را تایید کرد.  ایران 9 بهمن 1391  نیز توانست کاوشگر پیشگام را با موشک زلزال برای فعالیت‌‌های زیرمداری ارسال کند. در این پرتاب موفقیت آمیز، یک میمون 3 ساله در درون کاوشگر قرار گرفت. این کاوشگر پس از رسیدن به ارتفاع 120 کیلومتری زمین مجددا به زمین بازگشت و میمون فرستاده شده نیز سالم به زمین رسید. این نخستین گام عملی ایران برای فرستادن انسان به فضا بوده است.


Page Generated in 0/0081 sec