printlogo


کد خبر: 204998تاریخ: 1397/10/27 00:00
«مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری شبکه پرس‌تی‌وی که برای دیدار با خانواده خود به آمریکا رفته بود، به شکلی غیرانسانی بازداشت و زندانی شد
برخورد سعودی‌طور با خبرنگار منتقد

گروه سیاسی: پلیس آمریکا یک خبرنگار و مجری شبکه انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» ایران را به اتهام نامعلوم، بازداشت کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، «مرضیه هاشمی» خبرنگار آمریکایی‌تبار شبکه خبری انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» ایران روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی «لمبرت» در شهر «سنت‌لوییس» آمریکا بازداشت شده و به بازداشتگاهی در شهر واشنگتن‌دی‌سی انتقال داده شد. خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود.
نام اصلی این خبرنگار «ملانی فرانکلین» بوده است که پس از گرویدن به اسلام و مهاجرت به ایران، نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است. هاشمی 2 روز بعد از بازداشت، توانست با اعضای خانواده خود تماس گرفته و برخی جزئیات درباره نحوه دستگیری خود را اطلاع دهد. خانواده این خبرنگار دیروز طی اطلاعیه‌ای از بدرفتاری با او در طول دوران بازداشت خبر داده است. به گفته خانواده این خبرنگار، ماموران هنگام بازداشت حجاب او را از سرش برداشته و پاهای وی را زنجیر کرده‌اند.
طبق این اطلاعیه، شرایط توقیف هاشمی به این شرح توصیف شده است:۱- هیچ‌گونه دلیلی برای دستگیری به ایشان و بستگان‌شان ارائه نشده است.
۲- دست‌ها و پاهای ایشان را زنجیر بسته و در محل عمومی زندان نگه داشته‌اند.
۳- در اولین مکان زندان روسری را از سر ایشان باز کرده و عکس بدون حجاب از ایشان گرفته‌اند.
۴- در مکان کنونی تنها لباسی که به ایشان داده شده، تی‌شرت آستین کوتاه بوده که وی با یک تی‌شرت اضافه سر خود را پوشانده و دست‌های‌شان پوشش ندارد.
۵- تنها غذایی که در اختیار ایشان گذاشتند گوشت خوک بوده که وی از خوردن آن اجتناب کرده و درخواست نان خالی بدون تماس با گوشت کرده که به ایشان داده نشده و از 2 روز پیش ایشان تنها یک بسته بیسکویت خورده‌اند.
۶- به مدت 2 روز هیچ خبری از ایشان به خانواده‌شان داده نشد و بالاخره پس از گذشت 2 روز توانسته با دختر خود صحبت کرده و این اطلاعات را شخصا به ایشان بدهد.
مهم‌تر از همه اینکه هیچ‌گونه دلیلی برای دستگیری به او داده نشده ولی مانند جنایتکاران در غل و زنجیر و محروم از پوشش کامل اسلامی به‌سر می‌برد. هم‌اکنون خانواده و گروهی از دوستان هاشمی در حال تلاش برای حل این مساله و کمک به او در این شرایط هستند.
آمریکا؛ کشوری خطرناک برای خبرنگاران
دیروز ساعاتی پس از اعلام خبر دستگیری مجری شبکه پرس‌تی‌وی، سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به آن واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مرضیه هاشمی شد. بهرام قاسمی در واکنش به بازداشت خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی هنگام ورود وی به آمریکا اظهار داشت: اقدام دولت آمریکا در بازداشت غیرقانونی و برخورد غیرانسانی با خانم مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) خبرنگار و مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی در واشنگتن را محکوم می‌کنیم.
 قاسمی افزود: بازداشت یک شهروند مسلمان آمریکایی بدون مقدمه و با رفتارهای تحقیر‌آمیز و غیرانسانی مأموران دولت آمریکا در اذیت و آزار این بانو، نمونه بارز رفتارهایی است که یک رژیم آپارتاید با شهروندان غیرسفیدپوست خود انجام می‌دهد و جمهوری اسلامی ایران خواهان برخورداری خانم هاشمی از همه حقوق اولیه و انسانی و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان از بازداشت غیرقانونی است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با ابراز تاسف عمیق از برخوردهای غیرانسانی ماموران آمریکایی با خبرنگار پرس‌تی‌وی، خاطرنشان کرد: خانم هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی برای دیدار خانواده‌‌‌‌اش به آمریکا رفته و در آنجا بازداشت شده و متأسفانه وی تا 2 روز امکان هیچ ارتباطی با بیرون از بازداشتگاه نداشته و رفتار مأموران دولت آمریکا با این شهروند مسلمان آمریکایی، نقض فاحش حقوق بشر و حقوق شهروندی وی و همچنین منافی حقوق اساسی یک زن مسلمان است و نشان می‌دهد که دولت آمریکا عملا به هیچ یک از اصولی که آن را دستاویز حمله به منتقدانش قرار می‌دهد، پایبند نیست و به کشوری خطرناک برای خبرنگاران تبدیل شده است.
هاشمی پیشانی PRESS TV است
روز گذشته علاوه بر سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشورمان نیز نسبت به بازداشت مجری شبکه پرس‌تی‌وی در آمریکا اعتراض کردند. در همین راستا، نادر طالب‌زاده، تهیه کننده، مجری و مستندساز ایرانی که از جمله چهره‌‌های آشنا به فضای رسانه‌ای کشورهای غربی به شمار می‌رود، تاکید کرد که حساسیت اتاق‌‌های فکری غرب روی مرضیه هاشمی زیاد بود. وی درباره دستگیری مرضیه هاشمی، خبرنگار آمریکایی‌الاصل مقیم ایران و مجری شبکه PRESS TV که بتازگی برای دیدن خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود، گفت: در حال حاضر اطلاعات درستی در دست نداریم، با توجه به اینکه الان 4 روز است وی توسط FBI دستگیر شده است. طالب‌زاده افزود: او را از سنت‌لوییس به واشنگتن برده‌‌اند و خبر دستگیری خانم هاشمی دیروز ساعت 7 صبح برای نخستین‌بار از شبکه PRESS TV اعلام شد و خیلی قضیه روشن نیست، تا یکی، دو روز دیگر باید صبر کنیم تا بفهمیم چه اتهاماتی به او زده‌اند. این مستندساز اظهار داشت: خانم هاشمی پیشانی PRESS TV  و از برجسته‌‌‌‌‌ترین خبرنگاران و مجریان این شبکه است. چون وی آمریکایی‌الاصل است و در ضمن سیاهپوست است خیلی مورد توجه رسانه‌‌های غربی بود، چون خیلی مصمم صحبت می‌کند و در عقاید و نظرات خود پایدار است، لذا شاید حساسیت این ارگان‌ها و اتاق‌‌های فکری که این مدل دستگیری‌ها را طراحی می‌کنند روی وی زیاد بوده و به همین جهت نیز او را دستگیر کرده‌اند. نادر طالب‌زاده در پایان به «دانا» گفت: با توجه به کارهایی که خانم هاشمی قبلا انجام داده و فیلم‌ها و مستند‌‌‌هایی که در آمریکا ساخته است رسانه‌ها می‌توانند روی آن در فضای مجازی مانور دهند، چون خانم هاشمی در فضای رسانه‌ای حضوری بسیار قوی داشته.
انتقاد از دولت عربستان جرم است؟!
در پی بازداشت مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس‌تی‌وی، دیروز این شبکه نشستی را با حضور پیمان جبلی، معاونت برون‌مرزی صداوسیما و مدیر شبکه پرس‌تی‌وی برگزار کرد.
پیمان جبلی در این نشست اظهار داشت: ما این اقدام پلیس آمریکا را محکوم می‌کنیم و مسؤولیت سلامت خانم هاشمی به عهده دولت آمریکاست و خواستار عذرخواهی دولت آمریکا از هاشمی هستیم. هرگونه اقدام قانونی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم و حمایت رسانه‌ای از او را خواهیم داشت. به دولت آمریکا هم هشدار می‌دهیم اگر اتفاقی برای خانم هاشمی بیفتد آن دولت محکوم است و رفتارهای آنها از نظر قانونی و انسانی مورد تقبیح است. معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما تاکید کرد: برداشتن حجاب خانم هاشمی به‌رغم میل ایشان و بی‌احترامی به اعتقاد وی، توهینی آشکار به کل مسلمانان جهان است و در نظر نگرفتن سلامتی او نشان می‌دهد دولت آمریکا که مدعی حقوق انسان است در این مورد شکست خورده است. ما از حقوق خانم هاشمی تا آخر حمایت کرده و لحظه به لحظه از او حمایت می‌کنیم و اطلاع می‌دهیم و امیدواریم این اتفاق ختم به خیر شود و وی بتواند دوباره با خانواده و شبکه پرس‌تی‌وی ملاقات داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت احتمالی دستگیری هاشمی گفت: خانم هاشمی سال‌هاست با ما همکاری دارد و هیچ عقیده مخفی نداشته است. خانم هاشمی چه‌بسا به دلیل عدم حمایت از متحدان آمریکا و انتقاد از رژیم صهیونیستی و فعالیت‌های عملی که در این باره داشتند، هدف این بازداشت قرار گرفته است. خانم هاشمی نه اولین هزینه‌ای است که ما می‌پردازیم و نه آخرین آن. او هزینه صدای مستقل است؛ همان‌که شعار شبکه ما است و ما این آمادگی را داریم که هر هزینه‌ای برای او پرداخت کنیم. یادم هست هر بار برای بازدید از اطرافیانش به آمریکا می‌رفت همیشه می‌گفت اگر زنده برگشتم و گذاشتند زنده برگردم! وی درباره اینکه چه راهکارهایی برای آزادی وی وجود دارد؟ گفت: ما از هیچ تلاشی برای آزادی وی فروگذار نمی‌کنیم اما با توجه به شناختی که از آمریکایی‌ها داریم و اغلب بدون دلیل افراد را بازداشت می‌کنند، به نظرم تنها اقدامات قانونی تاثیرگذار نیست. مسأله او مسأله یک انسان نیست؛ وی یک زن، مادر، مادربزرگ و یک مسلمان آمریکایی است. در همین جا از آمریکایی‌ها می‌خواهیم دلیل بازداشت خانم هاشمی را بسرعت اعلام ‌کنند.
جبلی در پایان گفت: این اتفاق آزمونی بزرگ است هم برای رسانه‌ها و هم سازمان صداوسیما که موضع‌گیری صریح داشته باشند. خانم هاشمی اگر جرمی هم داشته باشد، باید بدون اتهامی به زندان بیفتد؟! آیا انتقاد از دولت عربستان و دفاع از حقوق مسلمین جرم است؟ آنهایی که مدعی آزادی بیان و حقوق بشر هستند باید در این‌باره پاسخ دهند‌. به گفته معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما، پسر وی نیز در بازداشت و تحت نظر است.
 

 ماجرای مسلمان شدن مجری آمریکایی پرس‌تی‌وی
مرضیه هاشمی سال گذشته در مصاحبه با فارس، بخشی از داستان اسلام آوردنش را این‌گونه شرح داده بود: در دانشگاه رشته خبر می‌خواندم و قبل‌تر در نوجوانی اغلب اخبار را دنبال می‌کردم و همه بخش‌های خبری برایم جذابیت داشت. کمی که جلوتر رفتم مدتی در تلویزیون آمریکا گوینده خبر بودم تا اینکه سال آخر دانشگاه اتفاقی در زندگیم افتاد و شرایط طوری نبود که بتوانم در آن کشور کار کنم. این اتفاق همان مسلمان شدن من بود.از آن زمان به بعد دیگر در تلویزیون آمریکا کار نکردم. یادم هست زمانی که برای پیوستن به دین اسلام اشهدم را می‌گفتم، مادرم با نگرانی می‌گفت اگر مسلمان و باحجاب شوی دیگر نمی‌توانی در این رشته و تلویزیون آمریکا پیشرفت کنی و من نیز در جواب می‌گفتم وظیفه من در قبال دینی که انتخاب کردم، رعایت برخی مسائل است که باید آنها را انجام دهم و در قبالش حاضرم همه مسائل را به جان بخرم.درباره مسائل داخل ایران و خارج از کشور مطالعات بسیاری داشتم و نه به‌خاطر اینکه می‌خواستم دینم را تغییر دهم، نه، به طور کلی همیشه برایم سوال بود که یک ملت مسلمان چطور و با استفاده از چه نیرویی توانسته این تعداد از جوان‌ها را به سمت خود جذب کند. بعد از 2 سال که از این مطالعاتم گذشت تصمیم گرفتم مسلمان و شیعه شوم.


Page Generated in 0/0148 sec