printlogo


کد خبر: 205012تاریخ: 1397/10/27 00:00
پالایشی‌های بورسی با مشعل‌هایی از امید به استقبال گزارشات 9 ماهه می‌روند
پالایشگاه نفت و تحقق رؤیای شیرین بی‌نیازی از واردات

محمدمهدی مهرپرور: صنعت پالایشگاه کشور این روزها با تولید بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز نقش بسزایی در رشد و توسعه کشور و بی‌نیازی به واردات دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، صنایع پالایشی کشور در بازار سرمایه نیز بسیار فعال است و نقش بسیاری در رشد شاخص کل دارد. ستاره خلیج‌فارس یکی از پالایشگاه‌های نوین است که به دست مهندسان داخلی کشورمان ساخته شده و در حال افزایش ظرفیت تولید است، پالایشگاه‌های نیمه خصوصی در بازار سرمایه با حاشیه‌های فراوان در حال بهبود و ارتقای ظرفیت داخلی هستند.
پرابهام‌ترین صنعت در بورس
سهامداران صنعت پالایشی سال‌های پرالتهابی را گذرانده‌اند، آنها سال‌هاست چشم‌انتظار آن هستند که در گزارش ماهانه نرخ‌های فروش را مشاهده کنند و آرزو دارند قیمت‌گذاری تنها براساس مجله Plats باشد تا از ریسک‌های آن کاسته شود و نرخ‌هایی که در گزارشات فصلی به صورت علی‌الحساب اعلام می‌شود و معمولا در پایان سال مالی تغییر اساسی می‌کند دچار دگرگونی نشود. همین موضوعات و به نوعی حالت کارمزدی بودن برای پالایشی‌ها، سبب شده کمتر تحلیلگری به سمت تحلیل این صنعت سوق پیدا کند؛ اکثر سهامداران بازار سرمایه نیز با پیچیدگی‌های محاسباتی که سخت‌ترین نوع تحلیل برای یک صنعت را رقم زده بیشتر به عامل قیمت نفت برای پالایشی‌ها توجه دارند.
سودآوری پالایشی‌ها در نیمه نخست 97
در 6 ماه ابتدایی سال با توجه به اسپرد بالا، شاهد سودهای خوبی از پالایشی‌ها بودیم.
با توجه به جدول «سودآوری پالایشی‌ها» و محاسبات حدودی انتظار می‌رود در 3 ماهه سوم لیدر گروه شبندر با توجه به تغییر محاسبات دلاری از ابتدای آبان ماه و موضوع کاهش قیمتی کرک اسپرد، بیشتر از 3 ماهه دوم سود بسازد و مجموع سود 9 ماهه حداقل (در حالت بدبینانه برای شبندر) 180-175 تومان باشد و در شپنا نیز حداقل سود اعلامی 115-110 شود. هم‌اکنون p/e (قیمت بر سود) متوسط گروه با کمتر از 8 در حال معامله است که با توجه به توضیحات فوق و تعدیل‌های سود، p/e خود را به p/e بازار سرمایه نزدیک‌تر خواهند کرد که این کاهش فاصله از لحاظ ارزشمندی قیمتی روی تابلوی بورس به نفع آنها خواهد بود. (افق قیمتی نفت و کرک اسپرد، طرح‌های توسعه‌ای و فروش صادراتی تاثیر بسزایی در ارزشمندی p/e گروه خواهد داشت). لازم به توضیح است 5 فرآورده اصلی (بنزین، گازوئیل، گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره) توسط پالایش و پخش به صورت حق‌العمل کاری محاسبه می‌شود و فرآورده‌های ویژه (فرعی) [وکیوم باتوم، قیر، حلال‌ها، انواع گوگرد، آیزوریسایکل، لوب کات سبک و سنگین، نفتای سبک و سنگین، سلاپس واکس و...] در بورس کالا و انرژی قابل عرضه است.  همانطور که مشخص است برای این شرکت‌ها حاشیه سود پالایش هر بشکه نفت در 6 ماهه ابتدایی امسال برای 3 پالایشگاه بزرگ بورسی بیشتر از 5 دلار در هر بشکه بوده که با حاشیه سود پالایشگاه‌های تراز اول جهان با تولید با کیفیت بالا برابری می‌کند.  اگر شاوان بتواند مازوت تولیدی خود را کاهش دهد، با توجه به موقعیت جغرافیایی عالی، باعث بالا رفتن حاشیه سود و ارزشمندی‌اش می‌شود.
نفت جهانی
درباره قیمت نفت برنت با توجه به نشست اخیر اوپک و تصمیم بر کاهش تولید نفت به اندازه 2/1 میلیون بشکه در روز، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده روند کاهشی قیمت نفت متوقف شده و شاهد تعادل قیمتی در ماه‌های آینده باشیم، هم‌اکنون که نرخ نفت در سطح 62 دلار قرار گرفته است. قیمت نفت با  کاهش تنش تجاری چین و آمریکا و کاهش بیشتر تولید نفت اوپک می‌تواند با تشکیل الگوی نموداری به 70 دلار برسد، در غیر این صورت و عدم همراهی تولید‌کنندگان نفت حتی کانال 40 دلار نیز می‌تواند انتظار نفت را بکشد. با توجه به این توضیحات در حال حاضر بهترین حالت برای پالایشی‌ها نفت  بین 65 تا 70 دلار است و سهامداران امیدوارند با ادامه این روند سهام پالایشی‌ها همچنان مورد استقبال قرار گیرد تا کمی از زیان سال‌های گذشته را جبران کند.
 


Page Generated in 0/0067 sec