printlogo


کد خبر: 205015تاریخ: 1397/10/27 00:00
«وطن‌امروز» مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی و حوادث در یک هفته گذشته را مرور می‌کند
تلخ و شیرین 5 رویداد مهم اجتماعی

حسین کرمانی: هفته‌ای که گذشت، جامعه شاهد رویدادهای اجتماعی و حوادث گوناگونی بود که برخی نگران‌کننده، تعدادی امیدوارکننده و شادی‌آور و  برخی هم غم‌انگیز و تاسف‌بار بود. مخالفت بهارستانی‌ها با طرح خرید خدمات آموزشی، لایحه  پولی شدن تردد در تونل‌‌های پایتخت و در نهایت خبر غم‌انگیز فرود مرگبار بوئینگ 707 بخشی از مهم‌ترین رویداد‌‌های اجتماعی از ابتدای هفته جاری بود. در این بسته خبری مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در یک هفته گذشته مرور شده است.
حاشیه‌‌های استعفای بودجه‌ای!
با وجود قطعی شدن پذیرش استعفای وزیر بهداشت از سوی رئیس‌جمهور در هفته گذشته، باز هم حرف و حدیث‌ها درباره این استعفای پرحاشیه در هفته جاری ادامه داشت، تا جایی که انتشار فیلم برخی اظهارنظرهای «سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر سابق درباره عملکرد دولت، بار دیگر به حاشیه‌‌های این استعفا دامن زد و باعث شد در روزهای آغازین هفته همچنان شاهد انتشار خبرها و واکنش‌‌‌هایی نسبت به عملکرد وزیر وقت بهداشت در زمان سکانداری وزارتخانه و همچنین مباحثی پیرامون آینده طرح تحول سلامت باشیم.
بازنگری طرح تحول سلامت
حرف و حدیث‌ها درباره سرانجام مهم‌ترین طرح در حوزه سلامت کشور تا جایی ادامه داشت که «سعید نمکی» در اولین اظهارنظرهای رسمی خود پس از انتصاب به سمت سرپرستی وزارت بهداشت، درباره وضعیت این روزهای حوزه سلامت از بازنگری در طرح تحول سلامت سخن گفت. نمکی در بخشی از اظهارات خود گفته بود: «ما طرح نظام تحول سلامت را به گونه‌ای بازنگری خواهیم کرد تا بسته‌هایی که از مردم در شرایط سخت تحریم حمایت می‌کنند، تقویت شوند و همچنین بسته‌هایی را که برای ادامه آنها نیاز چندانی نباشد، در بسته‌هایی که نیازمندی بیشتری داریم، ادغام کنیم». وی همچنین وعده داد طرح تحول نظام سلامت در سال ۹۸ به مراتب قوی‌تر از سال ۹۷ اجرا ‌شود.
مخالفت با پیشنهاد دولت
اواخر هفته گذشته زمزمه‌‌‌هایی مبنی بر مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر طرح خرید خدمات آموزشی در لایحه بودجه 98 در برخی رسانه‌ها شنیده شد که اظهارات روز یکشنبه سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مهر تاییدی بر مخالفت نمایندگان مجلس با این پیشنهاد بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به گفته «میرحمایت میرزاده»، طرح خرید خدمات آموزشی در کمیسیون آموزش از لایحه لغو شده و تصور می‌شود مابقی بودجه به همان شکل تصویب شود. وی اظهار داشت: اگرچه بودجه اول باید در دولت دیده شود اما آموزش‌وپرورش همچنان در اولویت نیست و درد بی‌درمانی است که همچنان ادامه دارد. وی در واکنش به این گفته معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر اینکه «اگر نمایندگان مجلس روی آموزش‌وپرورش دغدغه دارند، به‌خاطر بودجه آموزش‌وپرورش، کلیات بودجه را رد کنند»، افزود: بعید می‌دانم کلیات برگشت بخورد.
تونل‌‌های پولی پایتخت
بی‌شک در حوزه رویداد‌‌های شهری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مطرح شدن بحث اخذ عوارض برای تردد در تونل‌‌های پایتخت مهم‌ترین خبری بود که اواخر هفته گذشته نقل محافل شد و تا امروز هم با اظهارات گوناگون موافق و مخالف ادامه داشته است. شاید زمانی که «محسن پورسیدآقایی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خبر ارائه پیش‌نویس لایحه‌ای برای اخذ عوارض تردد از 5 تونل در پایتخت را اعلام کرد، هیچ در فکرش هم نمی‌گنجید که اشاره‌ای کوتاه به این موضوع  با موجی از انتقادها،  مخالفت‌ها و واکنش‌‌های رسانه‌ای مواجه شود؛ انتقاد‌‌‌هایی که بلافاصله پس از یک روز واکنش «پیروز حناچی»، شهردار پایتخت را هم در پی داشت.
واکنش‌ها در فضای مجازی
این در حالی است که طرح یکباره و بدون پشتوانه این موضوع از سوی مدیران حوزه شهری، واکنش اعضای شورای شهر را هم در پی داشته و این واکنش‌ها این روزها هم ادامه دارد. برای مثال «علی اعطا»، سخنگوی شورای تهران در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشته بود: «مرجع تصویب عوارض و بهای خدمات شهر تهران، شورای شهر است» یا «الهام فخاری» عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در ادامه واکنش‌ها در صفحه اجتماعی خود نوشت:‏ «شهرفروشی تنها تراکم‌‌فروشی و ساخت‌‌وساز بی‌رویه نیست؛ شهرفروشی یعنی از بین ‌بردن حق مردم از شهر، از بین ‌بردن فضاهای عمومی به بهانه تامین هزینه، شهرفروشی یعنی پولی ‌کردن تجربه عمومی شهر، بوستان‌ها، راه‌ها، گذرگاه‌ها». اما در آخرین واکنش به اعلام این خبر بتازگی «انوشیروان محسنی‌بندپی» استاندار تهران هم مخالفت خود را با پولی شدن تونل‌های پایتخت اعلام کرده است.
سربازان وطن شاد باشید
اوایل هفته جاری انتشار یک فیلم کوتاه از شادی تعدادی از سربازان وطن در فضای مجازی بازتاب گسترده بین افکار عمومی جامعه داشت و بسرعت در شبکه‌‌های اجتماعی دست به دست شد. این فیلم کوتاه از شادی سربازان که با موج مثبت و استقبال تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی همراه شد، با واکنش جالب رئیس اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به اوج خود رسید. سردار موسی کمالی یک روز پس از انتشار گسترده این فیلم در شبکه اجتماعی منتسب به خود اینگونه نوشت: «ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌ شادکن نباشیم». این فیلم پس از گذشت چند روز همچنان در بین فیلم‌‌های پر بازدید برخی شبکه‌‌های اجتماعی است.
خبر غم‌انگیز هفته
هرچند اوایل هفته با برخی خبرهای به نسبت خوب آغاز شد اما اواخر هفته انتشار خبر غم‌انگیر فرود مرگبار هواپیمای باربری بوئینگ 707 نیروی هوایی ارتش و جان‌باختن 15 سرنشین این هواپیما کام  مردم را تلخ کرد. هواپیمایی که در راستای طرح مردم‌یاری حامل محموله‌ای از گوشت از مبدأ بیشکک در کشور قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام کرج در حال عزیمت بود با فرود در باند پایگاه فتح و برخورد با انتهای باند هیچ‌وقت به مقصد نرسید و بر اثر این حادثه تلخ 15 نفر از کارکنان نیروی هوایی ارتش جان باختند.


Page Generated in 0/0063 sec