نشست «جشنواره فجر، فرصتها و تهدیدها» در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، حوزه هنری امسال در حرکتی جدید اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی در ارتباط با آسیبشناسی جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران کرده است. در دومین نشست از سلسله نشستها، فرصتها و تهدیدهای مرتبط با جشنواره فیلم فجر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حمید بهمنی، کارگردان سینما در ابتدای این نشست گفت: «فیلمهای زیادی از ایران در سطح جهان جایزه گرفته است اما بیش از ۸۰ درصد آنها در تراز انقلاب اسلامی نیست. تلاش سینماگرهای داخلی در دهه 70 برای حضور در جشنوارههای خارجی، اکنون به یک غده ناهمگون در سینما تبدیل شده است. این نوع نگاه در جشنواره فیلم فجر هم شکل گرفته است. بودجههایی که به سینما وارد میشود، در حداقلترین نوع ممکن در حوزه انقلاب اسلامی مصرف میشود. جالب اینکه کسی که علاقهمند به نظام است، نمیتواند راحت فیلمش را بسازد اما کسی که مخالف است، خیلی راحتتر میتواند در جمهوری اسلامی فیلم بسازد! برای رسیدن به یک سینمای ملی هیچ راهی جز بازگشت به آرمانها نداریم. جشنواره فیلم فجر با درک مضمون امروز میتواند آرمانگرا باشد. باید بخشی از مشکلات را هم از طریق نهادهای دولتی تاثیرگذار بر فجر درست کنیم و مدیرانی دردمند در رأس کار باشند تا جشنواره به یک جشنواره نمایشی تبدیل نشود». علی رویینتن، کارگردان و منتقد سینما هم در این نشست گفت: «انقلاب ما شبیه هیچ انقلابی نیست، انقلابی که تشرع همراهش است. اما هیچ ردی از انقلابی که مردم کردند، در هنر و حتی سیاست نیست. جشنواره فیلم فجر قرار بود ماحصل یک سال سینمای ایران باشد و این راه طی شده قرار بود دستاورد جوانانِ دگرگون شده در سینما باشد و فرهنگ مملکت را بسازد اما جشنواره سالهای اخیر عصاره که هیچ، حتی اندکی از یک سال سینمای ایران هم نیست. نکته دیگر اینکه عدهای اکنون برای انقلاب فیلم میسازند که تخصص دارند اما به آن اعتقادی ندارند و از جریانهای انقلاب تشرعزدایی میکنند. حتی ملیت را هم نابود کردهاند، چه رسد به انقلاب! کارگردان «دلشکسته» خاطرنشان کرد: آنقدر که ما حرمتشناسی جشنوارههای خارجی را کردهایم، آسیبشناسی جشنواره خودمان را نکردهایم. امسال همه فیلمهایی که در جشنواره هستند، جلو جلو ویدئویشان فروخته شده و پخش بعضی هم مشخص است. حتی اکرانهای نوروز مشخص است در صورتی که فیلمهای منتخب فجر باید در نوروز اکران شوند اما چنین نیست». رضا اورنگ، روزنامهنگار پیشکسوت و منتقد سینما دیگر چهرهای بود که در این برنامه صحبت کرد. او در بخشی از سخنانش اظهار کرد: «سینمای ما درگیر چیزی به اسم «ادا» است. شاهکلید نجات سینمای ایران احترام به مردم است اما هرگز محقق نشده! مردم باید در سیستم دخیل باشند. اگر بخواهیم سینما داشته باشیم باید مردم آن را نگه دارند. مثل اسکار که میگوید فیلمها را اول باید مردم ببینند، بعد داوری شود و از این نمیترسند که ملاک قضاوت آنها با مردم متفاوت باشد». محمدرضا شرفالدین، مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس که یکی دیگر از میهمانان این نشست بود، در سخنانی گفت: «مهمترین معضل سینما را بیسوادی میدانم. سرانه مطالعهای که در کشور وجود دارد، شاید در سینما ۲ تا ۳ درصد بیشتر باشد. سینماگران بیشتر فیلم میبینند تا اینکه کتاب بخوانند، به همین دلیل خیلی از فیلمها کپیبرداری هستند و فیلمهای ایرانی متکی به فرهنگ ملی خودمان بسیار کم است».