printlogo


کد خبر: 205055تاریخ: 1397/10/29 00:00
شرکت سایپا که 2 هفته پیش محصولات خود را گران کرده بود 2 روز پیش قیمت‌های جدیدتری را اعلام کرد
سایپا مطمئن در گرانی!

گروه اقتصادی: سایپا برای دومین‌بار در 10 روز اخیر برخی محصولات خود را گران کرد تا در این زمینه رکورددار گرانی باشد. به گزارش «وطن امروز» پراید 131 از اول دی حدود 10 میلیون تومان گران شده است. پس از 3 ماه کشمکش بین خودروسازان، دولت، کمیسیون صنایع مجلس و مردم، در نهایت حرف شرکت‌های خودروساز به کرسی نشست و اکثر خودروها با 30 تا 50 درصد افزایش قیمت روبه‌رو شدند. خودروسازان بهانه‌ عجیبی برای گرانی تولیدات خود آورده‌اند؛ هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفته است تحریم‌ها باعث این موضوع شده و گرانی دیرهنگام باعث تاخیر تحویل خودروهای ثبت‌نامی شده است. از سوی دیگر محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا هم گفته است تورم خودرو در مقایسه با سایر کالاها کاهشی بوده و افکار عمومی به خودرو نگاه با حساسیتی دارند! وی با بیان اینکه پراید ارزان‌ترین خودروی جهان است، گفت: در مقایسه‌ها و اظهارنظرها این خودرو را باید با خودروهای هم‌کلاس خود از نظر قیمت و کیفیت مقایسه کرد و مقایسه پراید با خودروهای گران‌قیمت صحیح نیست.
 باید توجه داشت این ادعاها در حالی است که پیش‌تر خودروسازان بر ملی‌سازی صنعت خودرو اهتمام ورزیده بودند و مشخص نیست تحریم یا گرانی ارز چه تاثیری می‌تواند بر صنعتی که تمام مواد اولیه آن داخلی است بگذارد.
در میانه این بحث‌ها و اعتراض به گرانی خودرو، گروه خودروسازی سایپا در اقدامی عجیب قیمت برخی محصولات خود را دوباره گران کرد. شرکت سایپا در جدیدترین اقدام لیست جدید انواع محصولات خود را اعلام کرد. بر اساس این لیست قیمت 2 محصول پراید و تیبا بار دیگر افزایش پیدا کرده است. شرکت سایپا قیمت پراید 111 را حدود 2 هفته پیش 29 میلیون و 525 هزار تومان اعلام کرده بود اما در جدیدترین اعلام آن را به 36 میلیون و 100 هزار تومان افزایش داده است. این مدل خودرو قبل از دی 22 میلیون تومان بود. همچنین قیمت پراید 132 از 28 میلیون و 765 هزار تومان به 34 میلیون و 200 هزار تومان و پراید 151 از 30 میلیون و 425 هزار تومان به 34 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. قیمت تیبا sx هم در قیمت‌گذاری جدید شرکت سایپا از 35 میلیون و 765  هزار تومان به 39 میلیون و 425 هزار تومان و تیبا 2 با رینگ فولادی از 39  میلیون و 165 هزار تومان به 42 میلیون و 275 هزار تومان افزایش یافته است. علاوه بر این مطابق این لیست جدید، قیمت کوئیک گیربکس دستی ساده از 42 میلیون و 550 هزار تومان به 46 میلیون تومان و ساینا رینگ فولادی از 39 میلیون و 840 هزار تومان به 44 میلیون و 175 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
سازمان حمایت خودروها را گران کرد
در همین باره سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه با وجود گرانی قیمت کارخانه باز هم دست دلالان در بازار کوتاه نشده، گفت: هنوز هم بین قیمتی که کارخانه اعلام کرده تا قیمت بازار فاصله محسوسی وجود دارد، این یعنی با وجود گرانی و فشار بر مردم اما باز هم دست دلالان از قیمت‌گذاری کوتاه نشده است. «ولی ملکی» با اشاره به تصمیم سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در افزایش ۳۰ تا ۱۴۵ درصدی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ، به بررسی مکانیزم کار در شورای رقابت و مقایسه آن با شیوه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت. وی گفت: قبل از آنکه اختیار قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از شورای رقابت سلب و به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واگذار شود، اردیبهشت هر سال با استعلام تورمِ بخشی خودرو از بانک مرکزی، خودروهای پرتیراژ قیمت‌گذاری می‌شد. وی با یادآوری فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، گفت: فرمول شورای رقابت متشکل از تورم‌ بخشی منهای ۵ درصد شامل 2 شاخص کیفیت و بهره‌وری بود. این فرمول قرار بود در ابتدای سال ۱۳۹۷ به اجرا درآید و تورم بخشی در اردیبهشت‌ماه 5/12 درصد اعلام شد که با کسر ۵ درصد قرار بود درصد افزایش قیمت خودرو  ۷ تا 5/7 درصد باشد اما شریعتمداری، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت را از گردونه قیمت‌گذاری خودرو حذف کرد و اختیار این کار را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واگذار کرد. وی ادامه داد: بخوبی به یاد دارم که در همان مقطع پیشنهاد افزایش ۱۷ تا ۲۰ درصدی قیمت خودرو نیز در شورای رقابت مطرح شد اما این پیشنهاد هم مورد توجه قرار نگرفت، در حالی که اگر اینطور شده بود، امروز گرفتار افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ نبودیم و مردم ضربه نمی‌دیدند و قیمت خودرو هم در بازار متعادل شده بود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نمایندگی از دولت قیمت خودروهای پرتیراژ را ۳۰ درصد افزایش داد که بد نیست فرمول محاسبه آن را نیز برای مردم توضیح دهد. البته کمیسیون صنایع و معادن مجلس اخیرا با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ متوجه شد دولت در این لایحه میانگین تورم نقطه به نقطه آذرماه را ۴۱ درصد محاسبه و  پیش‌بینی کرده این نرخ تا پایان سال به ۵۱ درصد افزایش یابد. ملکی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت پراید، گفت: قیمت کارخانه‌ای پراید با احتساب هزینه‌های شماره‌گذاری، عوارض و مالیات از حدود ۲۲ میلیون به 5/29 میلیون تومان افزایش یافت، در حالی که قیمت این خودرو در بازار آزاد کمتر از ۳۵ میلیون تومان نیست و این یعنی تداوم حضور واسطه‌ها و دلال‌ها در بازار. در حالی که پیشنهاد این بود که قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود.
دستور وزیر برای حمایت از قطعه‌سازان
در همین ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درباره خودروهایی که به دلیل تحریم، قطعات آنها وارد نمی‌شود، مقرر شد معادل‌سازی کنند و خودروهایی را که امکان تولید دارند و مشخصات آنها نزدیک به خودروی ثبت‌نامی است، تحویل دهند. رضا رحمانی درباره مشکل در تحویل خودروها توسط خودروسازان گفت: در چند ماه اخیر، قطعه‌سازان با مشکلاتی مواجه شدند و در نتیجه تولید خودرو نیز افت کرد اما با حمایت دولت و همت قطعه‌سازان روند نزولی تولید متوقف و روند صعودی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعهدات خودروسازان به دولت برای تحویل خودروها افزود: به خودروسازان دستور داده شده ۸۰‌درصد از تولید روزانه خود را به اجرای تعهدات‌شان اختصاص بدهند. رحمانی ادامه داد: همچنین درباره خودروهایی که به دلیل تحریم، قطعات آنها وارد نمی‌شود، مقرر شد معادل‌سازی کنند و خودروهایی را که امکان تولید دارند و مشخصات آنها نزدیک به خودروی ثبت‌نامی است، تحویل بدهند. همچنین رحمانی درباره برنامه دولت برای کاهش قیمت خودروها گفت: با افزایش تولید خودرو، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که همین امروز هم این روند آغاز شده است. بنده نیز دستور داده‌ام خودروسازان با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهند که مانند گذشته، شاهد بازار سیاه نباشیم.


Page Generated in 0/0084 sec