printlogo


کد خبر: 205141تاریخ: 1397/10/30 00:00
مدیران وزارت آموزش‌وپرورش تشریح کردند
جزئیات طرح «بازی و یادگیری» در مدارس
وزیر آموزش‌وپرورش: مدارس به یک محیط خشک و خشن تبدیل شده‌اند

گروه اجتماعی: وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مدارس به یک محیط خشک و خشن تبدیل‌ شده‌اند که تمایلات بچه‌ها در رقابت‌های ایجاد شده، سرکوب می‌شود، گفته است: «محتوای دروس باید تغییر کند و در برخی موارد هم کاهش یابد».
سیدمحمد بطحایی در گردهمایی رابطان و مدیران طرح «بازی و یادگیری» اظهار داشت: امروز آغاز یک حرکت مبارک در  نظام تعلیم و تربیت است؛ هرچند ممکن است انعکاس لازم را نداشته باشد اما سرآغاز یک تحول خوب و زیباست. وی گفت: مدارس چنانکه باید از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم  برای یادگیری است، بهره‌مند نیستند و به یک محیط خشک و خشن تبدیل‌ شده‌اند که دائماً تمایلات بچه‌ها در رقابت‌های ایجاد شده، سرکوب می‌شود و از میان جمع، یک نفر مدال پیروزی به گردن می‌اندازد که او نیز خودش در رقابتی دیگر سرکوب می‌شود. بطحایی از ضرورت شاداب‌‌سازی مدارس خبر داد و تصریح کرد: فاصله‌ای که بین ما و کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد ناشی از تغییر نکردن روش‌های یادگیری است.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در محتوا  به نسبت جلو هستیم اما در روش‌ها شاید 70 سال عقب هستیم؛ شادی و نشاط شرط اصلی در پایداری و ماندگاری یادگیری است، بنابراین باید این شادی را در مدارس حاکم کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بر اساس علم روانشناسی رنگ‌ها، استفاده از رنگ‌های مناسب و فضای آموزشی در یادگیری بسیار مناسب و مؤثر است، گفت: چگالی درس‌ها بسیار مهم است و محتوا نیز باید تغییر کند و در برخی موارد هم کاهش یابد. بطحایی افزود: این طرح باید  به طور کامل به‌ صورت اختیاری و با درخواست مدیر مدرسه اجرا شود و کلاس بازی باید در مکانی باشد که والدین بتوانند از پشت شیشه، بازی فرزندان خود را مشاهده کنند. وی در پایان گفت: امیدوارم با همکاری اولیا و مدیران مدارس هزار مدرسه مجری آزمایشی این طرح بخوبی آن را اجرایی کنند.
استفاده از اسباب‌بازی ایرانی
در همین باره معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش هم گفت: مشارکتی بودن، استفاده از اسباب‌بازی‌‌های ایرانی و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی از مشخصه‌های طرح «بازی و یادگیری» و تاکیدات وزیر آموزش‌وپرورش است. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک مسؤولان، کارشناسان، رابطان استانی و معاونان آموزش ابتدایی ۱۰ استان کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: از طریق اجرای طرح «بازی و یادگیری»، تحقق اجرای سند تحول بنیادین را در کف مدرسه پیگیری می‌‌کنیم. وی ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه باید محیطی شاداب و پویا باشد و این طرح می‌تواند این شادی و پویایی را محقق کند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با ارائه گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده درباره اجرای طرح «بازی و یادگیری» تصریح کرد: تاکنون ۱۰ استان در اجرای آزمایشی این طرح مشارکت داشته‌اند و سایر استان‌ها نیز  متقاضی مشارکت در بازی و یادگیری به صورت آزمایشی هستند.
تمرین دوستی، صبر و کنترل خشم
علاوه بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره طرح «بازی و یادگیری» گفت: اسباب‌بازی می‌تواند برای دانش‌آموزان تمرین صبر، کنترل خشم، تعامل، تمرین «نه گفتن» و تمرین دوستی باشد. فاضل نظری با اشاره به اهمیت نقش بازی در یادگیری، اظهار کرد: این طرح از مطالباتی است که سال‌ها در افکار عمومی وجود داشت اما امروز در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: در اجرای این طرح، موانع نگرشی وجود دارد که باید رفع شود و بدین منظور نگاه و نگرش معلمان نسبت به انتقال علم باید تغییر کند. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: باعث تأسف است بعد از گذشت سال‌ها، امروز به این سمت حرکت می‌کنیم اما باعث خوشحالی است که بالاخره در این مسیر قرار گرفتیم. وی اضافه کرد: باید با یک احساس وظیفه با این طرح مواجه شویم. نظری با بیان اینکه انسان شاد و مهربان به خوشبختی نزدیک‌تر است، اظهار کرد: عده‌ای نگاه ما را به کنکور تغییر دادند و وزن بسیار زیادی برای آن قائل شدند. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: تغییر نظام آموزشی به معنی تغییر روش‌ها نیست، بلکه به معنی تغییر آنچه است که باید آموزش داده شود.


Page Generated in 0/0111 sec