printlogo


کد خبر: 205173تاریخ: 1397/10/30 00:00
در جلسه دیروز مجمع تشخیص و به خاطر اختلاف نظر اعضا
لایحه پالرمو به رأی نرسید

انتقادات تا حدودی نتیجه داده است و دیروز درحالی که قرار بود در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو رای‌‌‌گیری شود؛ یک بحث جدی میان موافقان و منتقدان تصویب این لایحه صورت گرفت تا در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، طی روزهای گذشته بویژه پس از انتشار این خبر که مجمع روز شنبه لایحه پالرمو را به رای می‌گذارد؛ جامعه منتقدان با برگزاری برنامه‌‌های مختلف اقدام به تبیین مجدد آسیب‌ها و خطرات لوایح مربوط به FATF از جمله لایحه پالرمو کردند. بر اساس این گزارش، در قم یک تجمع قابل توجه در مقابل بیت آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی برگزار شد و معترضان از این مرجع تقلید خواستند نسبت به در دستور کار قرار گرفتن پالرمو در مجمع واکنش نشان دهد. آیت‌الله نیز این درخواست را اجابت کرد و هم در روزهای انتهایی هفته گذشته و هم دیروز شنبه در درس خارج فقه خود، نسبت به تبعات تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد. آیت‌الله حسین نوری‌همدانی دیروز شنبه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم که با اجتماع طلاب معترض به طرح کنوانسیون‌‌های بین‌المللی همراه بود، با اشاره به نامه جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه که نگرانی خود را از برخی مسائل کشور مانند تصویب چند کنوانسیون اعلام کرده‌‌‌‌اند، گفت: از حوزه علمیه قم، طلاب و فضلای انقلابی تشکر و تقدیر  می‌کنم که نگران هستند انحرافی از آرمان‌‌های انقلاب، امام، شهدا و رهبری صورت نگیرد. وی افزود: روحانیت و حوزه علمیه همواره باید بیدار بوده و به مسائل کشور و مردم توجه داشته باشد تا خدایی نکرده اگر انحرافی در حال انجام است از آن جلوگیری کند، اعتراض‌ها باید در چارچوب قانون و منطق باشد و حرکت‌‌های غیرقانونی کار درستی نیست. وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم عنوان کرد: شکی نداریم کسانی که سردمدار کنوانسیون‌‌های جهانی هستند ظالم بوده و در حال جنایت علیه بشریت بویژه مسلمین هستند، آیات قرآن تأکید دارند مسلمین هرگز نباید به دشمنان اعتماد کنند و با آنها پیمان ببندند. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اینها همان کسانی هستند که در برجام بازی درآوردند و به وعده‌‌های خود عمل نکردند، قرآن می‌فرماید به کسانی که بدعهد هستند و ظلم و جنایت می‌کنند اعتماد نداشته باشید. وی اضافه کرد: دشمنان پایبند به هیچ قراردادی نیستند و تنها برای کنترل انقلاب گام برمی‌دارند، درباره FATF و پالرمو و کنوانسیون‌ها بارها هشدار و تذکر دادیم و عده‌ای تصور نکنند ما اطلاع نداریم، تحقیقا عرض می‌کنم تصویب این کنوانسیون‌ها به صلاح کشور نیست و ما تذکر می‌دهیم که فردا نگویند این قانون در این زمان امضا شد و ما سکوت کردیم بلکه به وظیفه و تکلیف خود عمل می‌کنیم.
مقاومت فعلاً جواب داد
همزمان با اظهارات آیت‌الله نوری‌همدانی در قم، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی لایحه پالرمو در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل طرح ایرادات و هزینه‌‌های این لایحه، رای‌‌‌گیری صورت نگرفت و این لایحه به کمیسیون تخصصی رفت. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات جلسه دیروز (شنبه ۲۹ دی‌ماه) مجمع تشخیص مصلحت نظام به باشگاه خبرنگاران گفت: این جلسه با حضور اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس و جمعی از مسؤولان به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی برگزار شد. وی با بیان اینکه موضوع جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی کنوانسیون پالرمو اختصاص داشت، تصریح کرد: بحث‌های زیادی در این جلسه صورت گرفت که موافقان و مخالفان نظرات خود را در این جلسه بیان کردند. آیت‌الله مجتهدشبستری بررسی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را بحث عمیقی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی دامنه این موضوع وقت به رای‌گیری کفاف نداد و مقرر شد در کمیسیون‌های تخصصی این موضوع بیشتر حلاجی شود، چرا که این مسأله بتازگی در دستور کار مجمع قرار گرفته است و ظرف هفته آینده پس از بررسی‌های بیشتر و رفع ابهامات به رای‌‌‌گیری و جمع‌بندی خواهد رسید.

 

آیت‌الله آملی:  شروط جمهوری اسلامی برای پیوستن به لایحه پالرمو مبهم است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار بررسی و ملاحظات جدی درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) شد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اشکالات مطرح‌شده در کمیسیون نظارت مجمع، شورای نگهبان و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره پالرمو تاکید کرد: مجمع تشخیص پس از اعلام نظر شورای نگهبان، در نامه خود اشکالاتی بر این لایحه وارد کرده که از جمله آنها مبهم بودن حق تحفظ و شروط جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به این لایحه است. آیت‌الله آملی در این‌باره افزود: اشکالی که هیات نظارت گرفته و بر اساس آن شورای نگهبان اشکال کرده به نحو قطعی ذکر شده در نامه دوم که این شرط‌ها معتبر نیست. ما هم مستندی پیدا نکردیم برای عدم اعتبار؛ مستندی برای اعتبار هم پیدا نکردیم. آقایان یک چیزهایی هم دادند که هرچه ما مطالعه می‌کنیم شرط‌ها و تحفظ‌‌‌هایی که در ماده واحده مجلس لحاظ شده از آن استخراج نمی‌شود و مشخص نیست دارای اعتبار خواهد بود یا نه.


Page Generated in 0/0450 sec