printlogo


کد خبر: 205183تاریخ: 1397/10/30 00:00
چند روز پس از دستگیری و رفتار غیرانسانی با مجری پرس‌تی‌وی، مقامات آمریکایی اعلام کردند مرضیه هاشمی شاهد است نه متهم!
شاهد قضاوت آمریکایی

گروه سیاسی: یک هفته پس از بازداشت وحشیانه مرضیه هاشمی، مجری مسلمان شبکه پرس‌تی‌وی از سوی پلیس آمریکا، دادگاه این کشور اعلام کرده است این مجری آمریکایی‌الاصل نه یک متهم، بلکه صرفا به عنوان شاهد یک پرونده دستگیر شده است. به گزارش «وطن امروز»، «مرضیه هاشمی» خبرنگار آمریکایی‌تبار شبکه خبری انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» ایران روز یکشنبه گذشته در فرودگاه بین‌المللی «لمبرت» در شهر «سنت‌لوییس» آمریکا بازداشت و به بازداشتگاهی در شهر واشنگتن‌دی‌سی انتقال داده شد. خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود. نام اصلی این خبرنگار «ملانی فرانکلین» بوده که پس از گرویدن به اسلام و مهاجرت به ایران، نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است. هاشمی 2 روز بعد از بازداشت، توانست با اعضای خانواده خود تماس گرفته و برخی جزئیات درباره نحوه دستگیری خود را اطلاع دهد. خانواده این خبرنگار 2 روز پیش طی اطلاعیه‌ای از بدرفتاری با او در طول دوران بازداشت خبر داده بودند. به گفته خانواده این خبرنگار، ماموران هنگام بازداشت، حجاب او را از سرش برداشته و پاهای وی را زنجیر کرده‌اند. با این حال پس از گذشت چند روز از بازداشت این مجری مسلمان، مشخص شده است او نه متهم، بلکه صرفا به عنوان شاهد یک پرونده از سوی دادگاه معرفی شده و به همین خاطر هم بازداشت شده است. قاضی «بریل هاول»، قاضی فدرال دادگاهی در واشنگتن بنا به درخواست وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه علت بازداشت مرضیه هاشمی را نه به عنوان متهم، بلکه به عنوان یک شاهد برای احضار در دادگاه اعلام کرده است. قاضی دادگاه جزئیات بیشتری از پرونده مطرح‌شده در دادگاه ارائه نکرده اما تاکید کرده است بعد از اتمام دادرسی، هاشمی فورا آزاد خواهد شد.
لوایح این دادگاه که روز جمعه 28 دی در آمریکا برگزار شد، به شرح زیر است:
1- ملانی فرانکلین که با نام مرضیه هاشمی نیز شناخته می‌شود، توسط حکم منتشر شده توسط قاضی دادگاه ایالتی ایالت کالیفرنیا در تطابق با تمام سیاست‌های وزارت دادگستری ایالات متحده به عنوان شاهد کلیدی بازداشت شده است.
2- یک وکیل برای فرانکلین منصوب شده و به هیچ جرمی متهم نشده است.
3- فرانکلین در حال حاضر 2 جلسه در دادگاه مقابل قاضی منطقه‌ای ایالات‌متحده حضور یافته است که در طول این 2 دادگاه فرانکلین توسط وکیل معرفی شده است.
4- ایالات‌متحده انتظار دارد فرانکلین به محض تکمیل شهادت وی در برابر هیات عالی منصفه بررسی‌کننده تخطی از قوانین کیفری آزاد شود.
از سوی دیگر هر چند مقام‌های آمریکایی گفتند انتظار می‌رود بعد از شهادت مرضیه هاشمی در برابر هیات منصفه او فورا آزاد شود اما پسر ارشد خانم هاشمی روز جمعه درباره این موضوع ابراز تردید کرد و گفت معلوم نیست برای چه مدتی جلسات «شهادت» او در دادگاه به طول خواهد انجامید.
«حسین هاشمی» که در بیرون از جلسه دادگاه منتظر شنیدن خبری از مادرش بود، گفت: «ما امیدوار هستیم (دادگاه) پایان یابد و او همین هفته آزاد شود اما اینطور به نظر نمی‌رسد که قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، در نتیجه ما فقط منتظر شنیدن خبرهای بیشتر هستیم».
آخرین وضعیت بازداشت هاشمی
همچنین یکی از مدیران شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی توضیحاتی درباره آخرین وضعیت بازداشت ‌مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا ارائه کرد. وی در این باره به خبرگزاری تقریب گفت: روز جمعه دادگاهی در این زمینه تشکیل شد و دادگاه یک سند رسمی منتشر کرد که در آن سند برای نخستین بار تایید شده است خانم مرضیه هاشمی در بازداشت به سر می‌برد. وی درباره جزئیات این سند اظهار داشت: در این سند آمده است هیچ جرمی نسبت به دستگیری خانم هاشمی وارد نشده است. با این وجود سوال اصلی این است که چرا به‌رغم اینکه ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده چند روز است در بازداشت به سر می‌برد؟
این مقام مسؤول در شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی اظهار داشت: در حال حاضر یک پیام تبلیغاتی منتشر شده است مبنی بر اینکه پس از صدور این بیانیه ممکن است این حکم تغییر کند.  وی در پایان با بیان اینکه یک وکیل در اختیار خانم هاشمی قرار گرفته است، تصریح کرد: این وکیل تاکید کرده بود خانم هاشمی در برابر موضوعات تحمیل‌شده مقاومت می‌کند و محکم است و در حال حاضر ما روی این موضوع کار می‌کنیم که تنها جرم ایشان همکاری با شبکه پرس‌تی‌وی جمهوری اسلامی است.
 


Page Generated in 0/1320 sec