printlogo


کد خبر: 205197تاریخ: 1397/11/1 00:00
چهارگوشه

تشدید حملات ائتلاف سعودی به صنعا
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی شنبه‌شب ساعتی پس از تهدید به بمباران صنعا، پایتخت یمن، مناطق مسکونی و زیرساخت‌‌های این شهر را بمباران کرد که در پی آن شماری غیرنظامی در حمله جنگنده‌های ائتلاف به صنعا پایتخت یمن کشته و زخمی شدند. تلویزیون المسیره اعلام کرد یک کارخانه مواد غذایی در منطقه وادی احمد در شمال پایتخت هدف حمله هوایی قرار گرفت و خسارت‌هایی به شماری از خانه‌های اطراف نیز وارد شد. سخنگوی وزارت حقوق‌بشر یمن با محکوم کردن این حملات اعلام کرد تجاوز نظامی به صنعا نقض حقوق‌بشر به شمار می‌رود. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در توئیتر نوشت: این حملات نتیجه حمایت و تشویق ائتلاف سعودی و همپیمانانش توسط آمریکاست؛ حملاتی که دیگر ملت یمن را نمی‌ترساند.

تشدید تنش‌های سیاسی در تایلند
در پی اعلام دولت نظامیان مبنی بر به تاخیر افتادن چندین باره انتخابات سراسری تایلند که ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا را نیز بر عهده دارد، این کشور با تظاهرات پی‌درپی مخالفان دولت در معرض تنش‌های سیاسی گسترده قرار گرفته است. به گزارش رسانه‌های آسیایی، گروه‌های رقیب با برگزاری تظاهرات سراسری در برخی شهرهای مهم، خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات سراسری و پایان دادن به حکومت نظامیان شدند. این در حالی است که گروه‌های کوچک حامی نظامیان نیز شنبه‌شب با برگزاری راهپیمایی مشابه اظهار کردند زمان برای برگزاری انتخابات در تایلند بسیار زود است. طبق گزارش رسانه‌‌های آسیایی، بانکوک پایتخت تایلند روز گذشته با توجه به تظاهرات هر 2 گروه مخالف و موافق دولت، شرایط پرتنشی را تجربه کرد. تایلند درسال 2014 نیز قبل از کودتای نظامی شاهد شرایط نابسامان، تنش‌های سیاسی و تظاهرات گسترده در سراسر کشور بود.

خط‌ و نشان ماهاتیر محمد برای صهیونیست‌ها
در حالی‌ که رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌سازی و علنی‌سازی روابط‌شان با رژیم اشغالگر صهیونیستی با هم به رقابت پرداخته‌اند، ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی موضعی شرافتمندانه در دفاع از فلسطین که مساله نخست جهان اسلام است، اتخاذ کرده است. ماهاتیر محمد یک هفته پس از آنکه از عدم صدور روادید برای ورزشکاران رژیم صهیونیستی در رقابت‌های جهانی پاراشنا 2019 در مالزی حمایت کرد، حالا تاکید کرده است که صهیونیست‌ها اجازه ورود به مالزی را ندارند، چرا که 2 طرف با هم روابط دیپلماتیک ندارند. این سیاستمدار برجسته مالزیایی گفت: «ما با اسرائیل روابط دیپلماتیک نداریم و احساس می‌کنیم اسرائیلی‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که اختلافات زیادی بر سر آنها وجود دارد». در همین راستا، صفی‌الدین بن‌عبدالله، وزیر خارجه مالزی هم اظهار داشت: هیأت وزیران مالزی هفته گذشته چنین تصمیمی گرفت و «حتی در صورتی که میزبان این مسابقات باشیم، به آنها (صهیونیست‌ها) اجازه ورود به کشورمان را نخواهیم داد». وزیر خارجه مالزی تاکید کرد که «مالزی میزبان هیچ گونه فعالیتی که اسرائیل در آن شرکت داشته باشد یا هیاتی را به آن بفرستد، نخواهد بود». وی افزود: مالزی بر موضع خود در قبال مساله فلسطین به عنوان یک بحران انسانی تاکید دارد و «ما به مساله فلسطین تنها از بعد دینی نگاه نمی‌کنیم... این مساله یک مساله انسانی و مرتبط با حقوق بشر است و نوعی مبارزه به نیابت از مظلومان به شمار می‌رود». کابینه اسرائیل در واکنش به این موضع دولت مالزی، با اتهام «یهودی‌ستیزی»، جریان دیگری ضد نخست‌وزیر مالزی به راه انداخته است. سخنگوی وزارت خارجه این رژیم گفته است: «اسرائیل این تصمیم را محکوم می‌کند، چرا که بی‌شک برگرفته از عقیده یهودی‌ستیزی شدید ماهاتیر محمد است». این در حالی ا‌ست که کشورهای عربی که از دروازه بازی‌های بین‌المللی (با اسرائیل) عادی‌سازی می‌کنند، تمایل‌شان بر پایبندی به قوانین کمیته‌های المپیک، اصرار بر ایجاد تمایز میان ورزش و سیاست و ادغام در جامعه بین‌المللی را بهانه می‌کنند؛ در حالی‌ که تمام اینها بهانه‌هایی کاذب برای خروج از آرمان‌های عربی و اسلامی است.


Page Generated in 0/0047 sec