printlogo


کد خبر: 205240تاریخ: 1397/11/1 00:00
جمعی از فعالان دانشجویی و رسانه‌ای در حمایت از «مرضیه هاشمی» مقابل سفارت سوییس در ایران تجمع کردند
اعتراض به خشونت آمریکایی

گروه سیاسی: روز گذشته جمعی از فعالان دانشجویی و رسانه‌ای در حمایت از مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی بازداشت شده در آمریکا مقابل سفارت سوییس در ایران (دفتر حافظ منافع آمریکا) تجمع کردند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، «مرضیه هاشمی» خبرنگار آمریکایی‌تبار شبکه خبری انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» ایران روز یکشنبه هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی «لمبرت» در شهر «سنت‌لوییس» آمریکا بازداشت و به بازداشتگاهی در شهر واشنگتن‌دی‌سی انتقال داده شد. خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود. نام اصلی این خبرنگار «ملانی فرانکلین» بوده که پس از گرویدن به اسلام و مهاجرت به ایران، نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است. هاشمی 2 روز بعد از بازداشت، توانست با اعضای خانواده خود تماس گرفته و برخی جزئیات درباره نحوه دستگیری خود را اطلاع دهد. خانواده این خبرنگار 3 روز پیش طی اطلاعیه‌ای از بدرفتاری با او در طول دوران بازداشت خبر داده بودند. به گفته خانواده این خبرنگار، ماموران هنگام بازداشت، حجاب او را از سرش برداشته و پاهای وی را زنجیر کرده‌اند. با این حال پس از گذشت چند روز از بازداشت این مجری مسلمان، مشخص شده است او نه متهم، بلکه صرفا به عنوان شاهد یک پرونده از سوی دادگاه معرفی و به همین خاطر هم بازداشت شده است!
در واکنش به این اقدام آمریکا، روز گذشته جمعی از دانشجویان، اصحاب رسانه و فرهنگ و اقشار مختلف مردم در اعتراض به بازداشت «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی  ایران در آمریکا، مقابل سفارت سوییس (دفتر حافظ منافع آمریکا) تجمع کردند. تجمع‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعارهایی در محکومیت آمریکا و شعار آزادی بیان این کشور خواستار آزادی سریع و بدون شرط مرضیه هاشمی از زندان‌ شدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع همچنین خواستار واکنش مجامع بین‌المللی به این رفتار دولت آمریکا شدند.
واکنش لاریجانی به بازداشت مرضیه هاشمی
در چند روز اخیر و در پی دستگیری وحشیانه مجری مسلمان شبکه پرس‌تی‌وی بسیاری از مسؤولان کشورمان نسبت به این اقدام خصمانه دولت آمریکا اعتراض کردند. دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بازداشت خبرنگار شبکه خبری پرس‌تی‌وی را نمونه‌ای از سیاست‌ورزی‌های دروغین آمریکا دانست.
علی لاریجانی در جلسه علنی دیروز پارلمان در نطق پیش از دستور خود، ضمن محکوم کردن بازداشت «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه خبری پرس‌‌تی‌وی توسط آمریکا، این اقدام آمریکایی‌ها را وحشیانه توصیف کرد و گفت: برخورد غیرقانونی با این خبرنگار نشان‌دهنده این است که آمریکا حقوق بشر را برای دیگران می‌سراید و خود به سبک دولت‌های پیرو خود در برخورد با خاشقجی، ملتزم است.
وی افزود: اگر حوادث مشابه و بسیار ضعیف‌تر نسبت به این حادثه که در آمریکا اتفاق افتاد یا حوادثی ضعیف‌تر نسبت به آنچه در فرانسه نسبت به تظاهرات‌کنندگان اتفاق افتاد، در ایران رخ می‌داد، صدای دفاع از حقوق بشر این کشورها گوش عالمیان را کَر می‌کرد. رئیس مجلس بازداشت خبرنگار شبکه خبری پرس‌تی‌وی را نمونه دیگری از سیاست‌ورزی دروغین در صحنه بین‌المللی دانست  و گفت: این مساله نوعی مخفی کردن خشونت حکمرانی آمریکایی‌ها در لفافه الفاظ فریبکارانه است.
این چه دموکراسی‌ای است؟!
رئیس سازمان انرژی اتمی دیگر مسؤولی بود که نسبت به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی واکنش نشان داد. علی‌اکبر صالحی دیروز در حاشیه نهمین همایش «غزه، نماد مقاومت» در جمع خبرنگاران درباره بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی توسط آمریکا تصریح کرد: این نشان از ضعف دولت آمریکا دارد که همواره منادی دموکراسی‌ در دنیاست، این چه دموکراسی‌ای است که یک خبرنگار و خانمی را که برای دیدار خانواده خود به آمریکا رفته و کار خاصی هم غیر از کار خبری انجام نداده بازداشت می‌کنند و کسی هم صدایش در نمی‌آید.  وی افزود: کشورهای غربی اگر موضوعی در مسیر خواسته خودشان باشد گوش دنیا را کر می‌کنند ولی وقتی که متاسفانه چنین اتفاقی می‌افتد که اظهر من الشمس است صدای‌شان در نمی‌آید.
ترامپ دستور دستگیری هاشمی را داد
دیروز همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از پیگیری دستگیری مرضیه هاشمی در محافل بین‌المللی و در قالب دیپلماسی عمومی خبر داد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران درباره بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی، گفت: تحت هر عنوانی که خبرنگار پرس‌تی‌وی دستگیر شده باشد، این اقدام برخلاف قوانین داخلی آمریکا و مقررات بین‌المللی است. وی متذکر شد: این اقدام یادآور واقعیتی است که سال ۲۰۰۱ میلادی و در زمان بوش پسر تصویب شد مبنی بر اینکه در آمریکا همه حقوق مربوط به آزادی‌های مدنی، آزادی بیان و آزادی رسانه را می‌توان تعطیل کرد. به گزارش مهر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه دستگیری خانم هاشمی بر اساس حکم خلاف قانونی است که شخص ترامپ داده است، تصریح کرد: کشوری که تاکنون ادعای دموکراسی و دفاع از آزادی بیان داشته است، این خانم مظلوم را که هیچ‌گونه تخطی از اصول حرفه‌ای خبرنگاری نداشته است، صرفا با حکم رئیس‌جمهورش بازداشت کرده است. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه این اتفاق نشان‌دهنده واقعیت سیاست ایالات متحده آمریکاست، گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعا در محافل بین‌المللی در قالب پیگیری‌های رسمی و همچنین در عرصه دیپلماسی عمومی این موضوع را مطرح می‌کند که برخلاف ادعای آمریکایی‌ها این ایرانی‌ها هستند که همواره قربانی استانداردهای دوگانه‌ای هستند که در آمریکا شکل گرفته است.
 

براساس قوانین آمریکا ادامه بازداشت مرضیه هاشمی غیرقانونی است
معاون ‌برون‌مرزی صداوسیما گفت: بر اساس قانون شاهد اجباری، دستگاه قضایی آمریکا می‌تواند ۷۲ ساعت فرد را در بازداشت نگه‌ دارد و بعد از آن اگر به وی تفهیم اتهام نشود باید فرد آزاد شود و این در حالی است که به هاشمی هیچ اتهامی تفهیم نشده است. پیمان جبلی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما از برخی کارشناسان حقوقی به‌دست آوردیم اگر دستگاه قضایی آمریکا در طول ۷۲ ساعت به فرد بازداشت شده تفهیم اتهام نکند حاکی از آن است که باید فرد را بعد از ۷۲ ساعت آزاد کنند، معنی ‌این موضوع این است که ایشان که به عنوان شاهد تاکنون 2 بار به دادگاه رفته و در مقابل دادگاه قرار گرفته است هیچ دلیلی برای ادامه زندانی بودنش وجود ندارد. وی افزود: قانون شاهد اجباری و بازداشت زمانی به کار می‌رود که فردی مظنون به عدم همکاری باشد و احضار شده باشد اما حضور پیدا نکرده باشد یا اینکه اعلام کند من در دادگاه حضور پیدا نخواهم کرد. در این شرایط می‌توانند فرد را دستگیر کنند در صورتی که درباره خانم هاشمی هیچ‌کدام از این اتفاقات صورت نگرفته است، بلکه با ایشان مثل یک جنایتکار جنگی برخورد شده است.


Page Generated in 0/0063 sec