printlogo


کد خبر: 205255تاریخ: 1397/11/2 00:00
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پرویز کاظمی و مدیران سابق بانک سرمایه روز گذشته برگزار شد
بازی تمام است

گروه سیاسی: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی بخشایش مدیرعامل سابق، پرویز کاظمی رئیس سابق هیات‌مدیره و محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، هر یک از این افراد متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی هستند. بخشایش در 46 فقره خیانت در امانت مشارکت داشته و کاظمی و توسلی به مشارکت در 41 و 40 فقره خیانت در امانت متهم هستند. متهمان این پرونده در مرحله دادرسی با قرار وثیقه آزاد شده و به همین خاطر هم در جلسه دادگاه با لباس شخصی حضور پیدا کردند.

هفته گذشته دادستانی کل کشور با اعلام زمان برگزاری دادگاه متهمان بانک سرمایه، از این محاکمه به عنوان سیاست قوه‌قضائیه در راستای ادامه برخوردهای قاطع و بدون تبعیض دستگاه قضا یاد کرد تا نشان دهد اقدام دستگاه قضایی توأم با استمرار و تأثیر نپذیرفتن از هیاهو‌های رسانه‌ای در برخورد با دانه‌درشت‌ها، بخشی از اقدامات قوه‌قضائیه برای اجرای فرمان 8 ماده‌ای در مبارزه با مفاسد اقتصادی است. جلسه نخست محاکمه این 3 متهم سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شده بود.
در جلسه دیروز دادگاه که در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد، رئیس دادگاه گفت: محمدرضا توسلی دچار عارضه قلبی است و بنابر گواهی پزشکی در بیمارستان بستری است و وکیل او در جلسه حضور دارد.
سپس قاضی مسعودی‌مقام بعد از تفهیم اتهام از پرویز کاظمی، عضو هیأت مدیره بانک سرمایه خواست در جایگاه حاضر شود و دفاعیات خود را مطرح کند. پرویز کاظمی برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: بنده نماینده حقوقی در هیأت‌مدیره هستم و این نماینده هر زمان که شرکت اراده کند قابل تغییر است و از طرفی عضو هیأت‌مدیره غیرموظف بانک بودم. باید در نظر داشت عضو غیرموظف قدرت اجرایی ندارد و در جریان ریز مطالب قرار نمی‌گیرد.
پرویز کاظمی گفت: درباره بحث مربوط به ریخته‌گران، این گروه سهامدار بودند و خرید‌هایی از شهرداری داشتند. ایرادات و اشکالاتی به وضعیت ایشان به عنوان سهامدار گرفته بودند که آن زمان در مجتمع مفاسد اقتصادی مباحثی مطرح شد. پرویز کاظمی درباره مطالب مطرح شده پیرامون همکاری با هدایتی و عضویت وی در هیأت‌مدیره استیل‌آذین توضیحانی ارائه کرد.
وی اضافه کرد: میزان تقبل بدهی آقای هدایتی برای 3 شرکت سیمرغ، جیحون و تجارت امیر هرکدام به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و ۵۸ میلیارد تومان است.
پرویز کاظمی ادامه داد: بنده حق دخالت در امور اجرایی را نداشتم. طبق ماده ۵۶ اساسنامه ابلاغیه بانک مرکزی، مسؤولیت سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه اداره و مدیریت ریسک بانک بر عهده هیأت‌مدیره است و هیأت‌مدیره نیز برای هرنوع عملیات درباره بانک در مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی نباشد دارای اختیار است.
متهم خاطرنشان کرد: درباره موضوع خیانت در امانت زمانی که ما آمدیم سیستم بانکی بانک سرمایه مشکلات عدیده‌ای داشت و از نظر من نباید این موضوعات را رسانه‌ای کرد و تعداد برگ سهم با سرمایه همخوانی نداشت لذا تلاش‌های زیادی صورت گرفت و این معضل حل شد.
برگزاری جلسات هیأت مدیره بانک در خانه!
در این بخش از جلسه دادگاه با اتمام دفاعیات متهم، قاضی از نماینده دادستان خواست برای ارائه توضیحات در جایگاه قرار گیرد. نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: لازم می‌دانم چند شبهه را برطرف کنم. آقایان بخشایش و کاظمی می‌فرمایند بانک را سودده کرده‌اند. من مستنداتی دارم که آقای بخشایش با کسانی که مدیرعامل و هیأت‌مدیره را انتخاب می‌کردند در خانه جلسه می‌گذاشتند. ادعا می‌شود بانک را سودده کرده‌اند این در حالی است که این سود‌ها بادکنکی بوده است و بخشی از آ‌نها ناشی از تهاتر‌ها بوده که پس از تصویب آن به صورت سیل‌آسا، املاکی معرفی می‌شد.
وی ادامه داد: این در حالی صورت می‌گرفت که درباره املاک گران‌نمایی می‌شد. برای مثال ملکی در قرچک که ۵۰ میلیارد بوده ۱۳۶ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در لواسان که ۶۰ میلیارد بوده ۳۰۰ میلیارد گران‌نمایی شده یا ملکی در مشهد ۱۲۰۰ میلیارد گران‌نمایی شده است.
نماینده دادستان در ادامه با اشاره به دفاعیات متهم اظهار کرد: جایی که می‌فرمایند از آقای هدایتی املاک گرفتیم اما در واقع روستایی با هزار درصد گران‌نمایی است که به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهند. در حالی که در تحقیقات انجام شده مشخص شد آقای هدایتی یک سیمکارت هم به نامش نیست و ایشان املاک مشکل‌دار را معرفی می‌کرده است؛ لذا هیچ رد مالی صورت نگرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد‌: سوال ما این است: آقای کاظمی اگر دخالتی در امور اجرایی بانک نداشته چرا شرکت‌های آقای احمد حاج‌محمدجواد به شما نامه می‌دادند؟ بنابراین شما غیرموظف نبودید. من در اینجا 3 شرکت را مثال می‌زنم که هرکدام 30 هزار میلیارد تسهیلات گرفته‌اند که وثایق آنها نیز جعلی است. ما در تحقیقات به یک خانمی برخورد کردیم که به عنوان خدمتکار در منزل آقایان کار می‌کرده که به اسم ایشان تسهیلاتی اخذ می‌شود و هر 3 متهم نیز آن را امضا کرده‌اند. در گزارش کارشناسی آمده شرکت گلگون تجارت یکی از شرکت‌های مذکور دارای مشکلات است، از طرفی تازه تاسیس شده و تا به حال تسهیلات نگرفته است اما با این حال شما زیر آن را امضا کرده و تصویب کردید.
اعطای 600 میلیارد تسهیلات به کارتن‌خواب‌ها!
نماینده دادستان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اعطای تسهیلات کلان به نام برخی افراد اشاره کرد که بعدا معلوم شده است آن افراد کارتن‌خواب بوده‌‌‌اند. وی در این‌باره گفت: در ضمانتنامه‌های کارتن‌خواب‌ها، ۸۰۰ میلیارد تسهیلات صادر شده که مشکوک‌الوصول است که ۶۰۰ میلیارد از آن به نام کسانی است که معتاد و کارتن‌خواب هستند!
نماینده دادستان در ادامه گفت: درباره شرکت‌های احمد حاج‌محمدجواد نیز همین‌گونه است؛ نوشته شده که اعتبارسنجی انجام نشده است اما با این حال آقایان امضا کرده‌اند. وی در ادامه تصریح کرد: در بانک سرمایه اینطور نبوده که مدیریت بالا با مدیریت پایین زد و بند داشته باشد، بلکه بانک سرمایه را اساسا متهمان می‌چرخاندند. از پیامک‌هایی که نزد ضابطان است مشخص می‌شود برای مثال فلان متهم دستور می‌داده تا فلان فرد مدیرعامل شود یا فلان فرد برکنار شود لذا شما باید در این‌باره توضیح دهید.
نماینده دادستان ادامه داد: شما 3 هزار میلیارد تومانی اسناد امضا کردید که همه آنها مشکل‌دار بوده و در این باره باید توضیح دهید. از طرفی بازرسی بانک سرمایه در برهه‌ای از زمان متوجه می‌شود فساد وجود دارد و گفته می‌شود به این شرکت‌ها تسهیلات ندهید اما باز این کار انجام می‌شود.
نماینده دادستان اذعان کرد: دوشنبه‌ها جلسه هیأت‌مدیره برگزار می‌شد که در اصل این جلسه بده بستان بوده است؛ یکی از اعضا می‌گفته تو هدایتی مرا امضا کن و من امامی تو را امضا می‌کنم. حتی یک موردی بوده که با پیک موتوری امضا گرفته شده است. وی اضافه کرد: از طرفی زمان برای متهمان این پرونده بسیار مهم بوده است. من پیامکی از یک متهم و بدهکار بانکی دارم که می‌گوید ساعت تغییر فلان عضو برای من مهم است و این امروز باید انجام شود.
اظهارات نماینده بانک سرمایه علیه کاظمی
در ادامه این جلسه نماینده بانک سرمایه تاکید کرد کاظمی نظارتی بر تسهیلات اعطایی نداشته است. نماینده بانک سرمایه اظهار کرد: آقای کاظمی شما رئیس هیأت‌مدیره بودید. عضو غیرموظف که نبودید. اگر مدرکی دارید در این‌باره بفرمایید. در اساسنامه همه موارد بوده و شما با علم به این موضوع مصوبات را صادر می‌کردید.
نماینده بانک سرمایه گفت: هیأت‌مدیره مکلف به نظارت بر تسهیلات اعطا شده است؛ آیا واقعا تسهیلاتی که پرداخت شده در جای خود مصرف شده است؟ شما نظارت نداشتید. وثایق به هیچ وجه گرفته نشده است و تهاتر‌ها گران‌نمایی بوده است.
وی افزود: طبق مقررات در اعطای تسهیلات، گیرندگان نباید معوقات داشته باشند شما این را بررسی کردید؟ همه معوقه داشتند و شما با علم به این تسهیلات را پرداخت کرده‌اید. آیا قرارداد لازم‌الاجرا وثیقه است که شما اکثرا اینگونه وثیقه گرفته‌اید؟ اکثر وثیقه‌ها گران‌نمایی بوده یا اخذ نشده است.
پیامک عجیب مفسد بانکی درباره مدیرعامل سابق بانک
در ادامه این جلسه، نماینده داستان بار دیگر در جایگاه حضور یافت و برخی موارد پیرامون پرویز کاظمی را مطرح کرد. نماینده دادستان گفت: ما می‌دانیم شما سکه‌های مختلفی دریافت کرده‌اید اما این موارد را به شما تفهیم اتهام نکردیم، چون در مقابل مواردی که در پرونده مطرح است این مورد قابل اشاره نیست.
قهرمانی ادامه داد: یکی از مفسدان بانکی به همسر دوم یکی از مدیران پیامک‌هایی با مضمون «بخشایش بهترین گزینه و مورد تأیید دوست و دشمن است، اگر امروز نشود بازی تمام است، من ۸ نیرو آوردم همه آنها خوبند، حتی امروز ساعت تغییر برای ما مهم است، امروز مجید به هیأت‌مدیره می‌رود انتظار حمایت دارد، خود حیدرآبادی را سرپرست کنید» می‌دهد. بنابراین تمام این موارد نشان می‌دهد آقایان در بانک وظیفه امانتداری را رعایت نمی‌کردند.
نماینده دادستان افزود: سال ۹۴ یکی از مدیران بانکی را بازداشت کردیم که بلافاصله فیش بانکی آوردند و متهم را آزاد کردند. بعد‌ها با ردیابی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد کسی که فیش بانکی برای این فرد گذاشته بود مهره‌چینی می‌کرده و نگذاشته این فرد به زندان برود. تمام این موارد نشان می‌دهد بانک حیاط خلوتی برای مفسدان و زمینه‌ای برای خروج پول‌ها از بانک بوده است.
در پایان جلسه دیروز قاضی مسعودی‌مقام گفت: دوشنبه ۸ بهمن‌ماه جلسه اخذ آخرین دفاع متهمان برگزار خواهد شد.


Page Generated in 0/0074 sec