printlogo


کد خبر: 205322تاریخ: 1397/11/3 00:00
گروکشی فرانسوی‌ها از برجامِ نابود!

نوید مؤمن: بازی مستقیم فرانسوی‌ها در زمین دولت ترامپ تمامی ندارد! مقامات کاخ الیزه در تازه‌ترین یاوه‌گویی‌‌های خود علیه برنامه موشکی ایران، خواستار توقف کامل(!) آزمایش موشک‌‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی ایران شده‌اند؛ مواضعی که در طول 2 سال اخیر به صورت خاص شاهد تکرار آن بوده‌‌‌‌‌‌ایم. «اگنس وان درمول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این‌باره می‌گوید: «پاریس یادآوری‌‌‌‌ می‌کند برنامه موشکی ایران مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل(قطعنامه تأیید برجام) نیست! از ایران‌‌‌‌ می‌خواهیم فوراً فعالیت‌‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را که به منظور حمل تسلیحات هسته‌ای است، متوقف کند!».
اظهارات مقامات فرانسوی در تقابل با برنامه موشکی ایران درست در برهه‌ای صورت‌‌‌‌ می‌گیرد که مقامات آمریکایی و همتایان اروپایی کاخ سفید، خود را برای برگزاری کنفرانس ضدایرانی «ورشو» آماده‌‌‌‌ می‌کنند و قبل از آن نیز شاهد وضع تحریم‌های امنیتی اتحادیه اروپایی علیه کشورمان بوده‌‌‌‌‌‌ایم. براستی چه اتفاقی رخ داده است؟! آیا اصرار فرانسوی‌ها مبنی بر توقف برنامه موشکی ایران را باید به مثابه یک «پدیده مستقل» در نظام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین‌الملل و حوزه سیاست خارجی این کشور مورد فحص و بررسی قرار داد یا در ماورای این اصرار مرموز فرانسوی‌ها، رمز و راز دیگری وجود دارد؟
یک- آگوست سال 2018 و در حالی که 3 ماه از خروج رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای و «ابطال عملی برجام» سپری شده بود، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی هشدارآمیز خطاب به دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان اعلام کرد ایران‌‌‌‌ نمی‌تواند نگرانی‌‌های منطقه‌ای و موشکی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی را نادیده بگیرد! او مذاکره با ایران بر سر آزمایش موشک‌‌های بالستیک و آنچه فعالیت‌‌های مخرب(!) ایران در منطقه خوانده بود را اجتناب‌ناپذیر دانست. متعاقبا، لودریان اعلام کرد بسته پیشنهادی اروپا بر سر حفظ برجام احتمالا تا ماه نوامبر سال 2018 (آبان‌ماه امسال) به طول خواهد انجامید!‌‌ هم‌اکنون سال 2019 میلادی فرارسیده و خبری از سازوکار مالی ویژه اروپا (SPV) نیست. به عبارت بهتر، امروز مقامات اروپایی همچنان سخن از «خواسته‌‌های غیرقابل قبول خود از ایران» به میان آورده و در مقابل، کمترین سخنی از تعهدات و تضمین‌‌های خود در قبال کشورمان به میان‌‌‌‌ نمی‌آورند.
دو- با چینش رفتار و گفتار مقامات اروپایی و آمریکایی علیه ایران، بخوبی درمی‌یابیم فرانسوی‌ها مشغول تکمیل پازل مشترکی هستند که از ابتدای سال 2017 میلادی (زمان سر کار آمدن ترامپ) به همراه واشنگتن و تل‌آویو طراحی کرده‌‌‌اند. هر یک از رفتارهای ضدایرانی اروپا، حکم قطعه‌ای از این پازل را دارد. در این میان، «اصرار فرانسوی‌ها درباره توقف برنامه موشکی ایران» و «گروکشی آنها در قبال برجام دفرمه شده» بخشی از این بازی کثیف و مکارانه محسوب‌‌‌‌ می‌شود. همگان به یاد دارند «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور خام فرانسه جولای سال 2017 میلادی برای نخستین‌بار بر لزوم اصلاح برجام[بخوانید تغییر توافق هسته‌ای] و گنجاندن برنامه موشکی ایران در این توافق تاکید کرد. او 2 ماه بعد در دیدارهایی جداگانه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ»، از تعهد کشور خود درباره «تغییر برجام به سود اهداف واشنگتن و تل‌آویو» از طریق «مهار برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران» سخن گفت.
سه- اگر چه برخی سیاستمداران و روزنامه‌نگاران زودباور در داخل تصور کردند با خروج واشنگتن از برجام، بازی موشکی و ضدایرانی فرانسوی‌ها در زمین کاخ سفید به پایان‌‌‌‌ می‌رسد اما این تصور کاملا اشتباه بود! فرانسوی‌ها در این معادله، صرفا تاکتیک بازی و چینش مهره‌‌های خود را تغییر داده‌‌اند اما هرگز زمین بازی را عوض نکرده‌‌‌اند. باید اذعان کرد بازی طرف فرانسوی در این برهه، نسبت به قبل از خروج ترامپ از برجام نیز خطرناک‌‌‌‌‌‌تر شده است. در آن زمان، فرانسوی‌ها سعی داشتند با «گروگان گرفتن برجام» چنین اقدامی را صورت دهند اما اکنون آنها با «گروکشی از برجام ضعیف شده اروپایی» چنین رویکردی را دنبال‌‌‌‌ می‌کنند. متاسفانه سیگنال‌‌‌هایی که به صورت خواسته یا ناخواسته از داخل مجموعه دستگاه سیاست خارجی کشورمان مبنی بر «نیاز ایران به برجام اروپایی» به تروئیکا و دیگر بازیگران عضو اتحادیه اروپایی مخابره شده است، در شکل‌‌‌گیری این روند بسیار موثر بوده و فرانسوی‌ها را در ادامه این بازی خطرناک مصمم‌‌‌‌‌‌تر کرده است. در حقیقت فرانسوی‌ها عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا در قبال ایران را منوط به مذاکره با تهران بر سر توان موشکی کشورمان و متعاقبا تحدید توان دفاعی و منطقه‌ای‌مان کرده‌‌‌اند. آیا زمان آن نرسیده است تا مقامات وزارت امور خارجه کشورمان از فاز «سکوت» و «مصالحه» در برابر اروپا خارج شده و جزئیات این بازی خطرناک فرانسوی‌ها را برای افکار عمومی کشورمان تشریح کنند؟ آیا «پرده‌برداری از چهره ضدایرانی الیزه» نیز جزئی از «خطوط قرمز تاکتیکی» دستگاه دیپلماسی کشورمان محسوب‌‌‌‌ می‌شود؟ اگر اینگونه است، باید به حال وزارت امور خارجه کشورمان گریست! زمان آن است که وزارت امور خارجه کشورمان در قبال مذاکرات پنهان لودریان و مایک پمپئو (پس از خروج آمریکا از برجام) درباره ایران شفاف‌‌سازی کرده و یک بار برای همیشه، پاسخ قاطعانه و محکمی را به پاریس مخابره کند.
بدون شک، در صورتی که رویکرد فعلی دستگاه دیپلماسی ما در قبال فرانسوی‌ها ادامه یابد، وقاحت کاخ الیزه در استمرار این بازی ضدایرانی خطرناک بیشتر خواهد شد. در این صورت فرصتی برای خنثی‌سازی، مهار و فراتر از آن، مدیریت رفتار فرانسوی‌ها باقی‌‌‌‌ نمی‌ماند. زمان آن رسیده است مقامات دولت امانوئل مکرون، پاسخ 2 سال بازی ضدایرانی مستمر خود در زمین دولت ترامپ را از وزارت امور خارجه کشورمان دریافت کنند. آقای دکتر ظریف و همراهان ایشان در وزارت امور خارجه متوجه فوریت این موضوع خواهند شد؟!


Page Generated in 0/0064 sec