printlogo


کد خبر: 205325تاریخ: 1397/11/3 00:00
اشکالات جدی اعضای مجمع درباره لایحه پالرمو رفع نشد
شنبه؛ جلسه فوق‌العاده مجمع درباره پالرمو

گروه سیاسی: مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شنبه گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موضوع بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یا همان لایحه پالرمو را به بحث و بررسی گذاشت. در این جلسه که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، به دلیل اینکه نظرات مختلف منجر به نتیجه‌‌‌گیری کلی نشد، در نهایت لایحه به کمیسیون تخصصی ارجاع شد تا در جلسه آتی مجمع درباره آن تصمیم‌‌‌گیری نهایی انجام شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، اظهارات آیت‌الله آملی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مطالب مطرح شده در مجمع پیرامون لایحه پالرمو و همچنین اظهارات وی درباره ایرادات مطرح شده نسبت به مفاد این لایحه، نشان داد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرادات و اشکالات جدی نسبت به لایحه پالرمو و هزینه‌ها و خطرات آن وجود دارد. آیت‌الله صادق آملی در این‌باره تصریح کرد توضیحات حامیان تصویب پالرمو درباره حق‌شرط‌ها و موضوع تحفظ قانع‌کننده نبوده است. بر همین اساس درنهایت تصمیم گرفته شد با بررسی مجدد لایحه در کمیسیون مربوط، در جلسه آتی مجمع تشخیص، یک بار دیگر به لایحه پالرمو پرداخته شود. این خبرها باعث نگرانی غربگرایان داخلی شد و آنها طی روزهای گذشته تلاش کرده‌‌اند تا به شکل‌‌های مختلف اعضای مجمع را برای حمایت از این لوایح مسأله‌دار ترغیب کنند.
با این حال اما شواهد نشان می‌دهد اکثریت اعضای مجمع همچنان نسبت به تصویب باقیمانده لوایح مربوط به FATF نگرانی‌‌های جدی دارند و دولتی‌ها هم نتوانسته‌‌اند تضمین‌‌های لازم را برای رفع این نگرانی‌ها ارائه کنند. روز گذشته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اعضای مجمع در جلسه شنبه گذشته، از اظهارات ظریف درباره لایحه پالرمو قانع نشدند. بر اساس این گزارش، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فضای عمومی مجمع نسبت به لوایح پالرمو و CFT تصریح کرد: بهتر است در این زمینه حرفی نزنیم. بهتر است صبر کنیم ببینیم تضارب آرا در این‌باره چه می‌گوید.
وی همچنین گفت: این جلسه مباحثه نبود که کسی کم بیاورد. مثلا در یک جلسه که عقلای قوم با هم حرف می‌زنند، فشار چه معنایی دارد؟ آیا مخالفت با نظر دیگران فشار است؟
توکلی در پاسخ به اینکه تصاویر جلسه اخیر مجمع چنین برداشتی را به مخاطب القا می‌کرد که ظریف نتوانسته اعضای مجمع را قانع کند، به سایت اعتمادآنلاین گفت: طبعا اگر اعضای مجمع قانع شده بودند که مجمع جلسه فوق‌العاده نمی‌گذاشت. پس مجمع قانع نشده که نیاز به جلسه فوق‌العاده است. اگر منظور شما درباره تصاویر این است که بله آقای ظریف نتوانست مجمع را قانع کند ولی درباره فشار باید گفت آقای ظریف باتجربه‌تر از آن است، چرا که می‌داند اگر جایی حرف می‌زند لزوما همه نباید قانع شوند. باید همه مسائل در جلسه عرضه و تضارب آرا و نظرات درباره آن انجام شود، نه آنکه یک مساله‌ای مطرح شود و همه بگویند چشم.
توکلی همچنین با بیان اینکه امروز چهارشنبه مجمع جلسه عمومی فوق‌العاده‌ای ندارد، اظهار داشت: چهارشنبه جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجمع است تا تاخیر کمتری باشد و روند بررسی لایحه پالرمو تسریع بشود. جلسه عمومی فوق‌العاده مجمع شنبه برگزار خواهد شد. تلاش می‌کنیم بهترین تصمیم را درباره پالرمو و CFT بگیریم. این فعال سیاسی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فشارها و انتقادات و اظهارنظرات درباره پالرمو و CFT ممکن است بر نظر نهایی و تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذار باشد و نظر آنان بازگردد یا تغییر کند، گفت: هنوز نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص نشده که بگوییم این نظر برگشته است یا بازمی‌گردد. ولی تلاش هر دسته و هر گروهی و افراد به هرحال بی‌تاثیر نخواهد بود. فرقی هم ندارد که این تلاش‌ها چه به این سمت و چه به آن سمت باشد. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انسان‌هایی هستند که مثل بقیه حرف می‌زنند، فکر می‌کنند، تاثیر می‌پذیرند، تاثیر می‌گذارند. مردم حق دارند تلاش خودشان را بکنند. گروه‌ها حق دارند تلاش خودشان را بکنند تا نظرشان را به حاکمیت عرضه کنند. در مقابل نیز حاکمیت باید به این نظرات نگاه کند. مسؤولان که متصدی امر هستند باید بر اساس برداشت صحیح تصمیم‌گیری کنند. توکلی ادامه داد: من هم تلاش‌هایی را که می‌شود تا بر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیرگذار باشد محترم می‌دانم و همین‌طور تلاش مجمع را برای آنکه تصمیم درستی بگیرد، تایید می‌کنم. در مجمع همه در تلاش هستند تصمیمی را اتخاذ کنند تا به نفع همه مردم باشد که ان‌شاءالله این‌گونه نیز خواهد شد.
پالرمو در کمیسیون امنیتی مجمع بررسی شد
پس از جلسه روز شنبه 29 دی‌ماه مجمع تشخیص، اعضا در نهایت تصمیم گرفتند لایحه پالرمو به کمیسیون تخصصی ارجاع شود. حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم گفت این لایحه دیروز سه‌شنبه در کمیسیون امنیتی مجمع بررسی شد. غلامرضا مصباحی‌مقدم در این‌باره اظهار داشت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌‌یافته فراملی (پالرمو) روز سه‌شنبه در کمیسیون امنیتی - سیاسی این مجمع بررسی شد. کنوانسیون پالرمو دارای 3 پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص بویژه زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند. غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: جلسه علنی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو روز شنبه برگزار می‌شود. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره جلسه دیروز سه‌شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع روز سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه جلسه علنی نداشت، بلکه جلسه کمیسیون برگزار شد. وی با اشاره به اینکه بررسی لوایح مرتبط با FATF از جمله مباحث کمیسیون بود، خاطرنشان کرد: جلسه امروز (سه‌شنبه) درباره مقدمات لوایح بود که کارشناسان و مسؤولان در رابطه با آن صحبت کردند و رای‌‌‌گیری و مصوبه‌ای نداشت. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه کمیسیون  امنیتی مجمع تشخیص چه افرادی حضور داشتند، تصریح کرد: معمولا در کمیسیون‌ها افراد دولتی و کارشناسان سیاسی هم حضور پیدا می‌کنند. آیت‌الله مجتهدشبستری با بیان اینکه بررسی الحاق ایران به لایحه پالرمو از جمله مباحث دیروز بود، تصریح کرد: جلسه علنی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو روز شنبه برگزار و رأی‌گیری و بحث اساسی در همان روز انجام می‌شود.


Page Generated in 0/0070 sec