printlogo


کد خبر: 205329تاریخ: 1397/11/3 00:00
«وطن‌امروز» از کشمکش‌های پیرامون نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان گزارش می‌دهد
اصرار صنف پزشکی بر فرار مالیاتی؟!

محسن پورعرب: دوباره ماجرای نبود کارتخوان در مطب‌‌های پزشکان نقل محافل و رسانه‌ها شده اما این‌بار تنها صحبت از گلایه و پیشنهاد نیست و کار بالا گرفته است؛ صحبت از الزام جامعه پزشکی به نصب کارتخوان در مطب‌هاست، الزامی که هم نمایندگان مجلس و هم دادستانی پیگیر آن هستند ولی شواهد موجود و برخی اظهارنظرها نشان می‌دهد گویا جامعه پزشکی در مقابل این الزام‌ ایستاده و خود را مبرا از هرگونه قانون و الزام خارج از قانون نظام‌پزشکی می‌داند و معتقد است تنها قوانین نظام‌پزشکی را رعایت می‌کند!  با این اوصاف و با وجود مقاومت‌‌‌ها برابر این موضوع، به نظر می‌رسد عزمی جدی برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان و شفافیت مالیاتی این قشر از جامعه وجود دارد، چرا که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آنها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات را  ارائه کرده است؛ پیشنهادی که البته با واکنش متفاوت شورای عالی نظام پزشکی مواجه شده است.
مقاومت مقابل قانون!
در همین باره، عزت‌الله گل‌علی‌زاده، نایب‌رئیس اول شورای‌ عالی نظام پزشکی با اشاره به 2 مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره الزام پزشکان به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آنها از سوی مراکز درمانی به عنوان مالیات، گفته است: «بر اساس اطلاعات، قاطعانه می‌گویم همکاران ما جزو منظم‌ترین و منضبط‌ترین گروه‌ها در زمینه پرداخت مالیات هستند. باید توجه داشت پزشک معامله انجام نمی‌دهد و ارتباط خرید و فروشی با بیمار ندارد، بلکه به بیمار خدمت ارائه می‌دهد. البته ما تابع قانون نظام صنفی نیستیم، بلکه نظام پزشکی قانون مستقلی دارد». البته این مقاومت شورای عالی نظام پزشکی نه‌تنها مقابل قانون، بلکه مقابل نهاد قضایی کشور نمود داشته است.
دست رد به الزام دادستانی
همین چند روز پیش بود که محمدرضا ظفرقندی، سرپرست سازمان نظام پزشکی پیرو نامه معاون قضایی دادستان کل کشور درباره  الزام پزشکان به استفاده از دستگاه کارتخوان گفته بود: «وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی در قانون تشکیل این سازمان برشمرده شده و قانونگذار اختیاری برای ایجاد الزامات مذکور و نیز امکان دستور و نظارت برای صاحبان حرف پزشکی و وابسته در این مقوله و در مطب‌ها قائل نشده است». واکنش جامعه پزشکی در مقابل الزام‌‌های قانونی و قضایی به گونه‌ای بوده که انگار تنها عده قلیلی از پزشکان فرار مالیاتی دارند و اتفاق خاصی نیفتاده است. البته در این بین واکنش سرپرست وزارت بهداشت هم جالب توجه است.
قدردان جامعه پزشکی باشیم!
سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت درباره مطرح شدن موضوعاتی درباره فرار مالیاتی پزشکان اظهار داشت: «درباره مالیات اعتقاد داریم که اجحاف است؛ چنانچه بخواهیم جامعه پزشکی را در ازای خدمت، ادب کنیم، به عنوان سرپرست وزارت بهداشت به این موضوع معترض هستم و اعتقاد دارم نمایندگان باید نسبت به جامعه پزشکی نگاه قدرشناسانه داشته باشند که همین‌گونه هم است. ضمن اینکه ممکن است در همه اقشار جامعه، فرار مالیاتی وجود داشته باشد و این موضوع تنها محدود به پزشکان نیست، البته پزشکان به روزتر از سایر اقشار، مالیات پرداخت می‌کنند». مقاومت‌‌های جامعه پزشکی درباره نصب کارتخوان در مطب پزشکان که در روزهای گذشته مشاهده شده، در حالی است که پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نبود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان اظهار شرمندگی کرده بود!
شرمندگی وزارت بهداشت!
مردادماه سال جاری، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به موضوعات پیرامون نبود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان بیان داشت: به عنوان یک پزشک، شرمنده هستم و خجالت می‌کشم در شرایط فعلی که امکان تهیه آسان دستگاه‌‌های کارتخوان فراهم و از سویی مورد نیاز و تقاضای مردم است، برخی مطب‌ها هنوز از این امکان استفاده نمی‌کنند. اینکه نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌‌های پزشکی الزام است یا خیر، موضوع دیگری است اما از نظر اخلاقی و عرفی، این دستگاه‌ها می‌توانند نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند. حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: سازمان امور مالیاتی کشور 38 شغل و صنف را موظف کرده که صندوق یا دستگاه کارتخوان داشته باشند اما هنوز برای صنف پزشکی این اتفاق رخ نداده است. حریرچی در حالی از نبود الزام برای نصب دستگاه کارتخوان گفت که حالا با الزام‌ها و پیشنهادهای ارائه شده، جامعه پزشکی مقاومت بالایی در برابر شفاف‌‌سازی مالیاتی نشان می‌دهد؛ شفاف‌سازی‌ای که اگر به مرحله اجرا برسد، از فرار مالیاتی حدود 7 هزار میلیارد تومانی جامعه پزشکی جلوگیری می‌کند. اخیرا عباس گودرزی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در این‌باره گفته بود: آنچه درباره مالیات بر درآمد پزشکان گفته می‌شود، رقمی حدود 7 هزار میلیارد تومان است که متأسفانه رقمی بسیار کمتر به عنوان مالیات سالانه از سوی این بخش پرداخت می‌شود.
2 پرسش مهم؟
با وجود پیشنهادهای کمیسیون تلفیق بودجه و نامه دادستانی مبنی بر الزام پزشکان بر نصب دستگاه کارتخوان، جامعه پزشکی کشور نشان داده آنطور که تمام صنوف در راستای شفافیت مالیاتی قدم بر می‌دارند، تمایلی به همکاری ندارد. حال 2 پرسش مهم مطرح است؛ اول اینکه اگر پیشنهاد مجلس درباره نصب دستگاه کارتخوان و اخذ مالیات تصویب شود، جامعه پزشکی به این مصوبات جامه عمل می‌پوشاند؟ و دیگر اینکه چنانچه جامعه پزشکی معتقد است تنها عده کمی فرار مالیاتی دارند، چرا وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی دقیقی درباره فرار مالیاتی جامعه پزشکی انجام نمی‌دهد تا اجحافی در حق پزشکان نشود؟
 به هر روی  باید منتظر بود و دید این‌بار سرنوشت نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان و شفافیت مالیاتی به کجا خواهد رسید؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد تبدیل به مطالبه‌ای عمومی شده است؛ بر اساس نظرسنجی که بتازگی از طریق یکی از برنامه‌‌های رسانه ملی  انجام شد، 91 درصد از شرکت‌کنندگان خواهان اجباری شدن نصب کارتخوان در مطب‌‌های پزشکان شدند.


Page Generated in 0/0150 sec