printlogo


کد خبر: 205332تاریخ: 1397/11/3 00:00
پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از نگاه مؤسسه آمریکایی بروکینگز
بیشترین سود در سوریه را ایران درو کرد

یک مؤسسه آمریکایی با انتشار مقاله‌ای به پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برای دولت بشار اسد، داعش، ایران و متحدان کرد آمریکا در سوریه پرداخته است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، رانج علاءالدین کارشناس گروه‌های نظامی و وضعیت پساجنگی در مقاله‌ای که در پایگاه مؤسسه بروکینگز منتشر شد، نوشت: اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه در لحظه حساسی رخ داد، چون طرف‌های تأثیرگذار درگیر جنگ، خود را برای نظام سیاسی پساجنگ در سوریه آماده می‌کنند. در این مقاله همچنین تصریح شده است با خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه چهره پرابهت ارتش آمریکا تا حدی آسیب دیده است. از سوی دیگر این تصمیم آمریکا، خلأ ایجاد می‌کند که قاعدتاً حکومت بشار اسد و ایران آن را پر خواهند کرد. در ادامه این گزارش به خروج نظامیان آمریکایی از عراق اشاره شده و آمده است: همان‌طور که در خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، ایران توان فراوانی در پر کردن خلأ نبود آمریکا دارد و می‌تواند جای پای حامیان خود را در اینگونه مناطق محکم کند؛ چیزی که مستقیماً به ضرر منافع آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه است.
معنای خروج آمریکا برای ایران
در بخش دیگری از گزارش این مؤسسه آمریکایی آمده است: جدا از نگرانی بابت داعش، تردیدی نیست که خروج آمریکایی‌ها از سوریه خلأ بزرگ‌تری ایجاد می‌کند که مخالفان آمریکا آن را پر خواهند کرد. تصمیم ترامپ به ده‌ها هزار عنصر وابسته به ایران که هم‌پیمان دولت بشار اسد هستند فرصت استقرار در این مناطق را می‌دهد. در سوریه، ایران قدرتی منحصربه‌فرد در آرایش صحنه سیاسی به دست خواهد آورد، چون جرأت لازم برای تأثیرگذاری بیشتر در سیاست و اقتصاد و امنیت سوریه را پیدا می‌کند، به اموال احتمالی بین‌المللی برای بازسازی سوریه نیز دست پیدا می‌کند. به لحاظ استراتژیک نیز ایران فضای بیشتری برای دستیابی به گذرگاهی پیدا می‌کند که مدت‌ها در پی آن بود و ایران را به صورت زمینی به لبنان و مدیترانه می‌رساند. خلاصه می‌توان گفت بیشترین سود از خروج نیروهای آمریکایی در سوریه را ایران درو خواهد کرد. این همه در حالی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دخالت‌های اسرائیل در سوریه، ایران را در ماه‌های گذشته تحت فشار قرار داده است. نویسنده مؤسسه بروکینگز همچنین در این مقاله تبعات خروج آمریکا برای متحدان این کشور در سوریه مانند کردها را بررسی کرده و آورده است: واشنگتن برخلاف دشمنانش برای اثربخشی در منطقه به این گروه‌های پایدار اهمیت چندانی نمی‌دهد. چه‌بسا در آینده در مناطقی مانند لیبی و افغانستان کسی تمایلی به متحد شدن با آمریکا نداشته باشد. به احتمال قوی یگان مدافع خلق کرد در آینده وارد مذاکره با دولت سوریه شوند تا تلاش‌های گسترده ترکیه را خنثی کند. این نیروها به احتمال قوی به عنصری ثابت در ساختار قدرت سیاسی در سوریه تبدیل خواهند شد. به گزارش دیپلماسی ایرانی، در پایان این مقاله بار دیگر به افزایش قدرت ایران در منطقه به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اشاره شده و آمده است: خلاصه اینکه خروج آمریکا از سوریه پایگاه ایران در سوریه را قدرتمندتر و متحدان کرد آمریکا را وادار به معامله با دولت بشار اسد می‌کند. این به معنای پیروزی نهایی حکومت بشار اسد و هم‌پیمانش ایران در این جنگ است.
 


Page Generated in 0/0049 sec