printlogo


کد خبر: 205449تاریخ: 1397/11/6 00:00
نقشه شوم ترامپ برای کودتایی دیگر در آمریکای لاتین
ارتش ونزوئلا: حامی مادورو هستیم

گروه بین‌الملل: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که تحت آماج حملات دولت‌‌های خارجی از آمریکا تا اروپا و آمریکای لاتین قرار دارد، بزرگ‌ترین چالش دوران رهبری سیاسی‌‌‌‌اش را در پیش رو می‌بیند. او که طبق بیانیه ارتش از حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا برخوردار است، نخستین ضربات خارجی را از سوی دولت ترامپ دریافت کرد. ترامپ گفته است رئیس پارلمان ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت می‌شناسد و از نظر او و رهبران غربی، خوان گوایدو تنها مرجع قانونی در ونزوئلا است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین رابطه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: همچنان از حمایت مردم و ارتش برخوردار است و کشور او به همه تعهداتش عمل خواهد کرد. رئیس‌جمهور ونزوئلا که دهم ژانویه امسال سوگند ریاست‌جمهوری را به جا آورده است، تاکید کرد تا سال ۲۰۲۵، پایان دوره ریاست جمهوری‌اش از سمت خود کناره‌گیری نخواهد کرد. مادورو تاکید کرد با قوت تمام در همه سال‌هایی که دوره ریاست‌جمهوری او است، وظایف ریاست جمهوری‌اش را انجام خواهد داد. او اطمینان خاطر داد از هیچ‌کدام از تعهدات کشورش صرف نظر نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا بر اهمیت عدالت برای حفظ صلح در کشورش تاکید کرد. وی تاکید کرد: وجود عدالت در کشور زمینه‌ساز وجود صلح در آن است. برای آنکه شرایط اجتماعی کشور عادی باشد، باید عدالت و جمهوری در کشور ادامه داشته باشد؛ نه جمهوری و نه وطن از دست نخواهند رفت. مادورو آمریکا را به راه‌اندازی کودتا در کشورش متهم و در همین راستا نیز روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده است. دولت ونزوئلا ۷۲ ساعت به دیپلمات‌های آمریکایی مهلت داده است خاک این کشور را ترک کنند و باید دید آیا آمریکایی‌‌‌هایی که می‌گویند او دیگر اختیارات کافی برای اعلام چنین احکامی را ندارد، دیپلمات‌‌های خود را که عمدتا نقش جاسوس را در ونزوئلا بازی می‌کنند از این کشور بیرون خواهند کشید؟ البته مایک پمپئو می‌گوید خوان گوایدو از او خواسته تا آمریکایی‌ها را در ونزوئلا نگه دارد و تاکید کرد: ما روابط خود را با دولت موقت ادامه خواهیم داد. اما در حال حاضر موجی در میان رهبران غربی به راه افتاده است که همان‌طور که اشاره شد از دولت ونزوئلا انتقاد می‌کنند. ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس که در پارلمان این کشور مشغول جنگ برای بقاست، نخستین رهبر خارجی بود که پس از ترامپ به این نمایش پیوست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پس از او رهبران فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر در کنار کانادا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آرژانتین و کلمبیا هم به این گروه پیوسته‌اند.
خوان گوایدو و خیمه‌شب‌بازی ترامپ در آمریکای‌جنوبی
خوان گوایدو در نمایش ترامپ نقش اول را ایفا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ آمریکایی‌ها از دوران هوگو چاوز روی او سرمایه‌‌گذاری کرده بودند. نباید از نظر دور داشت که حضور یک دولت چپ‌گرا در نزدیکی آمریکا در حالی که مکزیک هم دولتی ضدآمریکایی را در خود جای داده است، برای واشنگتن یک تهدید بالقوه است، به همین منظور آمریکایی‌ها از هر ابزاری برای سرنگونی دولت‌های مخالف‌شان در ونزوئلا طی سال‌های گذشته استفاده کرده‌‌اند. خوان گوایدو که ونزوئلا را به سوی یک جنگ تمام‌عیار داخلی پیش می‌برد، بلافاصله پس از آنکه مشاورانش از کاخ سفید مجوز‌‌های لازم را دریافت کردند یک بالماسکه خیابانی به راه انداخت. در این بالماسکه، گوایدو در میان هواداران خود با ادای سوگند ریاست‌جمهوری گفت با پشتیبانی نیرو‌های مسلح، ریاست‌جمهوری موقت را به دست می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌کند. دقایقی پس از این ماجرا، دولت دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا ریاست‌جمهوری خوان گوایدو را به رسمیت می‌شناسد و تمام توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای دستیابی ونزوئلا به دموکراسی به کار می‌گیرد. یک مقام کانادایی نیز به خبرگزاری رویترز گفت این کشور در نظر دارد ریاست‌جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت بشناسد. مقامات آمریکایی ضمن به رسمیت شناختن گوایدو، مادورو را «دیکتاتور» نامیدند و از یک دولت انتقالی در ونزوئلا حمایت کردند. سال گذشته، مقامات دولت ترامپ با برخی اعضای شورشی ارتش ونزوئلا دیدار کردند تا برنامه آنها برای برکناری مادورو را بررسی کنند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی ویدئویی به طور مستقیم با مردم ونزوئلا صحبت کرد و مادورو را دیکتاتوری توصیف کرد که هیچ مشروعیتی ندارد. علاوه بر این، او طی یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مردم ونزوئلا را به تظاهرات علیه مادورو ترغیب کرد. مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «چه کسی رئیس‌جمهور ونزوئلا را انتخاب می‌کند؟ مایک پنس؟» این ماجراجویی در حالی است که در جبهه مقابل، سازمان ملل متحد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، روسیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، چین و دیگر دولت‌‌های مستقل جهان از دولت نیکلاس مادورو که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است حمایت می‌کنند. مخالفان مادورو حتی سال 2018 تلاش کردند با استفاده از یک پهپاد در اقدامی تروریستی، وی را به قتل برسانند که این عملیات نیز با شکست روبه‌رو شد. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه حضور مستقیم خود را در چنین اقدامات خصمانه‌ای اعلام نکرده‌‌اند اما پرواضح است دخالت‌‌های آمریکا در صورت ادامه‌دار شدن شرایط، ونزوئلا را وارد بحران خواهد کرد. تزریق پول و تسلیحات میان مخالفان مادورو عملا باعث خواهد شد مانند آنچه در دهه‌‌های 60 و 70 در آمریکای لاتین بارها شاهد آن بودیم این‌بار نیز نظاره‌گر یک جنگ تمام‌عیار خیابانی باشیم که ضعف نهاد‌‌های بین‌المللی بار دیگر مشهود می‌شود، زیرا سازمان ملل متحد و نهاد‌‌های بین‌المللی قادر نیستند از وقوع چنین فجایعی جلوگیری کنند.
نفت به‌خاطر ونزوئلا گران شد
بحران داخلی ونزوئلا باعث افزایش یک درصدی قیمت جهانی نفت شد. به گزارش رویترز، روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت با 80 سنت معادل 3/1 درصد افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 61 دلار و 89 سنت رسید. قیمت نفت‌خام آمریکا نیز دیروز 77 سنت معادل 5/2 درصد رشد ‌داشت و به 53 دلار‌ و 90 سنت رسید. این در حالی است که با آشفته شدن اوضاع در کاراکاس ، دولت ایالات‌متحده دیروز از احتمال تحریم صادرات نفت ونزوئلا سخن گفت. این افزایش قیمت نفت در حالی رخ می‌دهد که بازار نفت به دلیل افزایش تولید آمریکا به 9/11 میلیون بشکه در روز با مازاد 2 میلیون بشکه‌ای مواجه است. اگرچه بانک انگلیسی بارکلیز، پیش‌بینی کرده بود مازاد تولید نفت‌خام آمریکا احتمال هرگونه اختلال کوتاه‌مدت در بازار را از بین می‌برد اما گران شدن نفت از دیروز نشان‌دهنده روند دیگری است.
 

Page Generated in 0/0073 sec