printlogo


کد خبر: 205491تاریخ: 1397/11/6 00:00
اخبار

مذاکرات کردها با دمشق آغاز می‌شود
سوریه در آستانه یکپارچگی مجدد پس از 8 سال
فرمانده نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) از آغاز قریب‌الوقوع مذاکرات کردها با دمشق درباره آینده مناطق شمال غربی سوریه خبر داد. سیپان حمو با بیان مواضع مثبت حکومت سوریه نسبت به کردها به رویترز گفت: «ما فکر می‌کنیم در روز آینده مذاکرات آغاز شود».
مذاکرات تابستان گذشته کردها با دمشق نتیجه‌ای در پی نداشت اما هرگونه توافق بین حکومت بشار اسد و کردهای سوری باعث می‌شود 2 بخش بزرگ سوریه پس از 8 سال جنگ داخلی برای نخستین بار یکپارچه شوند. حمو یک روز پیش از اعلام آغاز مذاکرات با دمشق در یک پیام ضبط شده گفته بود خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه شتابزده بود و نباید تا از بین رفتن گروه داعش، روی می‌داد. در نتیجه او به نمایندگی از کردهای سوری طرح دونالد ترامپ برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نپذیرفته و خواستار  واگذاری آن به سازمان ملل  و نه نیروهای ائتلاف آمریکایی- عربی شده است. در طرح پیشنهادی کردها به دولت مرکزی سوریه، بر مواردی مانند حقوق اقلیت کرد، آموزش زبان کردی و خودمختاری تاکید شده است. در حالی که به نظر می‌رسد روسیه نقش پررنگی در چرخش کردها به سمت بشار اسد و محقق شدن مذاکرات آنها با دمشق داشته باشد، گروه‌های تروریستی خشم توأمان ترکیه و آمریکا از این موضوع را در دمشق بروز دادند. به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، روز پنجشنبه به محض اعلام خبر آغاز این مذاکرات، یک انفجار تروریستی در منطقه العدوی دمشق در نزدیکی سفارت روسیه رخ داد. این انفجار هشدارآمیز ناشی از بمبی بود که در یک دستگاه خودرو جاسازی شده بود اما به کسی آسیب نرسید.
 
موج جدید ناآرامی‌ها در سودان
صدها شهروند سودانی به فراخوان انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان برای برگزاری تظاهرات گوش فرا داده و در محله «بری» در شرق خارطوم تجمع کردند. بر اساس گزارش‌‌های منابع خبری، معترضان با سر دادن فریادهایی ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های‌شان، خواستار کناره‌گیری دولت شده‌‌اند؛ آنها همچنین  قتل تظاهرات‌کنندگان را محکوم کردند. ناآرامی‌های سودان روز چهارشنبه گذشته  وارد ششمین هفته خود شده است و از آن زمان تاکنون بر اساس آمارهای دولتی بیش از 20 نفر کشته شده‌اند؛ این در حالی است که معارضان شمار کشته‌شدگان را بیش از 40 نفر اعلام کرده‌اند. شاهدان عینی در محله «جبره» در جنوب خارطوم گفتند ده‌ها تن با برگزاری تظاهرات خواستار برکناری دولت شدند.
 
 
پاپوش برای وزیر کشور ضداستعماری ایتالیا
به نظر می‌رسد فاش‌گویی‌‌های دولتمردان ایتالیا علیه استعمار فرانسه در قاره آفریقا با واکنش سیستماتیک دستگاه سلطه اتحادیه اروپایی به قصد پاپوش درست کردن برای او مواجه شده باشد. «ماتئو سالوینی» وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر ایتالیا متعاقب حملات لفظی هفته پیش خود به پاریس، مبنی بر اینکه فرانسوی‌ها با رفتار استعماری و مختل کردن امنیت و اقتصاد قاره سیاه در حال بی‌ثبات کردن آفریقا و جنوب اروپا هستند، توسط یک دادگاه محلی در معرض اتهام آدم‌ربایی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان، دادگاهی در سیسیل روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد سالوینی آگوست سال گذشته میلادی مانع خروج 177 پناهجو از یکی از کشتی‌های گارد ساحلی شده و این را مصداق گروگانگیری دانسته است. جالب اینکه رای این دادگاه سیسیلی- یعنی منطقه‌ای که هنوز به صورت نیمه‌خود‌مختار و تحت کنترل مافیای ایتالیای اداره می‌شود- با تحریک و تشویق شورای اتحادیه اروپایی صادر شده که دولت رم را به گسترش بیگانه‌ستیزی متهم کرده است. البته سالوینی که رهبر حزب ملی‌گرای «لیگ» محسوب می‌شود هم بر موضع خود پافشاری کرده و با انتشار پیامی ویدئویی در فیسبوک مسؤولیت اقدام خود را در چارچوب قوانین ایتالیا به عهده گرفته و نوشته است: «من اعتراف می‌کنم و نیازی به دادرسی نیست. خطر 3 تا ۱۵ سال زندان را با جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی به ایتالیا پذیرفتم و حرف دیگری ندارم». دولت‌های ایتالیا و اتریش با گرایش‌های راست‌گرایانه از جمله مهم‌ترین منتقدان سیاست پذیرش پناهجویان توسط مقامات اتحادیه اروپایی محسوب 
می‌شوند.
 

Page Generated in 0/0051 sec