printlogo


کد خبر: 205554تاریخ: 1397/11/7 00:00
ایران اینگونه فاتحانه خودش را به جمع 4 تیم برتر آسیا رساند
با جام آرام می‌گیرند

زهره فلاح‌زاده: شاید پیش از شروع جام ملت‌های فوتبال آسیا کمتر کسی حدس می‌زد اینچنین مقتدرانه و با درایت به جمع 4 تیم نهایی صعود کنیم اما حالا نه‌تنها از پس این مهم بر آمده‌ایم که طی رکوردی جالب و تاریخی دروازه خود را بسته نگه داشته‌ایم و تا نیمه‌نهایی ۱۲ گل هم زده‌ایم. کی‌روش که بارها به‌واسطه سبک غالبا تدافعی مورد نقد قرار گرفته بود اینک با ارائه بازی‌های هجومی روزبه‌روز مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و حالا دیگر کسی به کمتر از صید جام رضایت نمی‌دهد. پس از صدرنشینی در مرحله گروهی و عبور از سد عمان در یک‌هشتم نهایی، در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل تیمی قرار گرفتیم که با فرو ریختنش، می‌توانستیم طلسم ۱۵ ساله را بشکنیم. سال 2004 همین چین بود که با سود بردن از اشتباهات فاحش داوری و البته آن ضربه چیپ بی‌موقع در ضیافت پنالتی‌ها به جای ما به فینال رفت. اگرچه خود چین میزبان هم در فینال دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند اما حسرت اصلی برای ما بود که بسیار سزاوارتر از آنها برای حضور در فینال بودیم و حتی لایق‌‌‌‌‌‌تر از ژاپنی که فاتح آن جام شد.  
تاریخچه دیدار‌های بین ایران و چین بخوبی تفاوت فاحش سطح کیفی 2 تیم را نشان می‌داد. چینی‌هایی که تنها 2 نایب‌قهرمانی در کل تاریخ برگزاری جام ملت‌های آسیا در کارنامه دارند، باید برابر ارتش متحد و یکپارچه ایران که 3 بار به جام بوسه زده، صف‌آرایی می‌کردند و قطعاً این تیم حریف آنچنان سختی برای ایران نبود.
اما چینی‌ها روی نیمکت خود یک تئوریسین فوتبال را نشانده بودند. حضور مارچلو لیپی در این تیم و قرار گرفتن مقابل کارلوس کی‌روش به خودی خود به جذابیت این دیدار اضافه کرده بود. لیپی  به‌واسطه تجربه گرانقدرش درصدد خلق شگفتی و شکست تیم بی‌نقص ما بود اما این مربی فکرش را هم نمی‌کرد زوج  آزمون- طارمی خیلی زود و در همان لحظات ابتدایی این بازی، ستون کاخ آرزوهایش را فرو ریزد. البته این پایان کار برای لیپی نبود. اگرچه او بعد از 2 گل سردار و طارمی به گونه‌ای تسلیم شد و روی نیمکت نشست اما کی‌روش با تعویض طلایی‌‌‌‌اش و به میدان فرستادن کریم انصاری‌فرد سومین گل ایران را مهندسی کرد تا گل کریم تیر خلاصی باشد بر پیکره نیمه‌جان چین.
لیپی که به نظر می‌آید از اصلاح فوتبال چین ناامید شده، پس از باخت به ایران، در سالن کنفرانس خبری ندای جدایی سر داد.
در واقع چینی‌هایی که ستاره‌های بزرگ جهان را با دستمزدهای هنگفت به سوپرلیگ خود می‌کشانند و کم و بیش توانسته‌اند در رده باشگاهی به منزلتی برسند، همچنان در رده ملی حتی با حضور امثال لیپی پیشرفت محسوسی نکرده‌اند و شاید بعد از این ناکامی روش دیگری را برای موفقیت امتحان کنند.
حالا که ایران موفق شده دیوار چین را فرو بریزد و سلاطین کپی را روانه خانه کند، پیروز شدن مقابل سامورایی‌هایی که با بازیکنان کامل پا به این رقابت‌ها نگذاشتند، دور از دسترس نیست.
بیرانوند و گل‌هایی که نمی‌روید
وقتی ایران در گروه مرگ جام‌جهانی قرار گرفت، خیلی‌ها تصور می‌کردند دروازه ما  پذیرای گل‌های فراوانی از جانب بهترین‌‌های جهان باشد و بیرانوند از پس محافظت قفس توری تیم برنیاید اما برخلاف تصور همگان او توانست آمار قابل توجهی از خود به جا بگذارد؛ یک کلین‌شیت در ۳ بازی و تنها ۲ گل خورده و مهار پنالتی ستاره پرتغالی فوتبال جهان.
در جام ملت‌های آسیا بیرانوند بار دیگر هنر خود را به نمایش گذاشت. ۵ بازی، ۵ کلین‌شیت و مهار تنها پنالتی‌ای که به ضرر تیم ایران گرفته شد، نشان می‌دهد پس از سال‌ها باز هم عقابی تیزچنگال‌ و بلندپرواز برای محافظت از دروازه ایران متولد شده است. بیرانوند با درخشش خود بارها منجی دروازه تیم ما شد و اجازه ورود توپ به درون دروازه را نداد. حالا باید دید او می‌تواند مقابل سامورایی‌ها هم دروازه خود را بسته نگه دارد؛ انتظاری که چندان دور از ذهن نیست. اگر جام می‌خواهیم یکی از شروطش درخشش مجدد آقای شماره یک است.
فرمانده‌ مثل امید
کافی بود در جام‌جهانی تنها یک بازی به جای سعید عزت‌اللهی محروم در ترکیب مقابل مراکش قرار بگیرد؛ به نمایش گذاشتن بازی درخشان همان و اعتماد کردن کی‌روش در دیدارهای بعد همان. یکی از بهترین‌های تیم در ۵ دیدار برگزار شده جام ملت‌ها بدون شک امید ابراهیمی‌ است. امید بدون هیچ حرکت اضافه‌ای در خدمت تیم بازی می‌کند. شاید بازی بدون توپ او از دید دوربین که تنها دنبال‌کننده توپ است پنهان بماند اما آنالیزورهای حریف شهادت می‌دهند سیم‌خاردار ما چه نقش موثری در شکل فوتبال ایران در میانه میدان دارد.
زوج رؤیایی ایران
انتقادات و نظرات متفاوت همیشه پیرامون زوج جالب سردار و طارمی وجود داشته و کماکان دارد؛ 2 مهاجمی که خوب یکدیگر را در زمین پیدا می‌کنند و  اینک زوج رویایی تیم‌ملی  را تشکیل داده‌اند. ۷ گل زده ایران در این جام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یعنی بیش از نیمی از تعداد کل گل‌‌های ما را این
2 بازیکن به ثمر رسانده‌اند. این 2 پس از درخشش در دیدار اول مقابل یمن، در دیدار مقابل چین هر کدام یک گل و یک پاس گل دادند تا روز نه چندان خوب خود در بازی با عمان را به  دست فراموشی بسپارند و ما را امیدوار به درخشش در دیدارهای بعدی کنند. البته طارمی به علت 2 اخطاره بودن از بازی در نیمه‌نهایی محروم است و در بازی حساس مقابل ژاپن او را در اختیار نداریم اما در صورت صعود ایران به فینال و محروم نشدن سردار باز هم در بازی آخر می‌توانیم چشم امید به ساق این 2 مهاجم تیزهوش تیم‌ملی بدوزیم.


Page Generated in 0/1340 sec