printlogo


کد خبر: 205558تاریخ: 1397/11/7 00:00
مرضیه هاشمی در تجمع اعتراضی در واشنگتن برخی جزئیات و دلایل بازداشت 11 روزه خود را تشریح کرد

«مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری شبکه «پرس‌تی‌وی» در جریان تجمع اعتراضی در پایتخت آمریکا که با حضور اعضای نهادهای مدنی از قبیل «کود پینک»، « اُمَت اسلام» به ریاست «لوئیس فراخان» و جامعه سیاهپوستان مسلمان آمریکایی در واشنگتن برگزار شد، حضور یافت و درباره پشت‌پرده بازداشت غیرقانونی اخیرش در آمریکا صحبت کرد.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، «مرضیه هاشمی» خبرنگار آمریکایی‌تبار شبکه خبری انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» ایران 2 هفته قبل در فرودگاه بین‌المللی «لمبرت» در شهر «سنت‌لوییس» آمریکا بازداشت و به بازداشتگاهی در شهر واشنگتن‌دی‌سی انتقال داده شد. خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده بود. نام اصلی این خبرنگار «ملانی فرانکلین» بوده که پس از گرویدن به اسلام و مهاجرت به ایران، نام مرضیه هاشمی را برای خود برگزیده است.
هاشمی 2 روز بعد از بازداشت، توانست با اعضای خانواده خود تماس گرفته و برخی جزئیات درباره نحوه دستگیری خود را اطلاع دهد. طبق اطلاعیه‌ای که خانواده این خبرنگار منتشر کرده بود، ماموران هنگام بازداشت، حجاب او را از سرش برداشته و پاهای وی را زنجیر کرده‌ بودند.
 با این حال پس از گذشت چند روز از بازداشت این مجری مسلمان، مشخص شده است او نه متهم، بلکه صرفا به عنوان شاهد یک پرونده از سوی دادگاه معرفی و به همین خاطر هم بازداشت شده است. «بریل هاول» قاضی فدرال دادگاهی در واشنگتن بنا به درخواست وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته علت بازداشت مرضیه هاشمی را نه به عنوان متهم، بلکه به عنوان یک شاهد برای حضور در دادگاه اعلام کرده است!
دلایل بازداشت هاشمی
خانم هاشمی روز جمعه در جریان تجمع اعتراضی ده‌ها نفر از اعضای نهادهای مردم‌نهاد حاضر شد و بازداشت ۱۱ روزه خود در آمریکا را غیرقانونی خواند و درباره دلایل این بازداشت سخن گفت. این خبرنگار مسلمان آمریکایی‌الاصل که از سال ۲۰۰۸ در حال کار برای شبکه پرس‌تی‌وی است، در این تجمع مواضع مقام‌های آمریکایی درباره بازداشتش را بشدت رد کرد.
وی در این باره گفت: «آنها می‌توانند بگویند [بازداشت من] قانونی بوده اما همه آزادی‌خواهان سراسر جهان می‌دانند که [من] غیرقانونی دستگیر شدم، ربودن من، انتقالم [به بازداشتگاه]، زندانی کردنم، برداشتن [اجباری] حجابم و کارهای بسیار دیگری که انجام شده، اینها قانونی نیست».
مرضیه هاشمی ادامه داد: «آنها در تلاش برای تزریق ترس در درون تک‌تک ماها هستند و می‌خواهند وحشت‌آفرینی کرده و [ما را] مرعوب کنند».
مرضیه هاشمی در تجمع واشنگتن با تاکید بر اینکه بازداشت غیرقانونی‌اش به «تعصبات ضداسلامی» و «نژادی» موجود در آمریکا مرتبط بوده است، افزود: «ما مرعوب نخواهیم شد و فارغ از اینکه چه بهایی بدهیم، از گفتن حقیقت پا پس نمی‌کشیم».
طبق این گزارش، خانم هاشمی در تجمع واشنگتن تاکید کرد در جریان بازداشتش توسط اف‌بی‌آی، این نهاد امنیتی فدرال آمریکا به او هشدار داده بود درباره بازداشتش هیچ چیزی به رسانه‌ها نگوید. در جریان این تجمع اعتراضی، تظاهرات‌کنندگان با حضور مقابل دادگاهی که هاشمی در آنجا حضور یافته بود، در اعتراض به بازداشت او شعار دادند: «ایالات متحده آمریکا! شرم بر تو».
 معترضان آمریکایی همچنین شعارهایی با مضمون درخواست برای پیگیری عدالت و لزوم آزادی بیان در آمریکا سر دادند.
هاشمی در این تجمع همچنین برخی جزئیات زمان بازداشت خود را تشریح کرد. به گزارش فارس، در فیلمی که از این تجمع منتشر شده، خبرنگار آمریکایی‌الاصل مسلمان و رنگین‌پوست آمریکایی خطاب به حاضران می‌گوید: «آنها هر چه دوست دارند می‌توانند [برای بازداشت من] اسم بگذارند اما من در فرودگاه سنت لوییس ربوده شدم، خوشبختانه پسر من، رضا همراهم بود، چرا که اگر اینطور نبود، چه کسی می‌داند چه اتفاقی می‌توانست بیفتد، خیلی راحت این امکان وجود دارد شما ناپدید شوید و شما را ناپدید کنند و پرونده بسته شود و با توسل به امنیت ملی، شما اصلا نمی‌توانید بفهمید چه اتفاقی افتاده است».
وی همچنین گفت: «این موضوع، مختص مرضیه هاشمی نیست، موضوع این تفکر دولت آمریکاست که آنها می‌توانند چنین کاری را با هر کسی و هر زمانی که خواستند، انجام دهند و با هیچ تبعاتی هم مواجه نشوند، می‌خواهم آنها بدانند و فکر می‌کنم همه شما هم خواهان این موضوع هستید که امکان مرعوب شدن ما وجود ندارد و ما بدون توجه به هزینه‌ها، از گفتن حقیقت پا پس نخواهیم کشید».
خانم هاشمی در بخشی از این تجمع، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلیل بازداشتش گفت: «همه آنچه من می‌توانم درباره آن حرف بزنم این است که این موضوع تا حد زیادی به جایی که من ساکن هستم و کاری که انجام می‌دهم، مرتبط بوده است».
 


Page Generated in 0/0342 sec