printlogo


کد خبر: 205616تاریخ: 1397/11/9 00:00
سرتیپ احمد وحیدی، وزیر اسبق دفاع و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره تصویب لوایح پالرمو و CFT هشدار داد
خطرات امنیتی FATF

گروه سیاسی: در جریان بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث‌های جدی درباره این لوایح میان اعضا شکل گرفت به‌گونه‌ای که بیشتر اعضای مجمع نسبت به تبعات و خطرات این لوایح و نبود تضمین‌های امنیتی و اقتصادی درباره این لوایح مطالبی را مطرح کردند که البته پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مقامات دولتی به آنها داده نشد. ناتوانی ظریف در اقناع اعضای مجمع و بی‌پاسخ ماندن سوالات آنها، باعث شد فضای عمومی مجمع نسبت به پذیرش لوایح پالرمو و CFT مساعد نباشد به‌گونه‌ای که قطعا در صورت رأی‌گیری، این لوایح با رأی منفی اکثریت اعضا مواجه می‌شد. حالا مهلتی 2 هفته‌ای داده شده است تا یک بار دیگر در هفته آخر بهمن‌ماه دوباره لوایح مربوط به FATF بویژه پالرمو در دستور کار صحن علنی مجمع تشخیص قرار گیرد.
به گزارش «وطن امروز»، برخی طرفداران دولتی تصویب این لوایح با روی آوردن به اقدامات احساسی و روانی تلاش کرده‌اند اعضای مجمع تشخیص را تحت فشار قرار داده تا در نهایت این لوایح را در مجمع به تصویب برسانند. این رفتارهای غیرملی اما با واکنش اعضای سرشناس مجمع تشخیص مواجه شد و برخی از آنها با تشریح برخی هزینه‌ها و خطرات این لوایح، قوت استدلال خود در مخالفت با تصویب این لوایح را نشان دادند.
سردار سرتیپ احمد وحیدی، وزیر اسبق دفاع و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی از جمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که توضیحات قابل تاملی درباره خطرات امنیتی FATF برای کشور مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سردار وحیدی دیروز در نخستین همایش «معماری دفاعی و امنیت نظام اسلامی»، ضمن تبریک ایام ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: معماری دفاعی بر اساس ترکیب مؤلفه‌های قدرت است تا با چیدن کنار یکدیگر، محصول بازدارندگی به ‌وجود آید. معماری یک ضرورت است. نمی‌شود از مجموعه ابعاد مختلف قدرت انتظار داشت بدون معماری محصولی حاصل شود که جامعه را به عزت و کرامت برساند. معماری دفاعی به معنی رضایت از وضعیت کنونی نیست. در این بخش آرمان‌گرایی یک اصل است. ممکن است آرمان‌گرایی به گوشه‌ای برود و واقعیت‌گرایی حاکم شود که این اشتباه است. امام فرمودند «نباید آرمان‌گرایی را پای واقعیت‌گرایی فدا کرد». معماری دفاعی ترسیم فرآیند سیستم بر توانمندی‌ها و قابلیت‌هاست و این مهم محقق نمی‌شود مگر با آرمان‌گرایی.
سردار وحیدی تصریح کرد: اگر فرهنگ، اقتصاد و خدمات ما ندانند که به کدام سمت باید حرکت کنند، به خطا خواهند رفت. اگر دستگاه‌های ما مشق جنگ نکنند، در روز موعود شکست می‌خورند. حال جنگ هر دستگاهی متفاوت است؛ اگر جایگاه خود را در معماری پیدا نکنند و تمرین نداشته باشند، به وظیفه خود خوب عمل نخواهند کرد. وی در ادامه افزود: در این جنگ تمام‌عیار اقتصادی علت عدم عملکرد دستگاه‌ها، نداشتن تمرین و همچنین نداشتن ‌آیین‌نامه و دستورالعمل مناسب شرایط است. در دفاع‌مقدس هم ما این را داشتیم. عده‌ای نه از سر خیانت، بلکه از سر ندانستن، بد عمل می‌کردند. امروز در کشورهای خارجی تمام دستگاه‌ها بوی امنیت می‌دهند. امروز FATF همین است. آمریکایی‌ها مشکل پولشویی داشتند. پس از مدتی تروریسم را هم وارد آن کردند. پس از آن دیدند با این کارها نمی‌توانند دست ایران را ببندند، آمدند ایران را هم با آن درگیر کردند. FATF در ظاهر برای مبارزه با پولشویی و تروریسم تشکیل شده است اما در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند با استفاده از آن، جهان را آن‌گونه که می‌خواهند شکل دهند. وحیدی افزود: اگر این موارد امنیتی نیست، پس چرا خزانه‌داری آمریکا که در گذشته ۲۰ کارمند داشت، اکنون با ۷۰۰ کارمند به عنوان یک دستگاه اطلاعاتی در کنار سایر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است؟! سردار وحیدی گفت: زمانی که آمریکا با پولشویی مواجه بود، FATF را به وجود آورد، زمانی هم که سال 2001 با موضوع تروریسم روبه‌رو شد، موضوع تروریسم را هم به FATF اضافه کرد اما سال ۲۰۱۲ زمانی که دید با قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌تواند جلوی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد، منع اشاعه هسته‌ای را هم به آن اضافه کرد. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: پس FATF یک نظام امنیتی مستقل از شورای امنیت است، چون آمریکا‌یی‌ها احتمال می‌دادند در شورای امنیت بعضاً چین و روسیه قطعنامه‌های مورد نظر آنها را وتو کنند، این سازمان را به وجود آوردند. وی افزود: این سازمان در ظاهر به منظور مبارزه با پولشویی و تروریسم تشکیل شده است اما در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند با استفاده از آن، جهان را آنگونه که می‌خواهند شکل دهند، پس این یک جریان امنیتی است.
سردار وحیدی عنوان کرد: فعالیت‌هایی که آمریکا توسط خزانه‌داری خود انجام می‌دهد، آیا غیر از شکل دادن امنیتی به این دستگاه است و آیا رسانه‌های آمریکا فعالیت غیرامنیتی دارند؟ وی گفت: افتضاحی که آمریکایی‌ها در خصوص فیس‌بوک به وجود آوردند و علاوه بر این، کنترل کردن مکالمات تلفنی متحدان‌شان، نشان می‌دهد آنها تمام جریانات را به خدمت خود گرفته‌اند تا بدین‌وسیله تمام نقصان‌های نظامی خود را بپوشانند، بنابراین ما هم باید نیرو‌های خود را در این شرایط تمرین و آموزش دهیم، چرا که بر «دفاع همه‌جانبه» در کشور تأکید شده است. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: آنها با شکل دادن FATF می‌خواهند قدرت علمی و هسته‌ای ما را کاهش دهند. دشمن وقتی مشاهده کرد نمی‌تواند با قطعنامه مانع پیشرفت هسته‌ای ما شود، مسائل هسته‌ای را هم جزئی از FATF قرار داد تا به وسیله اجبار در پذیرش آن، مانع پیشرفت ما شود و در این مسیر دیگر هیچ وتویی مطرح نیست و براحتی می‌تواند قدرت دفاعی کشورمان را کاهش دهد. وی افزود: امروز FATF نه یک دستگاه اقتصادی، بلکه یک دستگاه‌ امنیتی است. آنها همه دستگاه‌های خود را امنیتی کرده‌اند تا بتوانند با تمام آنها حمله کنند. ما امروز نیاز به معماری دفاعی و امنیتی قوی داریم و این مهم تنها منحصر به بخش نظامی نیست، بلکه باید همه دستگاه‌ها به این موضوع توجه کنند تا بتوانیم آن آیه شریفه را محقق کنیم. وحیدی ادامه داد: امروز بحث معماری امنیت تنها مربوط به ما نمی‌شود، زیرا در دنیا کشور‌های مختلف از همه ابزار‌ها در این جهت استفاده می‌کنند؛ به عبارتی حوزه‌های اقتصاد، رسانه، فرهنگ و ارتباطات با مبحث امنیت در ارتباط هستند. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین گفت: در مسیر مبارزه با آمریکا نباید ترسید. هر جا احساس کردیم آنها به ما تسلط دارند باید بدانیم که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌ایم.
 

مجید دلبندم و FATF
حامیان تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص تاکنون توضیح چندانی درباره منطق تصویب این لوایح ارائه نکرده‌اند. آنها تنها یک جمله از ظریف را که « FATF برای جلوگیری از بهانه‌جویی آمریکاست» را تکرار می‌کنند. شاید همین نبود استدلال در دفاع از تصویب این لوایح است که باعث شده اکثریت اعضای مجمع تشخیص با استناد به نگرانی‌ها و خطرات این لوایح، مخالف تصویب آن باشند.  به گزارش «وطن امروز»، یکی از مواردی که فقر دانش کافی حامیان لوایح FATF را نشان داده اظهارات دیروز مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص و از طرفداران تصویب پالرمو و CFT است. انصاری دیروز در اظهارنظری عجیب مدعی شد: «بحث پیوستن به FATF اصلاً به دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط نیست؛ در زمان احمدی‌نژاد مطرح بود. حتی زمانی که آقای جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بود با دستخط ایشان توصیه شده این کار انجام شود. الان در کشمکش‌های داخلی و جبهه‌گیری‌های سیاسی موضوع از حوزه کارشناسی خارج شده است. عده‌ای جبهه‌گیری‌هایی مثل زمان برجام می‌کنند و فضا را مشوش می‌کنند. قانون مبارزه با پولشویی ما نواقصی داشته که FATF توصیه‌هایی در این رابطه داشته تا ما با مکانیزم داخلی خودمان نواقص را برطرف کنیم». ادعای عجیب انصاری البته به فاصله کمی، با پاسخ یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق مواجه شد؛ پاسخی که نشان داد مجید انصاری ماهیت و تاریخچه FATF را نمی‌داند. مهدی محمدی، عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این ادعای مجید انصاری گفت: مشکل اظهارنظر آقای انصاری این است که اصل موضوع FATF را با برنامه اقدام ویژه‌ای که میان آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول آقای روحانی با FATF تدوین شده، اشتباه می‌گیرند. وی افزود: ایران از گذشته به‌ دنبال این بوده است که با حفظ مصالح و امنیت ملی خود راه‌هایی برای تعامل با FATF پیدا کند، منتها آنچه در این دولت اتفاق افتاد این بود که یک برنامه اقدام ویژه برای ایران تدوین شد که در واقع توافق محرمانه دولت آقای روحانی با FATF بود و اکنون نیز همه دعواها بر سر همان است. محمدی خاطرنشان کرد: در دولت گذشته هرگز هیچ برنامه اقدامی آن هم با محتوای خطرناک فعلی برای تعامل با FATF تدوین نشد و چنین برنامه‌ای وجود هم نداشت.


Page Generated in 0/0063 sec