گروه اجتماعی: شهردار تهران گفته است: «اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بر اساس مصوبه شوراست.» این در حالی است که شورای شهر تهران و پلیس تاکید دارند دریافت عوارض از این محدوده غیرقانونی است. در این میان معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درباره اختلاف نظر شهرداری، پلیس و کارشناسان حوزه ترافیک در اخذ عوارض و جریمه ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد گفته است: «اخذ عوارض از سوی شهرداری در اینباره غیرقانونی است».
چالش ادامه دارد
انگار چالش بین شهرداری و شورا در حوزه حملونقل تمامی ندارد. ورود پلیس و نهادهای نظارتی نیز باعث نشده تغییری در رویه مدیران ترافیکی شهرداری ایجاد شود و این بلاتکلیفی در مدیریت ترافیکی تهران، شهروندان را نیز دچار مشکل کرده است. چالش تازه بر سر اخذ عوارض از خودروها در محدوده زوج و فرد است؛ موضوعی که شورای شهر تهران آن را غیرقانونی میداند و سازمان بازرسی کل کشور به آن ورود کرده است.
محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک مدعی شده بود این بند از مصوبه طرح ترافیک شهرداری تهران مورد اختلاف کمیسیونهای شورای شهر است و تفسیر آنها از مصوبه شورا درباره اخذ عوارض نیز درست است. این ادعا به فاصله یک روز تکذیب شد اما ابراهیم امینی اعلام کرد 2 جلسه در این رابطه گذاشته شد اما به تصمیمگیری نهایی نرسیدیم و هیچ نتیجهای هم به معاونت حملونقل و ترافیک اعلام نکردیم. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم خطاب به مدیران ترافیکی شهرداری گفت: ما به طور مکتوب اعتراض خود را به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد اعلام کردهایم و شهرداری هم نظر رسمی و مکتوب کمیسیون نظارت را ارائه کند. از سوی دیگر پلیس نیز در واکنشی دوباره اعلام کرد اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد از شهروندان غیرقانونی است اما شهردار تهران دیروز در اظهارنظری اعلام کرد این عوارض را بر اساس مصوبه شورای شهر تهران میگیرد و در فرمانداری نیز تایید شده است.
عوارض بر چه مبنایی است؟
محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم در واکنش به این اظهارات مدیران شهرداری که با اسناد به مصوبه شورا این عوارض اخذ میشود، به مهر گفت: اگر قرار بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بود که ضرایب آن را حذف نمیکردیم. وی اظهار داشت: شورای شهر، ضریب نیم را برای عوارض محدوده زوج و فرد حذف کرد، حالا مدیران شهری میخواهند با ضریب یک و نیم از مردم پول بگیرند. کرونی خاطرنشان کرد: خروجیهای زوج و فرد دوربین ندارد و بر چه مبنایی عوارض محاسبه میشود و اگر کمیسیون تخصصی شورا که کمیسیون عمران و حملونقل است این لایحه را برای تصویب به صحن فرستاده که میداند به چه منظور آن را ارسال کرده است. این اظهارات را غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرماندار تهران نیز تایید کرد و در اظهار نظری گفت: فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد، لذا طبق ماده ۱۸ تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد، راننده تنها مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهد شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.
اختلاف بر سر طرح ترافیک
پیش از این ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به این پرسش که نتیجه استقرار بازرسی در شهرداری بویژه در معاونت حملونقل در راستای بررسی طرح ترافیک به کجا رسید، گفته بود: «نمایندگان ما در حال بررسی موضوع هستند، بویژه در ارتباط با طرح ترافیک اختلافاتی مطرح است. نیروی انتظامی در ارتباط با نحوه ورود و خروج از طرح زوج و فرد اختلافاتی با شهرداری دارد که هنوز حل نشده است».
وی در واکنش به این نکته که شهرداری تهران درباره طرح ترافیک، وجوهی را بتازگی دریافت میکند، گفت: «نیروی انتظامی اعلام کرده شهرداری حق این کار را ندارد و این موضوع مخصوص ناجا و به طور ویژه راهنمایی و رانندگی است که آنها باید ورود کنند». این موضوع هم از موضوعهای اختلافی است که نیاز به زمان بیشتری دارد. مواردی که شهرداری اعلام میکند و وجوهی که به بحث عوارض اضافه میکند خلاف قانون اعلام شده است.
نکتهای که قاضی سراج به آن اشاره کرده و پلیس هم به آن اشاره دارد؛ اخذ ۲ بار جریمه از مردم برای ورود به محدوده زوج و فرد است. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در این ارتباط گفته بود: «بنده باورم بر این است که نمیتوانیم 2 بار از افراد به دلیل ورود غیرمجاز پول بگیریم؛ یک بار به عنوان عوارض و یکبار با نام جریمه. ما نمیدانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد از شهروندان عوارض دریافت میکنند. دوستان باید پاسخ بدهند کدام ماده قانونی است و به ما هم آن ماده قانونی را اعلام کنند. به نظر میآید با توجه به شفافسازی نهادهای اجرایی و نظارتی، تفسیری که شهرداری از این مصوبه کرده است تفسیر دقیقی نبوده است».