printlogo


کد خبر: 205656تاریخ: 1397/11/9 00:00
ابراهیم داروغه‌زاده در نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر:
حرف آخر را اجماع داوران می‌زند

محسن شهمیرزادی: نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر صبح روز گذشته، با حضور ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره و مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی در محل پردیس ملت برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره در ابتدای این مراسم در پاسخ به سوالی با مضمون اینکه آیا نباید در چهلمین سال انقلاب، شاهد فیلمی با مضمون انقلاب اسلامی باشیم، گفت: سینمای ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام اسلامی در 40 سال پس از انقلاب است. شما چه حوزه‌ای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد. سینما قطعا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ سینمایی که موفقیت خود را مدیون انقلاب و امام انقلاب است که گفت ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم.
حرف آخر را اجماع هیأت داوران می‌زند
داروغه‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ترکیب هیات داوران و شروع داوری‌های زودهنگام آنها اظهار داشت: ما چیزی به عنوان رئیس هیات داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی‌زند و رأی هیات داوران به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد بر اساس اکثر آرا جایزه داده می‌شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده است چون ما در این میان هم تعطیلی داریم و هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هر سال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند. آنها باید در این مدت کوتاه 80 فیلم را ببینند و داوری کنند. خوب است خود شما رسانه‌ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره‌ای برگزار می‌شود مهم‌ترین رکنش هیات‌های داوری هستند. وظیفه ما و رسانه‌ها و اهالی رسانه‌ها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. داروغه‌زاده درباره پخش احتمالی بازی تیم‌ملی فوتبال در فینال جام ملت‌های آسیا گفت: اگر ایران به فینال برسد حتما تمهیدی اندیشیده می‌شود تا در سالن رسانه، دوستان خبرنگار بتوانند فوتبال را تماشا کنند. امیدواریم در کنار هم بتوانیم جشن قهرمانی بگیریم.
هیچ فیلم آماده نشده‌ای به جشنواره راه پیدا نمی‌کند
دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره سهم تهیه‌کنندگان از نمایش فیلم‌ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آنها از بابت پخش فیلم‌ها در شهرستان‌ها پرداخت می‌شود، گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستان‌ها فیلم‌های‌شان نمایش داده شد توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری‌ها پرداخت نشده است. طی 2 سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان‌ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شده است. این بر اساس توافقی است که انجام می‌شود و فکر می‌کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آنها پرداخت کرده است. داروغه‌زاده همچنین درباره شائبه کامل نبودن فیلم‌های تحویلی به جشنواره اظهار داشت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی‌شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می‌رسد، فیلم‌های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می‌شوند و اگر انتخاب شدند برای انجام مراحل لابراتوار می‌روند. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.
درخواست از قوه قضائیه برای ورود به فیلم‌های با سرمایه مشکوک
وی همچنین درباره چالش حضور سرمایه‌های مشکوک در آثار سینمایی نیز اظهار داشت: من از قوه قضائیه و دادستانی کل کشور می‌خواهم اگر از سرمایه‌گذاری‌های مشکوک در سینما اطلاعی در دست دارند به صورت مکتوب به ما اعلام کنند تا وزارت ارشاد اجازه نمایش به آنها ندهد تا مسائل مالی‌شان مرتفع شود. درباره اعمال نفوذ از سوی برخی سازمان‌ها هم باید بگویم برخی سازمان‌ها طی چند سال گذشته فیلم‌های خوبی را تدارک دیده‌اند که دارد به آنها کم‌لطفی می‌شود. داوران جشنواره یک پرستیژی دارند که اجازه نمی‌دهند دبیر جشنواره یا ارگان خاصی در نظر آنها دخیل شوند. هر فیلمی که نظر داوران را جلب کند در نهایت جایزه خواهد گرفت. دبیر جشنواره فجر در پاسخ به انتقادی مبنی بر محل برگزاری جشنواره گفت: تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان، هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. همه جای دنیا یک سالن برای اهالی رسانه وجود دارد. اینکه حالا امکانات سالن‌های اکران و مکان‌های فرهنگی و هنری چه شرایطی دارند، به سازمان سینمایی مربوط نیست، بلکه مثل همه جای دنیا به شهرداری‌ها مربوط است و امیدوارم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری تدارک ببیند.
موضع سکوت در برابر تبلیغات ضدجشنواره‌ای برخی فیلم‌ها
داروغه‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تصمیم برخی کارگردانان برای بیرون کشیدن فیلم‌های‌شان از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، گفت: رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست. هرچه به نفع سینما باشد از آن حمایت می‌کنیم. ما در 2 سال اخیر اسم فیلم‌هایی را که برای جشنواره ثبت‌نام می‌کنند اعلام نمی‌کنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود، در عین حال به تمام نظرات در این حوزه احترام می‌گذاریم. فیلم‌هایی که حتی نسخه کامل‌شان به دفتر جشنواره نرسیده بود بارها درخواست دادند که هیات انتخاب دوباره تشکیل شود تا فیلم‌های‌شان به جشنواره برسد. ما در خصوص این اظهارنظر‌ها سکوت می‌کنیم چون منافع سینما ارجحیت دارد. فیلم‌هایی که شرکت کردند، می‌توانند خودشان اعلام کنند ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامی‌شان منتشر نشود. دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فجر همچنین پیرامون انتقادها مبنی بر انتخاب پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه جشنواره اظهار داشت: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می‌کنیم برای اینکه از این بالاشهرنشینی کمی دور شویم. این مکان منطقه‌ای که شاید انقلاب از آنجا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه‌های جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد ما جشنواره‌مان را در چنین محلی برگزار کنیم.
سانسور ابتذال
داروغه‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر گسترش آثار مبتذل نیز اظهار داشت: اسمی از فیلم‌های اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمی‌برم ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث‌های سیاسی و اجتماعی باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگ‌تر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که خود رسانه‌ها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلم‌ها مجوز داده نشود. تمام فیلم‌ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.
هیچ سازمانی از ما سهمی در جشنواره نخواسته است
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر پیرامون هیات داوران افزود: در هیات داوران ما، نماینده‌ای از نهادها و ارگان‌ها حضور ندارند؛ ترکیبی از سینماگران عزیز است که ما هم در هیات داوری و هم انتخاب از منتقدان استفاده کردیم. سال گذشته هم در داوران یک منتقد داشتیم. یک مدیر هم حضور دارد که هیچ سازمانی از ما نه سهمی خواسته و نه ما سهمی به کسی می‌دهیم. جشنواره را سازمان سینمایی اداره می‌کند و در نهایت باید دبیر جشنواره پاسخگوی همه موارد باشد.
 او تاکید کرد: در جشنواره شرکت سهامی‌ای وجود ندارد. هیچ سازمان یا نهاد یا ارگانی از ما سهمی نخواسته است، نه صداوسیما و نه نهاد دیگر. داروغه‌زاده همچنین در خصوص جایگاه انیمیشن در جشنواره گفت: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاست‌های ما در سازمان سینمایی است. بحث سینمای انیمیشن بشدت توصیه شده که حتما حمایت شود. در همین راستا جشنواره هم سال گذشته یک فیلم سینمایی انیمیشن را وارد سودای سیمرغ کرد. امسال 3 فیلم ارائه شد که برای بخش اصلی انتخاب نشدند و دبیر جشنواره از اختیار خودش استفاده کرد و این 3 فیلم را برای همان حمایت از سینمای انیمیشن به صورت جداگانه وارد جشنواره کردیم که حتما داوری هم خواهند شد و به بهترین آنها جایزه ویژه‌ای اهدا خواهد شد.


Page Generated in 0/0055 sec