printlogo


کد خبر: 205665تاریخ: 1397/11/9 00:00
اخبار

نگرانی دبیرکل ناتو از فروپاشی این پیمان نظامی
دبیرکل ناتو می‌گوید اعضای این پیمان نظامی از رئیس‌جمهور آمریکا وحشت دارند تا با خروج خود از پیمان آن را به فروپاشی بکشاند. ناتو در عین حال جلسات پرتنشی را طی ماه‌های گذشته با طرف‌های آمریکایی داشته است. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز یکشنبه به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: ترامپ کاملاً شفاف عمل کرده و به ناتو متعهد است. او چند روز قبل و حتی در نشست جولای ناتو این را به صورت شفاف مطرح کرد. او همچنین صراحتاً گفت متحدان ناتو به سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز دارند. در نشست جولای سال گذشته میلادی، ما بر انجام اقدامات بیشتر تاکید کردیم و حالا شاهد نتایج هستیم. اعضای ناتو در ۲۰۱۴ برای هزینه‌کرد 2 درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی تا ۲۰۲۴ توافق کردند اما حدود نیمی از آنها به این روند پایبند نبوده‌اند. استولتنبرگ همچنین گفت تا پایان ۲۰۲۰، متحدان ناتو ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر در جهت هزینه‌های دفاعی صرف می‌کنند و ادامه داد: ما شاهد پول واقعی و نتایج واقعی هستیم. ما دیدیم که این پیام واضح از سوی ترامپ چه تأثیری دارد. متحدان ناتو صحبت‌های ترامپ را شنیدند و حالا آنها در جهت آن گام برداشته‌اند. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا ناتو را یک پیمان منسوخ شده معرفی کرده بود.

زلمای خلیل‌زاد وارد کابل شد
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان پس از مذاکرات 6 روزه با نمایندگان طالبان، با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. ارگ ریاست جمهوری افغانستان صبح دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای گفت در این دیدار، خلیل‌زاد جزئیات نشستش در دوحه پایتخت قطر با طالبان را با اشرف غنی و شمار دیگری از اعضای حکومت افغانستان به اشتراک گذاشته است. گفته شده خلیل‌زاد در این نشست «اطلاعات نادرست و شایعات منتشر شده از سوی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی درباره مذاکرات انجام شده در دوحه» را رد کرده است. این در حالی است که در چند روز که نشست طالبان و نمایندگان آمریکا در قطر ادامه داشت، گزارش‌هایی از توافق دو طرف بر سر آتش‌بس، زمان‌بندی برای خروج نیروهای خارجی و حتی ایجاد حکومت موقت در شماری از رسانه‌ها منتشر شد. طالبان و نمایندگان آمریکا توافق روی این موضوعات را رد کرده‌اند.

رئیس جمهوری برزیل نیامده در بیمارستان بستری شد
رئیس‌جمهوری برزیل که اخبار متعددی درباره سوءاستفاده اعضای خانواده او از اموال دولتی منتشر شده است، در بیمارستان بستری شد. خبرگزاری‌ها می‌گویند ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور جدید برزیل، دوشنبه برای عمل جراحی برداشتن لوله کلستومی و وصل‌کردن مجدد روده‌ها، در بیمارستان بستری شده است. در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ بولسونارو هدف حمله با چاقو قرار گرفت که در نتیجه آن شکاف بزرگی در شکم او ایجاد شد. پزشکان شکم او را به شیوه کلستومی جراحی کردند. بر اساس بیانیه ریاست‌جمهوری برزیل، پزشکان معالج به بولسونارو ۴۸ ساعت استراحت پس از جراحی توصیه کرده‌اند. در این مدت همیلتون مورائو، معاون بولسونارو، رئیس‌جمهور موقت برزیل خواهد بود. رئیس‌جمهور برزیل با انتشار پیامی تصویری اعلام کرد عمل جراحی ۳ ساعت طول خواهد کشید و احتمالا به مدت ۱۰ روز در بیمارستان بستری خواهد بود.

ویکتور اوربان به تحریم‌های ضد روسی آمریکا نمی‌پیوندد
نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد کشورش خواستار اجرای سیاست خارجی بی‌طرفی است و درخواست واشنگتن برای اعمال فشار بر مسکو در رویارویی با روسیه بر سر حل و فصل مسائل اوکراین را رد کرده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در حالی این سخنان را عنوان کرد که بحران شدیدی میان بروکسل و بوداپست بر سر مناسبات با روسیه وجود دارد. بر اساس اطلاعات رسانه‌های گروهی، دیپلمات‌های آمریکایی از رئیس دولت مجارستان خواسته بودند با جاسوسی سایبری احتمالی از سوی چین مقابله کرده و در رویارویی با روسیه در حل و فصل مسائل اوکراین نیز از کی‌یف جانبداری کند ولی اوربان هر دو درخواست واشنگتن را رد و تاکید کرد مجارستان مایل است مانند اتریش کشوری بی‌طرف باقی بماند. به‌رغم خواسته آمریکا، دولت مجارستان از سرمایه‌گذاران چینی برای توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی این کشور استفاده کرده و همچنین با آغاز مذاکرات بین ناتو و اوکراین در سطح وزیران برای آغاز روند عضویت این کشور در ناتو مخالفت کرده است.
 


Page Generated in 0/0194 sec