printlogo


کد خبر: 205726تاریخ: 1397/11/10 00:00
وزیر ارتباطات در همایش بانکداری الکترونیک:
رمزارز رقیب بانک مرکزی است

گروه اقتصادی: آخرین وضعیت ایران برای ایجاد رمز ارز و استفاده از بلاک‌چین محور همایش سالانه بانکداری الکترونیکی بود و مشخص شد برای اجرایی شدن برنامه‌های بلندپروازانه در این حوزه راه طولانی را در پیش داریم.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به میزبانی بانک مرکزی به علت سفر غیرقابل پیش‌بینی همتی به سوریه بدون حضور رئیس‌کل، کار خود را آغاز کرد. عبدالناصر همتی دیروز در پیام ویدئویی گفت: یکی از اتفاقات مهم در راستای بانکداری الکترونیکی برداشت مستقیم است که الان در اغلب بانک‌ها عملیاتی شده و از آن می‌توانیم به عنوان ابزار و بستر مهم برای استارتاپ‌ها یاد کنیم. به گفته وی، این سیستم می‌تواند دغدغه فعالان این حوزه را برای جمع‌آوری وجوه حاصل از کسب و کارشان رفع کند. رئیس کل بانک مرکزی خبر دوم مهم در حوزه بانکداری الکترونیک را تدوین سیاست‌های رمز ارز اعلام کرد و گفت: سیاست‌نامه رمز ارز روز قبل روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت و بناست بعد از جمع‌بندی نظرات در این همایش، از سوی بانک مرکزی نهایی شود. همتی از ایجاد پلتفرم برای بلاک‌چین‌ها به عنوان خبر سوم یاد کرد و گفت: این اقدام نیز از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی است و این اقدامات می‌تواند در کنار همراهمی و همفکری شرکت‌های فناوری، بستر خوبی را برای بانکداری الکترونیک و کسب و کارهای نوین ایجاد کند.
پیاده‌سازی ۵ مدل آزمایشی رمزارز
نکته جالب همایش دیروز، اظهارات وزیر ارتباطات درباره رابطه رمز ارز و بانک مرکزی بود. آذری‌جهرمی به درستی اعلام کرد رمز ارز رقیب بانک مرکزی است. وی گفت: تاکنون 5- 4 مدل آزمایشی رمز ارز پیاده‌سازی شده و تصمیم‌گیری در این حوزه برای فعالیت آنها با بانک مرکزی است.
محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در جمع خبرنگاران درباره قطع سیمکارت‌های فرستنده پیامک‌های مزاحم، اظهار کرد: سامانه جدید سازمان تنظیم مقررات که برای شناسایی پیامک‌های مزاحم آغاز به کار کرد، از همان روز نخست ۸۵۰۰ سیمکارت فعال فرستنده پیامک‌های مزاحم را شناسایی و قطع کرد. وی افزود: میانگین روزهای بعد به حدود ۵۰۰ سیمکارت رسیده و روز به روز کاهش پیدا می‌کند و مجموعا ۹۰۰۰ سیمکارت تاکنون قطع شده است. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پایش‌ها نشان می‌دهد ارسال این پیامک‌های مزاحم تا حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و شکایات مردمی نیز کاهش چشمگیری داشته، البته هنوز کامل از بین نرفته اما وزارت ارتباطات پیگیر است تا به صفر برسد. آذری‌جهرمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر رویکرد بانک مرکزی درباره بلاک‌چین و مقاومت این نهاد در مقابل آن، تصریح کرد: ذات بلاک‌چین تمرکز گریز و بانک مرکزی نهاد متمرکز تنظیم مقررات بانکداری است، بنابراین بلاک‌چین از لحاظ ساختاری در تعارض با بانک مرکزی است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بانک مرکزی آن را ترویج کند، بلکه بانک مرکزی باید نحوه تعامل جدید خود را با این ساختار پیدا کند و آنچه از آن به عنوان مقاومت بانک مرکزی در برابر بلاک‌چین نام برده می‌شود، شاید واژه درستی نباشد و بانک مرکزی باید نحوه تعامل خود را پیدا کند.
وی ادامه داد: وقتی بانک مرکزی درباره بلاک‌چین همایش می‌گذارد، آن را به عنوان یک چالش مطرح می‌کند و به آن می‌پردازد، یعنی رویکرد آن خوب و مثبت است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طراحی چند رمز ارز ایرانی، گفت: در خصوص استفاده از این رمز ارزها بانک مرکزی باید نظر دهد اما به لحاظ تکنولوژیک، تاکنون 5-4 مدل آزمایشی و پیاده‌سازی شده از رمز ارز وجود دارد و تصمیم‌گیری در این حوزه برای فعالیت آنها با بانک مرکزی است که الان رویکرد اولیه خود را روی سایت این بانک منتشر کرده و کسب نظرات فعالان صنعت را می‌کند که در پایان رویکرد نهایی بانک مرکزی با رمز ارز مشخص شود. آذری‌جهرمی درباره احتمال رفع فیلتر تلگرام نیز تصریح کرد: درباره تلگرام باید دستگاه قضایی تصمیم‌گیری کند و آخرین اظهارنظری هم که ما در رابطه با آن شنیدیم این بود که دادستانی اعلام کرد علل فیلترینگ هنوز برطرف نشده که بخواهیم رفع فیلتر کنیم و چیزی هم هنوز به ما ابلاغ نشده است.
واقعیت‌های بلاک‌چین را باید پذیرفت
همچنین علی دیواندری، دبیر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در این همایش گفت: واقعیت‌های بلاک‌چین را باید پذیرفت. بانک مرکزی از 2 جهت به این موضوع ورود پیدا کرده است. ابتدا بحث تعیین تکلیف این حوزه است و کسب و کار بانکی با این انقلاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد که موضوع نظارت بر سیاست‌گذاری بانک مرکزی در این مساله ویژه و مهم است.
وی افزود: همچنین خود پول و کارکردهای آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به همین دلیل بانک مرکزی نمی‌تواند  در این بازی وجود نداشته باشد و موضوع دوم فعالان این حوزه هستند و استارتاپ‌های زیادی که در این حوزه فعال هستند و فین تک‌ها که نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی می‌کنند. دیواندری تصریح کرد: بانک مرکزی مقررات‌گذار این مساله است و از این جهت باید به استقبال این تغییرات رفت و باید درباره آن فکر کرد و بانک مرکزی اثبات کرده که نگرانی ندارد، وارد موضوع می‌شود، بحث می‌کند و از تغییرات استقبال می‌کند. در زمینه فین‌تک حرکت‌های متعددی آغاز شده که مورد حمایت بانک مرکزی قرار گرفته است.
 رسوب پول در کیف پول‌های الکترونیک
در ادامه همایش معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: رسوب پول در کیف پول‌های الکترونیک خط قرمز بانک مرکزی است، چرا که نوعی سپرده‌گیری محسوب می‌شود. ناصر حکیمی در نشست صندلی داغ که با موضوع چالش فعالان صنعت در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد، ابتدا درباره مدل‌های کسب و کار صنعت پرداخت و درباره نظام کارمزدی اظهار داشت: واقعیت این است که مشکل برای زمانی است که اوایل دهه ۸۰ هر هزینه‌کردی در صورت‌های بانک‌ها لحاظ نمی‌شد و بانک‌ها با منابع مالی خوبی که داشتند سرویس‌های بانکی را رایگان کردند.
وی، مجانی‌تر کردن سرویس‌های بانکی را یکطرفه دانست و گفت: هیچ جای دنیا چنین امری اتفاق نمی‌افتد که خدمتی رایگان را پولی کنند. این امر 3 سال قبل در ایران برای کارمزدها رخ داد و شکست خوردیم و به همین دلیل باید استراتژی دیگری را جایگزین کنیم. وی در ادامه به بحران ارزی اوایل سال و نقش صنعت پرداخت اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی با استفاده از ابزار پرداخت توانست بازار را مدیریت کند، این بانک به زیرساخت‌هایی احتیاج دارد که اعمال حاکمیت خود را از آن طریق انجام دهد، چرا که اعمال حاکمیت از طریق بخشنامه عملی نمی‌شود. وی درباره کیف پول خرد تصریح کرد: از نظر ما تراکنش‌های زیر ۲۰ هزار تومان برای بانک گران تمام می‌شود و مطلوب نیست بر همین اساس برای کاستن از هزینه‌ها باید کمی از تراکنش‌ها را از بانک خارج کنیم و به صورت آفلاین این  تراکنش‌ها تجمیع و سپس به بانک ارسال شود تا هزینه‌ها در این زمینه را کاهش دهیم. البته نگرانی ما این است که افرادی که کیف پول را معرفی می‌کنند وسوسه نشوند که به جای تراکنش از رسوب پول سود ببرند، چرا که خط قرمز بانک مرکزی بوده و نوعی سپرده‌گیری به شمار می‌رود. حکیمی گفت: ۱۰۰ درصد این نگرانی را داریم که بانک‌های ما بی‌محابا شروع به دادن دسترسی به داده‌ها کنند. درک نادرستی از این موضوع به وجود آمده که هر کسی می‌تواند از بانک مجوز بگیرد و کارش را شروع کند، در حالی که باید مشخص شود این فین‌تک‌ها از چه بانکی و با چه روشی مجوز گرفته‌اند. پلتفرم مشترک چالشی است که الان در دنیا برای این موضوع وجود دارد.


Page Generated in 0/0055 sec