printlogo


کد خبر: 205739تاریخ: 1397/11/11 00:00
با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در 18 ماه گذشته صورت گرفت
انتقاد چندباره محسن هاشمی از عملکرد شهرداری
رئیس پلیس پایتخت: پولی شدن محدوده زوج و فرد باعث نارضایتی مردم می‌شود

گروه اجتماعی: عملیات روانی مدیریت شهری پایتخت برای دور کردن مردم از مطالبات اصلی و هدایت آنها به سمت طرح‌‌های پرحاشیه مساله‌ای است که حالا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز به آن اذعان دارد. وی با انتقاد از عملکرد 18 ماه اخیر مدیریت شهری اظهار داشت: «حرکت‌های نمادین، شعار و فعالیت تبلیغاتی، فقط می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد و در درازمدت اتکا به این فعالیت‌ها، تأثیر منفی در ارزیابی مردم دارد؛ در فعالیت‌های عینی ما دچار چالش جدی هستیم». با این حال به نظر می‌رسد مدیران شهری برخلاف نظرات محسن هاشمی، همچنان بر شیوه مدیریت خود اصرار دارند. نمونه بارز این اقدامات را می‌توان در مسأله اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مشاهده کرد؛ جایی که برخلاف اظهارات فرمانداری، شورای شهر و پلیس، شهرداری تهران اخذ عوارض را قانونی می‌داند و جالب‌‌‌‌‌‌تر آنکه مدیران شهرداری از شهردار تا معاونش، نه حاضر به پاسخگویی هستند و نه ابایی از پیامدهای عملکردشان دارند.
بی‌ثباتی در مدیریت شهر
رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در مدت اخیر گفت: در ۱۸ ماه سپری‌شده، 3 دوره تغییرات و بی‌ثباتی 6 ‌ماهه را شاهد بودیم که کوتاه‌ شدن زمان مدیریت‌ها اجازه شناخت عمیق، برنامه‌ریزی و اجرا به مدیران نمی‌دهد و باید در 2 سال آینده شاهد کمترین جابه‌جایی در سازمان شهرداری باشیم. به گزارش تسنیم، محسن هاشمی در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران با  پیروز حناچی، شهردار و معاونان شهردار تهران اظهار کرد: اولین نکته من این است که در 2 سال آینده، شاهد ثبات و کمترین جابه‌جایی در سازمان شهرداری باشیم و فقط تحولات در راستای کوچک‌تر کردن پیکره شهرداری و کاهش تعداد مدیران باشد. هاشمی اظهار کرد: حرکت‌های نمادین، شعار و فعالیت تبلیغاتی، فقط می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر باشد و در درازمدت اتکا به این فعالیت‌ها، تأثیر منفی در ارزیابی مردم دارد؛ در فعالیت‌های عینی ما دچار چالش جدی هستیم. اینکه وارد کردن 10 قطار مترو به کارنامه 3 شهردار تبدیل شود، نشان از خالی بودن عرصه اجرا دارد، چرا که در دوره گذشته، این سطح از اقدامات، انعکاس زیادی در تبلیغات نداشت. از سویی اگر نتوانیم با راهنمایی و رانندگی تعامل درستی داشته باشیم، نتیجه‌ای شبیه سرنوشت طرح جدید ترافیک ایجاد می‌شود که موجب بی‌نظمی و عدم وصول بخش عمده درآمدهای شهرداری تهران است.
با این حال و تاکید محسن هاشمی، شهرداری تهران همچنان به یکسری از فعالیت‌‌های خود ادامه می‌دهد. نمونه آن، کشمکش بر سر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد است؛ موضوعی که فرمانده پلیس پایتخت از آن به عنوان مساله‌ای که باعث نارضایتی مردم می‌شود یاد می‌کند.
نارضایتی مردم از پولی شدن محدوده زوج و فرد
سردار رحیمی در این ‌باره گفت: آحاد مردم از پولی شدن محدوده زوج و فرد ناراضی هستند. سردار رحیمی درباره اخذ عوارض از خودروهایی که در محدوده زوج و فرد تردد دارند، اظهار کرد: پلیس 3 آیتم کاهش آلودگی، کاهش ترافیک و رضایتمندی مردم را درباره تمام طرح‌های ترافیکی مدنظر قرار داده است. فرمانده انتظامی تهران با بیان اینکه مردم از پولی شدن محدوده زوج و فرد ناراضی هستند، تصریح کرد: پلیس طرحی را آماده کرده است که در این طرح هر خودرو بتواند از 6 روز هفته، 2 روز در محدوده زوج و فرد تردد کند و بیشتر روی این موضوع بحث کرده‌ایم. وی درباره جمع‌بندی و زمان نهایی شدن این طرح برای اجرا، گفت: جلسات کارشناسی درباره این موضوع ادامه دارد.
از  برکناری نمی‌ترسم
با این حال معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این رابطه گفت: اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد بر اساس مصوبه شورای شهر تهران بوده و کاملا قانونی است و در این زمینه کوتاه نخواهم آمد حتی اگر اجرای قانون به قیمت برکناری من از معاونت شهرداری تهران تمام شود. محسن پورسیدآقایی در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنان بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد تاکید دارد؟ اظهار کرد: این موضوع بازمی‌گردد به مصوبه شورای شهر تهران و البته تایید فرمانداری تهران؛ پس لزومی ندارد ما آن را حذف کنیم. وی تصریح کرد: شهرداری تهران مجری است و مصوبات شورای شهر تهران را که به تایید هیأت تطبیق فرمانداری رسیده اجرا می‌کند، مگر اینکه اینگونه مصوبات اصلاح شود. ما در هر صورت موظف به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد هستیم. پورسیدآقایی در پاسخ به این پرسش که چانچه فشارها از سوی شورای شهر تهران زیاد شود، حاضرید این مصوبه را اجرا نکنید، بیان کرد: قطعا ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و در این زمینه فقط یک عضو از 21 عضو شورای شهر تهران به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد معترض است و دلیلی ندارد ما مصوبه را اجرا نکنیم. معاون حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بنده هیچ ترسی از برکناری ندارم و کار خود را در مجموعه شهرداری تهران همچنان ادامه می‌دهم.
پاسخ  نمی‌دهم
علاوه بر محسن پورسیدآقایی که مصمم بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد حتی به قیمت برکناری‌اش است، شهردار تهران نیز در کمال تعجب نسبت به این مسأله هیچ پاسخی نمی‌دهد. پیروز حناچی در حاشیه برگزاری همایش نما در سالن همایش‌های بوستان گفت‌وگو در پایتخت، در رابطه با اظهارات و مخالفت سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد و همچنین واکنش محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران که گفته است شهردار پایتخت باید مسؤول پاسخگویی به موضوع اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد باشد، اظهار کرد: درباره این موضوعات جوابی ندارم، پاسخ  نمی‌دهم و اصلا صحبت نخواهم کرد. آنچه تاکنون مشخص است، اصرار شهرداری تهران بر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد است. موضوعی که به‌رغم مخالفت پلیس، شورا و فرمانداری همچنان مورد تاکید مدیران شهرداری قرار دارد. با این شرایط می‌توان گفت شهرداری تنها به فکر منافع سازمانی خود به هر قیمتی است؛ حتی با دست کردن در جیب مردم! به هر حال باید دید این شیوه مدیریتی در مدت زمانی باقیمانده از عمر مدیریت شهری چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.


Page Generated in 0/0066 sec