printlogo


کد خبر: 205762تاریخ: 1397/11/11 00:00
ششمین فراخوان ایده‎های مسجدی رونمایی شد
رونق شبکه اجتماعی مساجد با ایده‌پردازی
مساجد نقش محوری در ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب دارند

گروه اجتماعی: ششمین فراخوان ایده‌های مسجدی با هدف ترویج فرهنگ مسجد و مسجدمحوری رونمایی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام «مجتبی صداقت» معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به زنده کردن فرهنگ مسجد در جامعه اظهار داشت:  «ما باید بتوانیم رونق و شکوه مساجد در تشکیل تمدن اسلامی را نظاره‌گر باشیم و این تنها با فرهنگسازی و گفتمان‌‌سازی محقق می‌شود». علاوه بر این، سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران هم در اظهار نظری درباره برنامه‌‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با محوریت مساجد گفته است: «یکی از رویکردهای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توجه به نقش مساجد است و به همین دلیل جلسات گوناگونی با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور داشته‌ایم».
جزئیات فراخوان ایده‌‌های مسجدی
حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فراخوان ششمین دوره ایده‌های مسجدی، گفته است: «یکی از اتفاقات خوب در مرکز رسیدگی به امور مساجد، تأسیس باشگاه ایده‎پردازان مسجدی بود. برای اینکه بتوانیم برنامه‌های خوب و مناسبی برای مساجد داشته باشیم، این کار یک پایگاه و بانک ایده‌ای در این زمینه بود». گفتنی است، نخستین فراخوان ایده‌های مسجدی در سال 92 انجام و در مدت 5 سال بانک ایده‌های مسجدی تاسیس و باشگاه ایده‌پردازان مسجدی راه‌اندازی شد. یکی از اقدامات این باشگاه امکان طرح ایده‌ها و تجربه‌های مساجد در طول فعالیت آنها و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربه‌ها با دیگر مساجد است. ایده‌هایی که در مساجد به‌اجرا درآمده و تجربه شده‎اند مطرح و زمینه برای رفع خلأ همراهی ایده‌ها با تجربه در مساجد دیگر نیز فراهم می‎شود. صداقت خاطرنشان کرد: «انعکاس رویدادها، اتفاقات و موفقیت‌های مسجد باعث می‌شود مطالبه‌گری‌ها نسبت به مسجد بالاتر برود و همین موضوع عمران و ساخت مسجد را به همراه خواهد داشت».
تفاوت با دوره‌‌های قبل
اما ششمین دوره ایده‏های مسجدی نسبت به دوره‏های قبل تفاوت‌‌‌هایی دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ برای نخستین‌بار رویداد طرح ایده‌های کارآفرینانه و نوآورانه مسجد در باشگاه ایده‌پردازان مسجدی شکل گرفته است و بر همین اساس، 8 تیم ایده‌پرداز و استارت‌آپی در این رویداد شرکت دارند. در حال حاضر تعدادی از این ایده‌ها در مرحله تحقق یافتن و اجرایی شدن هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برخی از این ایده‏های کسب‎وکاری نیز توسعه یافته و عملیاتی شده‎اند؛ ایده سایت مسجد کالا یکی از نمونه‏های آنهاست که در آن کالاها و نیازهای مساجد قرار دارد و در سراسر دنیا می‌توانند با مراجعه به این پایگاه، اقلام و وسایل مورد نیاز خود را با تخفیف و بهره‌مندی از کالای ایرانی خریداری کنند. طرح مسجد تی‌وی (TV) از دیگر ایده‎های اجرایی شده‏ای است که از دل این جشنواره بیرون آمده است. به‌واسطه این ایده، ویدئو‌های مربوط به مساجد در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد و این قابلیت از این راه وجود دارد که مساجد تجربه‌ها و ایده‌های خود را در قالب فیلم و کلیپ در این پایگاه بارگزاری کنند.
هزار و 500 ایده در 5 دوره
در طول 5 دوره فراخوان ایده‎های مسجدی حدود ۲ هزار مطلب و هزار و ۵۰۰ ایده برای دبیرخانه این فراخوان ارسال و در باشگاه بارگزاری شده است. نکته مهم درباره این پایگاه این است که تمام مساجد در سراسر کشور می‌توانند از مساجدی که ایده‌پردازی در آنها وجود دارد، الگو بگیرند، این بستر توسط باشگاه فراهم شده است. فراخوان اعلام شده این دوره ملی است و مساجد سراسر کشور امکان شرکت در آن را دارند. ایده‎ها در قالب چند محور‌ گروه‌‌‌بندی شده‏ است: محور‌های «مسجد و نهضت قرآنی»، «مسجد برقرار»، «مسجد و مدرسه»، «مسجد و خانواده»، «مسجد و اقتصاد مقاومتی»، «مسجد، کودک و نوجوان»، «مسجد و بانوان»، «مسجد و آسیب‌های اجتماعی» و «مسجد و مشارکت سیاسی» از محورهای این فراخوان هستند و مهلت ارائه ایده‎ها تا اول اسفندماه است.
انقلاب و پایگاه اجتماعی مسجد
علاوه بر این بتازگی «سعید اوحدی»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رئیس سازمان فرهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- هنری شهرداری تهران در اظهارنظری درباره نقش پایگاه اجتماعی مساجد در برنامه‌های فرهنگی و هنری 40 سالگی انقلاب و اجرای برنامه‌های مسجدمحور گفته است: یکی از رویکردهای ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توجه به نقش مساجد است و به همین دلیل جلسات گوناگونی با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور داشته‌‌‌‌‌‌ایم. اجرای ۴۰ گروه سرود دانش‌آموزی در ایستگاه‌های متروی تهران از جمله برنامه‌هایی است که با این ستاد در برگزاری آن مشارکت داشته‌ایم. همکاری با مساجد به برگزاری برنامه در مساجد محدود نمی‌شود و می‌توان در فضاهای دیگر نیز با همکاری مساجد برنامه‌هایی اجرا کرد، مساجد سرمایه اجتماعی مهمی هستند و نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند.


Page Generated in 0/0275 sec